Hlavní navigace

Povinnosti internetových portálů a e-shopů při ochraně osobních údajů zákazníků

15. 6. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Zajistit dostatečnou ochranu osobních údajů je v době vzestupu moderních technologií stále důležitější. Jaké povinnosti mají konkrétně online prodejci?

Práva a povinnosti správců a zpracovatelů osobních údajů, do jejichž definice spadne značné množství provozovatelů e-shopů a internetových portálů zpracovávajících osobní údaje svých zákazníků a uživatelů, komplexně upravuje zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“). Jejich dodržování při zpracování osobních údajů představuje účinný způsob pro to, jak předejít možným únikům či zneužití osobních údajů, jakož i případným postihům ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen „úřad“). Přehled těch nejzákladnějších z nich uvádíme níže. 

Oznamovací povinnost 

Podle definice obsažené v zákoně o ochraně osobních údajů je správcem osobních údajů každý subjekt, který určuje účel a prostředky jejich zpracování (jež současně provádí a odpovídá za něj), přičemž zpracováním osobních údajů může pověřit i jiného zpracovatele, nestanoví-li zvláštní zákon jinak. Za zpracovatele se proto považuje každý subjekt, který osobní údaje zpracovává buď na základě pověření správcem, nebo na základě zvláštního zákona.

Konference WebTop100 2024 Digitální marketing

Psali jsme: 7 kroků, jak se vyrovnat s tajemným GDPR, tedy ochranou osobních údajů ponovu

Internetové portály a e-shopy, které (zpravidla z pozice správců) zpracovávají osobní údaje získané od svých klientů či uživatelů nad rámec činností stanovených zákonem nebo nezbytných pro uzavření či plnění smlouvy, mají podle ustanovení § 16 zákona o ochraně osobních údajů povinnost tuto skutečnost oznámit úřadu, a to ještě před zahájením zpracování. Oznamovací povinnost se tak uplatní zejména na ty e-shopy a webové portály, které budou osobní údaje zpracovávat např. za účelem vytvoření databáze svých zákazníků nebo pro účely výkonu propagačních a marketingových aktivit. Oznámení se úřadu podává na standardizovaném formuláři, což splnění této povinnosti v praxi výrazně zjednodušuje. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).