V minulém týdnu se na Českou obchodní inspekci (ČOI) snesla kritika ohledně nedostatečných kontrol čínských tržišť a platforem. Ta se nyní brání.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) obvinila ČOI, že ignoruje porušování zákonů zahraničními online tržišti, neprovádí v této oblasti dostatečné kroky a je v řešení pasivní. Naopak při kontrolách českých e-shopů stále zvyšuje své nároky a hledá chyby v detailech.
Česká obchodní inspekce dlouhodobě nedostatečně řeší spotřebitelské podněty na chování přeshraničních tržišť. Zákazníci, kteří mají problém s reklamacemi, bezpečností výrobků nebo nedodržením právních povinností ze strany zahraničních prodejců, se pak obracejí na nás,
komentoval Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
ČOI nařčení odmítá
ČOI ovšem nařčení APEK odmítá. Argumentuje tím, že při kontrolní činnosti vychází mimo jiné z podnětů od spotřebitelů a těch je jen pár. V souvislosti s online tržišti, jako je Shein, Trendyol či AliExpress, obdržela dosud pouze jednotky podání. V souvislosti s online tržištěm Temu nižší desítky podání. S ohledem na množství realizovaných nákupů přes tato tržiště se jedná překvapivě o malé číslo,
uvádí František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI.
Kontroly Temu, SHEIN a dalších
ČOI zrealizovala vloni více než desítku kontrol společností Whaleco Technology Limited, která provozuje online tržiště Temu.
V souvislosti s Temu nyní probíhá společný postup kontrolních orgánů v rámci EU, kterého se účastní i ČOI jako jeden z orgánů příslušných pro vymáhání dodržování právních předpisů Unie na ochranu zájmů spotřebitelů (CPC orgány). Společný postup koordinuje EK a ČOI se na něm podílí zjištěními ze své kontrolní činnosti,
uvádí Kotrba.
Během února pak informovala síť CPC online tržiště SHEIN o zahájení společného vyšetřování na úrovni EU.
Máte zkušenost s čínským e-shopem Temu?
Odborný zdroj: coi.gov.cz