Z kamarádek podnikatelky: Eva s Jitkou přetvořily lásku k přírodě v keramický byznys

11. 4. 2025
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Znají se ze střední školy a po mateřské spolu začaly podnikat. Pod jejich rukama vzniká originální a hravá keramika.

Eva Komjati Vídeňská Jitkou Řezníčkovou společně vyrábějí keramiku pod značkou Ateliér Kruhy. Inspirací je jim především příroda a jejich cílem je hlavně dělat radost.

Co se dozvíte v článku
  1. Teď, nebo nikdy
  2. Vše začalo pštrosem
  3. Obliba přerostla v kopírování
  4. Ptáci, co zmátli i kolemjdoucí
  5. Vyrábí jen to, co by chtěly doma
  6. Zakázky berou jen výjimečně
  7. Každý výrobek je originál
  8. Hlavně vydržet
  9. Tip na další příběh

Teď, nebo nikdy

Jak na úvod prozrazuje Jitka Řezníčková, obě mají vystudovanou šperkařskou školu v Turnově. Eva odlévání kovů a ona rytí kovů. Ani jedna se však svému oboru příliš nevěnovala a po mateřské vymýšlely, co dál. Vztah k hlíně máme obě právě ze střední školy, kde jsme v ní modelovaly a používaly ji sochařsky, doplňuje Jitka s tím, že to si s sebou nesou stále. Eva navíc nějakou dobu předtím chodila na brigády do keramické dílny.

Na mateřské se tedy Eva s Jitkou daly dohromady a začaly s hlínou pracovat samy. Jitka je dobrá v marketingu a sociálních sítích, já vymýšlela, co a jak vyrábět, a tak jsme to rozjely, protože jiná možnost, než začít na mateřské, nebyla. Tak to má spousta maminek, říká s úsměvem Eva Komjati Vídeňská. Jitka doplňuje, že keramiku začala dělat Eva a ona jí nejprve pomáhala tím, že založila facebookovou stránku a začala výrobky nabízet v různých tvořivých skupinách. Jak se to začalo rozjíždět, tak byly potřeba další ruce a mě to vlastně chytlo, usmívá se Jitka s tím, že takto společně podnikají už čtyři roky.

Tehdy si tedy Jitka s Evou říkaly, že buď to zkusí teď, anebo nikdy. Když ukazovaly své první výtvory, lidem se líbily a ony si uvědomily, že to nějaký potenciál má. A stále tomu věří. Eva vzpomíná, že jim hodně pomohlo období covidu, kdy lidé začali být více doma a na svých zahradách a chtěli si je ozdobit něčím hezkým, co je spojené s přírodou. To byl pro nás velký impuls a start pro podnikání, protože zájem a poptávka se hodně zvedla, zdůrazňuje. Jitka dodává, že i když doba byla nejistá a lidé šetřili, tak na tomto nešetřili a nechávali si dekorace posílat.

Vše začalo pštrosem

Jitka vzpomíná, že vše začalo pštrosem, tzv. čumilem, který je dodnes nejoblíbenějším výrobkem z jejich dílny. K tomu se přidávalo další ptactvo jako je ledňáček nebo datel. Eva i Jitka žijí v přírodě u lesů a polí, pozorují život na svých zahradách a na takovou zahradu se zahradní dekorace s přírodními motivy hodí.
Dnes se svým prvním výrobkům smějí a Jitka přiznává, že se stále něco učí, protože keramika je nevyzpytatelná a je spousta okolností, které mohou ovlivnit konečný výrobek. Hodně záleží na počasí, hlína pokaždé schne jinak a může být překvapením, co vytáhnou z pece. Výjimečně se také může stát, že výrobek exploduje. To když by byla ve výrobku nějaká bublina, což se naštěstí téměř neděje.

Každá glazura v peci může vyjít trochu jinak. Eva přidává, že glazury jsou velkou výzvou. Původně jsme do glazur nechtěly jít, ale teď je děláme čím dál více, říká Jitka a Eva se směje, že ledňáček nebo dudek bez glazury příliš nejde. Velká část sortimentu je stále neglazovaná i proto, že na glazování Eva s Jitkou nemají prostory. Při tvorbě se snaží zachovat přirozenou krásu, to, jak pták reálně vypadá, a “nepřeplácat” jej, aby se to neblížilo kýči.

Eva podotýká, že ani jedna z nich není v keramice vzdělaná, jsou samouci. Tvoří tedy hlavně rukama, na jejich výrobcích není nic technického, nejde o točenou keramiku, je modelovaná, a to například za pomoci kopyt, které si samy vyrábějí. To jim dává volnost a prostor vyjádřit se rukama. U kovu je to něco jiného, ten materiál drží tvar a zpracovává se jinak. Keramika je živá, popisuje.

