Hlavní navigace

„Růžová“ turistika by se v Česku mohla stát podnikatelským zlatým dolem

20. 8. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Až 12 miliard korun podle některých odhadů dosahují v Česku příjmy z tzv. queer turistiky.

Nejen proto byl podle odborníků festival sexuálních menšin Prague Pride, který včera skončil v našem hlavním městě, velkou šancí pro tuzemské obchodníky. Spočítat příjmy z queer turistiky není vůbec jednoduché. Neexistují statistiky a nikde se neeviduje, pokud přijede turista, jakou má sexuální orientaci. Čísla vychází především z návštěvnosti různých klubů nebo služeb pro tuto klientelu nebo třeba gay friendly hotelů. Dá se vycházet i přímo z průzkumů mezi touto komunitou, vysvětluje Markéta Foglová, vedoucí oddělení výzkumů a analýz agentury Czechtourism.

Letošní ročník byl delší a s novinkami

Po loňské zdařilé premiéře, které se v Praze zúčastnilo kolem pětadvaceti tisíc návštěvníků, byl festival o dva dny delší a nabídl téměř 80 akcí po celé české metropoli. Kromě mnoha parties a zábavy byly součástí festivalu i výstavy, debaty, filmová představení nebo sportovní a dětský den, které byly určeny nejen LGBT komunitě, ale také široké veřejnosti. Součástí Prague Pride 2012 byla také desítka doprovodných akcí po celé České republice.

Účastníci Prague Pride 2012 

Čtěte také: CzechTourism bude propagovat českou gay turistiku

I letos byla jedním z hlavních cílů Prague Pride podpora otevřené a tolerantní společnosti. Premiérovou akcí Prague Pride 2012 byla debata tří vážných kandidátů na úřad prezidenta ČR v Knihovně Václava Havla. Diskuze, jejímiž hlavními tématy byly lidská práva, odstraňování diskriminace a postavení občanské společností v České republice, se zúčastnili Jiří Dientsbier, Jan Fischer a Miloš Zeman. Všichni tři kandidáti se shodli, že úkolem českého prezidenta je občany spojovat a nikoliv je neustále kádrovat, dělit podle stále nových kritérií anebo dokonce podporovat výzvy k diskriminaci určitých skupin obyvatel. A to včetně gayů a lesbiček.

Homosexuální turisté utrácejí mnohem více

Podle hoteliérů jsou právě homosexuální turisté během pobytu kdekoliv utratit i dvakrát víc peněz než ostatní hosté. Vyšší počty rezervací, hlavně ze zemí západní a střední Evropy, potvrdil už pár dní před vypuknutím akce i ředitel obchodu a marketingu pražského hotelu Kempinski Daniel Tylinger. Předpokládáme, že význam Prague Pride v následujících letech i nadále poroste a bude lákat do metropole stále více hostů, stejně jako je tomu nyní v zemích západní Evropy. Pro náš hotel prozatím není důležitý ekonomický přínos, který v letošním roce nebude nijak výrazný, ale spíše přínos společenský, mínil Tylinger.

Hotely patří v Česku, ale i jinde na světě mezi první sponzory, kteří se odhodlali slavnosti homosexuálů podpořit. Praha má pro gaye a lesbičky velký potenciál. Spojuje v sobě relativně liberální prostředí s historickými památkami a solidním zázemím luxusních služeb, vysvětluje sociolog a expert na gay komunitu Zdeněk Sloboda a dodává, že v rámci postkomunistické Evropy je Česko k akcím podobného typu asi nejvstřícnější.

Čtěte také: V Česku se prodávají zájezdy pro homosexuály, je to pozitivní diskriminace

Letošní Prague Pride tak podporovalo hned sedm pražských hotelů. Od nadnárodních luxusních řetězců jako Hilton po menší designové hotely typu Josef. Gay komunita hodně cestuje, takže věříme, že nám akce přinese nové klienty nejen pro Prague Marriott, ale naše hotely po celém světě, věří Petra Daliborová z marketingového oddělení hotelu.

Gayové a lesbičky mohou zvýšit turistický ruch

Růžoví turisté, jak se homosexuálům také říká, jsou skutečně lukrativními zákazníky. Každoročně k nám podle odhadů přijíždí až půl milionu gayů, kteří u nás utratí osm až deset procent z celkových příjmů. To znamená, že u nás utratí devět až deset miliard korun, počítá analytik cestovního ruchu z Mag Consulting Jaromír Beránek.

Z hlediska cestovního ruchu je Prague Pride přínosem. Jsme v situaci, že bojujeme o každého turistu, a tato akce zajistí pro svoji cílovou skupinu propagaci Prahy jako destinace. Je zajímavá i z hlediska útrat, jelikož homosexuální turisté utrácí ve světě v průměru více než ostatní, protože nemají výdaje spojené s dětmi, doplnil Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Většina zahraničních návštěvníků pochází podle odhadů agentury CzechTourism z Německa, Nizozemska, Slovenska, USA, Belgie a Rakouska.

Právě proto, že nemají děti, mají solidní příjem a jsou ochotni cestovat a utrácet, jsou gayové a lesby ideální cílovou skupinou cestovních kanceláří. Praha je navíc jednou z jejich oblíbených destinací. Také specializované sauny, kluby, hotely tu homosexuály lákají s otevřenou náručí. V současnosti pro ně existuje v České republice kolem 30 specializovaných podniků. Asi 25 z nich je v Praze, další jsou v Brně, v Ostravě a po jednom podniku má i Liberec a Pardubice.

Podle odborníků mohou podobné akce, jako je Prague Pride, přispět k propagaci Česka jako velmi přátelské země k menšinám, a posilovat tak počet příjezdů gay a lesbických turistů. Česká republika, potažmo Praha, je oblíbená a považovaná za tolerantní, říká vedoucí oddělení výzkumů a analýz z agentury Czechtourism Markéta Foglová.

skoleni_15_4

Česko vs. zbytek světa
V Česku je sice uzákoněno registrované partnerství gayů a leseb, k nejliberálnějším státům ale nepatří. Například Kanada, Nizozemsko nebo Španělsko šly tak daleko, že umožnily homosexuálním párům dokonce adoptovat děti. Na opačné straně spektra stojí státy jako Nigérie, Pákistán, Saúdská Arábie nebo Súdán, kde se homosexualita trestá smrtí.

Podniky už i „šité na míru“

V posledních letech se podnikatelé snaží, aby se v Česku „růžovým návštěvníkům“ líbilo. Především hotely, restaurace, kluby a obchody s luxusním zbožím profitují z Prague Pride okamžitě. Vznikají však i první firmy, které se soustředí pouze a jen na ně dlouhodobě. A tak nepřekvapilo, že mezi sponzory letošní akce byla například i první česká gay cestovka Prague Saints. Pro nás je to naprosto logický krok. Přímo na Pride jsme nabízeli speciální balíček s ubytováním, vstupy na party a letištní transfery, vysvětlil její majitel Paul Coggles

Podle něj je Pride ideální možností, jak ukázat homosexuálům Česko a nalákat je na další pobyt, třeba i mimo Prahu. A získat gay a lesbickou klientelu dlouhodobě, nikoli jen jednorázově po dobu konání akcí jako je Prague Pride, je cílem všech sponzorů. V Česku jsou stále gayové marketingově neobjeveni. Prezentovat se jako gay friendly je zatím spíše výjimečné. Přitom kupní síla českých homosexuálů bude velká – podle jednoduché statistiky mluvíme totiž o půl milionu lidí, uzavírá Sloboda.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je komentátorem a redaktorem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).