Hlavní navigace

Kdy začít řešit EET, aby od ledna vše klapalo? Nečekejte na vánoční shon

29. 9. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Na 1. ledna 2021 připadá start elektronické evidence tržeb (EET), která se nově bude týkat také podnikatelů ze 3. a 4. vlny. Jaké mají povinnosti?

Odložení EET schválila Poslanecká sněmovna v květnu letošního roku na základě koronaviru a protiepidemických opatřeních. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021. Do třetí a čtvrté vlny patří například řemeslníci, účetní nebo lékaři. Jedná se o jednu ze změn, které se dotknou OSVČ a firem.

Od roku 2021 budou moct podnikatelé, kteří splní určité podmínky, využívat místo EET tzv. zvláštní režim, tedy jakýsi offline systém evidence. Místo elektronické evidence tak půjde při uskutečnění tržby vystavit účtenku z bločku účtenek, který si podnikatel předtím vyzvedne na finančním úřadu. Za každé kalendářní čtvrtletí pak bude muset podnikatel poslat na finanční úřad oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu, a to do 20 dnů od konce tohoto kalendářního čtvrtletí.

Kdy začít řešit EET?

Toto odložení EET se dotklo také provozovatelů EET pokladen. Provozní ředitel společnosti KASAmax Martin Laštovica radil podnikatelům začít řešit EET co nejdříve. Podle něj nejde o nic složitého ani nákladného a jediný problém podle něj může nastat, když otázku EET začnou ti, kterých se týká, řešit až někdy o Vánocích. Je třeba myslet na to, že testování pokladny i vyřízení veškerých formalit vyžaduje nějaký čas a provozovatelé budou před koncem roku úplně zahlcení, což oproti normálu ještě umocní Vánoce a Silvestr, dodává ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.

Otázkou, kdy začít zařizovat věci kolem EET na finančním úřadě, se zabývají i podnikatelé ve facebookové skupině zaměřené na EET. Nespoléhal bych se na posun. Autentizační údaje si můžete zařídit kdykoliv. Certifikát si také můžete stáhnout kdykoliv. Není podmínkou ihned po stažení ho začít používat. Je tedy lepší si vše zařídit, dokud je čas, radí zde Jiří. Jana se zase svěřila, že šla žádat o zvláštní režim a řekli jí, že má čas. Podobnou zkušenost má i Radim a další.  Já chtěl zařizovat a pan z finančáku mi řekl, ať se na to vykašlu, že na to mám čas, popisuje.

Poplatníci spadající původně do 3. a 4. vlny EET (tedy ti, kterým dosud nevznikla povinnost evidovat tržby) mají tedy povinnost požádat o autentizační údaje před přijetím první tržby evidované v běžném nebo zjednodušeném režimu. Podat žádost o autentizační údaje je tedy nutné tak, aby dotčený poplatník byl schopen této své povinnosti dostát, upřesňuje Lukáš HeřtusGenerálního finančního ředitelství.

Průvodce EET

Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.

Jak požádat o autentizační údaje?

Žádosti o autentizační údaje je tedy možné podávat už nyní, a to na kterémkoli územním pracovišti finančních úřadů nebo elektronicky. Požádat o autentizační údaje může podnikatel nebo jeho zástupce oprávněný současně k převzetí autentizačních údajů. V takovém případě je třeba předložit oprávnění k těmto úkonům, např. plnou moc, pokud již nebylo správci daně předloženo dříve, doplňuje Lukáš Heřtus. 

Při žádosti elektronicky na portálu správce daně pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky budou podnikateli autentizační údaje zaslány do této datové schránky, a to bez zbytečného odkladu, v řádu několika dnů od odeslání žádosti. V případě návštěvy finančního úřadu žadatel získá autentizační údaje okamžitě v rámci osobního jednání v zapečetěné obálce. K ověření totožnosti je nutno předložit průkaz totožnosti – občanský průkaz nebo cestovní pas, podotýká Lukáš Heřtus.

Jaký je další postup?

Podnikatel se posléze pomocí získaných autentizačních údajů přihlásí do aplikace EET. Tam také oznámí údaje o provozovnách, ve kterých provádí činnost a plynou mu z nich evidované tržby. Poté si vygeneruje v této aplikaci jeden nebo více certifikátů sloužících k jednoznačné identifikaci při zasílání údajů datovými zprávami. Dalším krokem je nainstalování certifikátu do pokladního zařízení tak, aby bylo možné prostřednictvím pokladního zařízení evidovat tržby. Tento krok může podnikatel realizovat ve svém pokladním zařízení sám, případně může využít služeb dodavatele svého zařízení.

Před prvním zaevidováním tržby je nutné správně nastavit pokladní zařízení, tedy nainstalovat vygenerovaný certifikát, zadat správně číslo provozovny (to přiděluje systém v aplikaci po zadání adresních údajů místa, ze kterého jsou tržby odesílány), nastavit číslo pokladního zařízení (záleží na poplatníkovi, jak konkrétní pokladnu označí), zadat režim evidování tržeb a správně nastavit čas na pokladním zařízení.

 

S jakou časovou rezervou počítat?

Jak zdůrazňuje Lukáš Heřtus, podnikatelé, kteří se připravují na nástup 3. a 4. vlny, tedy nejsou nijak časově omezeni. Je však důležité, aby výše uvedené kroky učinili ještě před přijetím první evidované tržby. Pokud si poplatníci vyzvednou autentizační údaje a zároveň nechtějí do konce roku tržby evidovat, není jejich povinností se k EET přihlašovat. V Dotykačce několik takových klientů mají, ale jsou to vyloženě ojedinělé případy. Podnikatelé ze třetí a čtvrté vlny podle Petra Menclíka skutečně doposud neměli motivaci začít evidovat.

Podnikatelé musí mít na paměti, že platnost dočasného hesla je maximálně 90 dní od obdržení autentizačních údajů. Z důvodu zabezpečení je poplatník po prvním přihlášení vyzván ke změně hesla. Pokud by nedošlo během 90 dnů k prvnímu přihlášení a změně hesla, potom by platnost dočasného hesla vypršela a bylo by nutné požádat o nové autentizační údaje, popisuje dále Lukáš Heřtus. Zaevidování provozovny a generování certifikátu mohou poplatníci provést kdykoli při dalším přihlášení před začátkem evidence tržeb.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).