Podnikatel a reklamace. Na co si dát pozor?

30. 3. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Reklamace zakoupeného zboží, i to je součást podnikání. Víme jakými pravidly se musí podnikatel řídit, aby reklamační řízení proběhlo jak má?

S reklamací zakoupeného zboží se ve svém životě setkal skoro každý z nás. Pro podnikatele – prodejce stojícího na druhé straně barikády bývá reklamační řízení takřka denním chlebem. Na rozdíl od spotřebitele, kterému zákon poskytuje stále silnější ochranu, je podnikatel svázán mnohem přísnějšími pravidly. Na co si tedy musíte jako prodejce vyřizující reklamační řízení dát pozor, aby vše proběhlo tak, jak má?

Psali jsme: Souhrn změn, které od roku 2014 přináší nový občanský zákoník

AI Visibility 2

Oblast reklamací byla jednou z mnoha často diskutovaných při přijímání nového občanského zákoníku. Ten platí již déle než rok, avšak i dnes vzbuzuje určité otázky a nejasnosti. Není ovšem pravdou to, co bylo možné zaslechnout před přijetím tohoto nového kodexu civilního práva a co z některých úst zaznívá dokonce i dnes, že již dále neexistuje dvouletá záruka na zboží. Pokud by ji člověk hledal v textu předpisu, vskutku by ji ve stejné podobě jako v předchozím občanském zákoníku nenašel. Daná oblast je totiž nově upravena v rámci práv z vadného plnění. To znamená, že je i nadále spotřebitel chráněn, byť drobně odlišným mechanismem, který však, stejně jako tomu bylo dříve, nepřipouští prostor pro výmluvy prodejců, že dvouletá záruka neexistuje. 

Dvouletá lhůta zachována, do půl roku je reklamace pro kupujícího snazší

Základem pro celou oblast reklamací je právo kupujícího, aby jím zakoupená věc nebyla při převzetí vadná a aby měla sjednané vlastnosti. Měl by tedy být před koupí důkladně s věcí seznámen a neměla by mu být žádná vada zatajena. Pokud se na věci vada projeví do půl roku od jejího převzetí, má se za to, že věc měla tuto vadu již při převzetí. Je pak na prodejci, aby případně prokazoval, že charakter vady neopravňuje zákazníka k záruční reklamaci zboží. Při uznané reklamaci je na spotřebiteli, jak se rozhodne reklamaci řešit. Ze strany podnikatele mu nemůže být určitý způsob vyřízení reklamace vnucen. Na druhou stranu si však spotřebitel nemůže nárokovat výměnu celé věci, pokud lze vadu lehkou opravou odstranit nebo se vada týká jen oddělitelné součásti. Práva spotřebitele se týkají také jen této součásti a spotřebitel rovněž s požadavkem výměny celé věci neuspěje.

Autor článku

Autor je partner AK Matzner & Vítek

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).