Věřit, nebo nevěřit Paretovu pravidlu 20/80?

24. 2. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Žena vahájící nad dvěma možnostmi
Autor: Depositphotos
Ilustrační obrázek
My lidé, nehledě na věk, vzdělání, zkušenosti, bohatství nebo inteligenci, si rádi usnadňujeme život a hledáme zkratky, abychom se nemuseli zatěžovat přílišným myšlením.

[KOMENTÁŘ] Přemýšlení je totiž energeticky náročné a náš mozek se mu přirozeně vyhýbá. Proto důvěřujeme zdrojům, které potvrzují náš názor, přikládáme větší váhu informacím, které jsou pro nás známé, necháváme se více ovlivňovat negativními zprávami než pozitivními a čím častěji něco vidíme, tím to máme raději. Tyto jevy se nazývají kognitivní zkreslení. 

Co se dozvíte v článku
  1. Seznamte se
  2. Skandální odhalení
  3. V čem je problém?
  4. Co na to Češi?
  5. Sečteno a podtrženo
  6. Zapište si za uši

Možná si říkáte, co článek s tímto tématem dělá na serveru pro podnikatele? Důvod je velmi jednoduchý. Řada e-shopařů totiž věří a řídí se často opakovanými tvrzeními, která ve skutečnosti neplatí.

Například, že nový zákazník je 5× dražší než opakovaně nakupující, věrní zákazníci jsou základním kamenem úspěchu e-shopů nebo že e-shopy rostou právě díky věrným zákazníkům.

Při ověření pomocí reálných dat e-shopů byla ale všechna tvrzení vyvrácena.

Další známá poučka se nazývá Paretovo pravidlo a v kontextu zákazníků uvádí, že 20 % zákazníků přináší 80 % tržeb. Tak se mu pojďme podívat na zoubek.

Seznamte se

Vilfredo Pareto (1848–1923) byl italský ekonom, matematik, statistik, sociolog a politolog. Mimo jiné zkoumal nerovnoměrné rozložení bohatství mezi lidmi. Zjistil, že 80 % majetku vlastní 20 % nejbohatších lidí.

Na tuto myšlenku ho přivedlo zjištění, že v jeho zahradě 80 % hrachu pochází z 20 % lusků. Tím vzniklo Paretovo pravidlo, které bylo za posledních 150 let aplikováno v celé řadě disciplín.

Například:

  • 80 % zisku pochází z 20 % výrobků. (zdroj)
  • 80 % problémů způsobuje 20 % softwarových chyb. (zdroj)
  • 80 % stížností je spojeno s 20 % produktů. (zdroj)

Tím, že se pravidlo potvrdilo v tolika oblastech, bývá často považováno za univerzální pravdu. Kdybychom se jí řídili, soustředili bychom se primárně na 20 % TOP zákazníků, kteří nám přinesou drtivou většinu tržeb a máme vystaráno. A to by byla chyba!

Skandální odhalení

V průběhu let se totiž našlo několik „nevěřících Tomášů“, kteří se nenechali opít rohlíkem a vzali si Pareta na paškál. Výsledky jejich výzkumu pak chudáku Vilfredovi udělily tvrdou ránu.

Zde je přehled několika z nich:

  • Analýza nákupů asi 60 tisíc amerických domácností ukázala, že 20 % největších nákupních košů generovalo cca 40 % celkových tržeb. (zdroj)
  • Výzkum na datech 150 firem z 15 produktových kategorií prokázal, že 20 % nejvíce utrácejících zákazníků přineslo okolo 50 % tržeb. (zdroj)
  • Dlouhodobý výzkum nákupního chování několika tisíc domácností v průběhu let potvrdil, že přibližný objem tržeb 20 % nejčastěji nakupujících zákazníků tvoří asi 50 % celkového objemu tržeb. (zdroj)

Zde se potvrzuje, že Paretovo pravidlo rozhodně není platné vždy a za všech podmínek.

Můžou tedy čeští e-shopaři vycházet z toho, že pro ně neplatí? Nemůžou!

V čem je problém?

V českém e-commerce prostředí totiž neexistuje spolehlivý empirický výzkum, který by platnost Paretova pravidla potvrdil nebo vyvrátil. Uvádějí ho sice různé články, knihy a objevuje se i ve vysokoškolských skriptech, ale neexistují spolehlivé důkazy.

Co na to Češi?

S kolegy z Obchodněpodnikatelské fakulty jsme provedli výzkum který zahrnoval data 35 českých malých a středních B2C e-shopů ze 14 různých produktových kategorií.

Jednalo se o tyto: oblečení a móda (11), kosmetika (6), sport (3), nábytek (2), dárky (2), auto-moto doplňky (2), doplňky stravy a vitamíny (2), jízdní kola (1), svíčky (1), elektro (1), potraviny (1), bytové doplňky (1), krmivo pro zvířata (1) a alkohol (1).