Obliba přerostla v kopírování

Nejoblíbenější mezi zákazníky je tedy výše zmíněný pštros. Jedná se o dlouhý krk se stylizovanou hlavou pštrosa. Krk je dutý a nasazuje se na tyč. Díky tomu se může umístit do nějakého keře, na plot nebo za okno a je to oblíbená a vtipná dekorace. Jak však podotýká Eva, je oblíbený natolik, že už se setkaly s jeho kopírováním. S tím trošku bojujeme, protože víme, že je náš a že ho děláme opravdu dlouho, říká Eva. Na druhou stranu víme, že s tím až tak bojovat nejde, protože je to řemeslná práce a patentovat si jej není reálné, popisuje Jitka s tím, že paní trochu pohrozily a dál její aktivity nesledují.

Jitka vysvětluje, že jejich produkty jsou z keramické hlíny, kterou vypalují a na zahradě tak tyto dekorace vydrží celoročně a beze změny více let. My jsme se k tomu postavily tak, že prezentujeme tyto výhody našeho pštrosa a jedeme dál, doplňuje Jitka. Kauza kopírování vzbudila velkou odezvu u stálých zákazníků, kteří se za nás postavili, dodává Eva.

K dalším oblíbeným výrobkům patří celoročně malí ptáčci jako jsou sýkorky, stehlíci, červenky jako zápichy do květináčů nebo k zavěšení. Nyní na jaře jsou to sezónní věci jako ovečky, kohouti a slepice, zajíc, smrži, jmenovky k bylinkám a ozdoby – staročeské pracny. V létě se nejvíce prodává veškeré ptactvo, krtek, žirafa nebo surikata. Na podzim je oblíbená makovice, netopýr, sova, výrobky určené na svíčku s množstvím prořezů. V zimě je to pak čert, anděl a Mikuláš, ryba, kulich nebo stromečky a opět kolekce ozdob, které Jitka prezentuje jako cukroví, které je trvanlivé a nepřiberete po něm. Jitka si myslí, že zákazníky zaujaly i lampy, které jsou sice dražší, ale jde o výjimečný artefakt.

Ptáci, co zmátli i kolemjdoucí

Eva s Jitkou pro inspiraci chodí do přírody, ale mají také různé atlasy a stahují si obrázky z internetu. Když máme něco nového, tak na tom většinou pracujeme společně. Jedna začne, potom to zkoukne ta druhá, aby to bylo co nejlepší a nejvěrnější, popisuje Jitka. Eva přidává, že vedle tvarů jde také o barevnost
Jitka zmiňuje, že stylizaci používají minimálně, snaží se o věrnou podobu. Díky tomu, že jsou ptáci tak reální, si je lidé objednávají do domů přírody nebo školních zahrad jako edukační pomůcku, upřesňuje Jitka. 

Eva v této souvislosti uvádí, že si také lidé chtějí udělat z ostatních legraci a berou to s vtipem. Jedna paní má celoročně na krmítku strakapouda a lidé chodí po chodníku a diví se, že jej tam pořád má. To ukazuje, že se výrobky z Ateliéru Kruhy opravdu dají splést s reálnými zvířaty, což je také cíl Jitky s Evou – mít produkty hravé a vtipné.

Vyrábí jen to, co by chtěly doma

Eva s Jitkou jsou hrdé na lampy, malé ptáčky, žirafu a na čerty a anděly, ale také na kočku, která se jim anatomicky pěkně povedla. Jitka si myslí, že v těch postavách je vidět, že obě mají už od střední školy vztah k portrétům. Eva zdůrazňuje, že jejich hlavní gró je, že dávají na trh jen to, co se jim samotným líbí a umístily by si to do domu nebo do zahrady. Když se jim tedy něco nelíbí, tak to nenabízí a ani nevyrábí. Jsou si však vědomy toho, že jde o věc vkusu. Občas nám někdo pošle nějaký obrázek, který stáhne někde na internetu, ale my nechceme nikoho kopírovat a ani nás nelákají nějaké stylizované věci, říká Jitka.

Podle Evy je hezké, že lidé po těch letech začínají poznávat jejich rukopis, že vědí, že jde o věci od nich z ateliéru. Na začátku vůbec netušily, že by to tak mohlo být. Přišlo to samo a je to hodně těší.

