Uchazeč o zaměstnání na úřadu práce má celou řadu povinností, které je třeba dodržovat. Při jejich porušení hrozí, že bude z evidence vyřazen.
Jednou z takových povinností je včasné informování úřadu o nemoci či úrazu, tedy o režimu práce dočasně neschopného. K oznámení je nutné doložit potvrzení od lékaře. Na oznámení a zároveň doložení potvrzení je stanovena časová lhůta, která by neměla být překročena. Lhůta činí 8 kalendářních dnů.
Úřad práce má právo vyřadit uchazeče v několika případech.
Nejčastěji se to týká těch, kdo:
- neoznámí úřadu důležité změny, například nástup do práce, mateřskou, výkon trestu nebo nemoc,
- nepředloží potvrzení o pracovní neschopnosti do 8 dnů,
- nenahlásí brigádu či jinou práci, která nepřekračuje zákonem stanovenou hranici (tzv. nekolidující zaměstnání),
- odmítnou nabídnutou práci bez vážného důvodu,
- nesplní podmínky rekvalifikace, kterou si sami vyžádali nebo byla doporučena,
- odmítnou lékařské nebo psychologické vyšetření potřebné k posouzení zdravotní způsobilosti,
- začnou pracovat nelegálně,
- neposkytnou potřebnou součinnost při tvorbě a plnění individuálního akčního plánu.
O vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání pojednává § 30 zákona o zaměstnanosti.
Důsledky vyřazení z pracáku
Pokud úřad práce uchazeče vyřadí, nesmí podat žádost o novou evidenci po dobu 6 měsíců. To znamená ztrátu podpory i možnosti využívat služby úřadu, dokud tato lhůta neuplyne.
Uchazeči o práci by měli hlásit úřadu každou změnu týkající se jejich dostupnosti a zdravotního stavu. Obzvlášť důležité je*nahlásit nemoc do 8 dnů a doložit ji potvrzením od lékaře.