Data obsahovala 300 049 zákazníků, 389 201 transakcí a celkový prodej ve výši 2 057 000 000 Kč v období dvou let.

Pro komplexnější pohled jsme rozdělili zákazníky na 20 % nejčastěji nakupujících a 20 % nejvíce utrácejících zákazníků. Následně jsme analyzovali, jaký je podíl těchto zákazníků na celkovém objemu transakcí a tržeb. Celkem se tedy jednalo o 4 různé segmenty.

V tabulce můžete vidět celkové výsledky rozdělené dle uvedených kritérií.

Skupina 20 % nejčastěji nakupujících 20 % nejvíce utrácejících
Metrika Tržby (%) Nákupy (%) Tržby (%) Nákupy (%)
Průměrná hodnota 51 31 54 29

Na první pohled je evidentní, že žádná z hodnot se ani nepřiblížila 80 %. Paretovo pravidlo zde tedy neplatí v žádné ze sledovaných oblastí.

Mezi jednotlivými subjekty dosáhl poměru dle Paretova pravidla jen jeden e-shop z kategorie bytových doplňků, kde 20 % nejvíce utrácejících zákazníků přineslo přesně 80 % tržeb.

Zde je bližší pohled na jednotlivé segmenty:

1. Průměrný podíl 20 % nejčastěji nakupujících zákazníků na celkových tržbách:

V průměru tito zákazníci generují 51 % tržeb.

Nejvyšší podíl na tržbách v jednotlivých kategoriích:

  • Móda: 46 %
  • Kosmetika: 51 %
  • Sport: 62 %

2. Průměrný podíl 20 % nejčastěji nakupujících zákazníků na celkovém počtu transakcí:

V průměru tito zákazníci generují 31 % transakcí.

Nejvyšší podíl na transakcích v jednotlivých kategoriích:

  • Sport: 23 %
  • Móda: 29 %
  • Kosmetika: 33 %

3. Průměrný podíl 20 % nejvíce utrácejících zákazníků na celkových tržbách:

V průměru tito zákazníci generují 54 % tržeb.

Nejvyšší podíl na transakcích v jednotlivých kategoriích:

  • Móda: 51 %
  • Kosmetika: 55 %
  • Sport: 63 %

4. Průměrný podíl 20 % nejvíce utrácejících zákazníků na celkovém počtu transakcí:

V průměru tito zákazníci generují 29 % transakcí.

Nejvyšší podíl na transakcích v jednotlivých kategoriích:

AI Visibility 2

  • Sport: 21 %
  • Móda: 28 %
  • Kosmetika: 32 %

Sečteno a podtrženo

1. Celkový pohled na data:

  • Nejvíce utrácející zákazníci generují 54 % tržeb.
  • Nejčastější nakupující zákazníci uskuteční 31 % nákupů.
  • Oba podíly se liší od původního pravidla Pareto (80/20).

2. Výjimky:

  • Jen jeden e-shop dosáhl Paretova pravidla, kde 20 % nejvíce utrácejících zákazníků generuje 80 % tržeb.

3. Porovnání obchodů:

  • E-shopy, které se blížily Paretovu pravidlu, vykazovaly výrazně vyšší hodnoty než ostatní.
  • Hodnoty ostatních e-shopů ve všech produktových kategoriích nebyly významně odlišné.

4. Porovnání skupin:

  • 20 % nejvíce utrácejících zákazníků generuje výrazně více tržeb než 20 % nejčastějších nakupujících.

Zapište si za uši

Co byste si z tohoto článku měli odnést?

  • Paretovo pravidlo (20 % zákazníků generuje 80 % tržeb) není v e-commerce platné.
  • Přehnané zaměření na udržení 20 % největších zákazníků může vést k ignorování „menších“ zákazníků, kteří v konečném důsledku tvoří největší část tržeb.
  • Soustředění se primárně na věrné zákazníky je neefektivní, cestou je akvizice nových zákazníků
  • Zobecnění bez testování na vlastních datech mohou být zavádějící a vést vás do slepé uličky.

I v tomto případě jsme si ověřili, že i stokrát opakovaná lež je pořád lež, i když ji opakují moudré knihy, odborníci nebo přednášející na konferencích nebo ve vysokoškolských posluchárnách. Proto je potřeba se vždy řídit primárně vlastními daty.

Zahoďte marketingové učebnice, nejznámější poučka je lež Přečtěte si také:

Zahoďte marketingové učebnice, nejznámější poučka je lež

Seriál: Komentáře
Ikona

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

V agentuře Dva Mluvčí už bezmála 10 let pomáhám klientům oslovit, zaujmout a získat zákazníky. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).