Do budoucna by v Ateliéru Kruhy rády postupně rozšiřovaly ptačí letku, tedy sortiment ptactva. Chtěly by vyrobit i nějaké dravce, například poštolku. Eva by si přála zrealizovat lišku a veverku. Nápady jsou, ale musíme to korigovat, nestíháme, přiznává Eva. Jitka vysvětluje, že sortiment je široký a na začátku si myslely, že budou přicházet pořád s novými věcmi a nějak se to vytřídí. Že uvidí, o co není zájem. Tak to však nefunguje, a i když jsou věci, které nějakou dobu jdou lépe a někdy hůře, není nic, co by se vůbec neprodávalo.

Nyní nabízí kolem čtyřiceti produktů a každou sezónu se snaží přijít s něčím novým. Existují totiž klíčové zákaznice, které od nich mají skoro všechno a vždy se ptají, co je nového.

Zakázky berou jen výjimečně

Jitka s Evou tvoří také na zakázku, ale jen výjimečně. Je to podle nich ošemetné, protože je složité to vykomunikovat a shodnout se na tom, jak si zákazník výrobek představuje. Aby se nestalo, že jim výrobek zůstane kvůli nespokojenosti zákazníka. Jsou s tím tedy opatrné, a navíc se snaží držet jejich stylu. Také se takové zakázky těžko vyčíslují, doplňuje Eva.

Nejzajímavější zakázka byla betlém pro farnost, kde sbírají betlémy. To byla výzva, usmívá se Jitka a Eva vzpomíná na ptáka huie z Nového Zélandu, pro paní, která tam žila.

Každý výrobek je originál

Ateliér Kruhy nemá přímo internetový obchod, ale zboží má vystaveno jak na webu, tak na sociálních sítích a zákazníci tvůrkyně mohou kontaktovat prostřednictvím Messengeru, e-mailu nebo telefonu. My nechceme e-shop hlavně kvůli tomu, že každý výrobek je originál, a to tvarově i barevně. My nyní prakticky každý výrobek, který posíláme, zákazníkovi narychlo nafotíme a u e-shopu to takhle rychle nejde a lidé by pak říkali, že je to výrobek o centimetr menší, má jiný odstín a podobně. A kdybychom to měly pořád aktualizovat v e-shopu, tak jen sedíme u počítače, vysvětluje Eva. Jitka přidává, že zatím se jim do toho nechce právě z tohoto důvodu. I když jsme si vědomy, že by nám to ušetřilo jinou práci, třeba co se týče komunikace se zákazníkem, podotýká.

Podle Evy je pro ně důležité, aby měly několik pěkných kamenných obchodů, kam člověk přijde, věc si osahá, prohlédne a buď koupí nebo nekoupí. Je pravda, že spousta lidí nám říká, že když tu keramiku pak vidí na živo, že je ještě hezčí, než vypadala na těch fotkách, zamýšlí se Jitka. Eva zdůrazňuje, že se snaží nepoužívat filtry a fotky příliš upravovat, aby neklamaly zákazníka. Fotka v dnešní době prodává a je kolikrát mnohem hezčí než daný produkt. Ale touto cestou nechceme jít, přidává.

Obě ženy se shodují, že kdyby měly internetový obchod, určitě by fungoval na principu naskladnění, jako to mívá spousta dalších tvůrců. Mají totiž docela široký sortiment a na jeho výrobu jsou jen dvě, takže pro ně není reálné mít skladem větší množství od každého výrobku.

Hlavně vydržet

Podle Evy je do budoucna nejdůležitějším plánem udržet nadále vzájemné přátelství a vztah mezi nimi. To je klíčové, protože jak se říká, jeden člověk málo, dva moc, tak rozhodně nechtějí, aby se mezi nimi něco stalo. Znají se totiž 25 let. Abychom v tom přátelství pokračovaly v práci, byly zdravé a ještě schopné. Bolí nás šlachy, záda, potřebujeme o sebe pečovat, abychom mohly dál pokračovat alespoň v tomto tempu. A abychom něco vydělaly a ne jenom platily, vyjmenovává Eva s tím, že to pro drobné živnostníky není lehké vzhledem k tomu, jak se vše zdražuje a zvyšují se zálohy na sociální a zdravotní pojištění.

MM 26 AI v mkt

Naším cílem je “přežít” a přicházet stále s něčím novým, shrnuje Jitka a přidává, že by uvítaly další stabilní kamenný obchod, protože se nedá spoléhat jen na prodej přes sítě. Je fajn mít různé kanály pro prodej zboží. Také by letos chtěly stihnout ještě nějaký nový výrobek, vedle jezevce, kterého už mají už nějakou dobu hotového.

Tip na další příběh

Kouzlo květin, které neuvadnou: Spojení přírody a šperkařského řemesla

Radek s Miladou Bláhovi přišli na trh s úplně novým produktem. Vyrábí šperkařské květiny. Inspirací je jim především příroda. Více v článku.

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).