Jestliže zaměstnanec onemocní nebo se zraní a je mu lékařem vystavena pracovní neschopnost, přebírá část agendy Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) a část zaměstnavatel.
Zaměstnanec, který byl lékařem uznán dočasně práceneschopným, dostává prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti od svého zaměstnavatele náhradu mzdy a od 15. pracovního dne mu okresní správa sociálního zabezpečení vyplácí nemocenské.
Zaměstnance často zajímá, co všechno musí oznamovat v režimu dočasně práce neschopného svému zaměstnavateli. Jednou z častých otázek je, zda je povinen hlásit termíny kontrol u ošetřujícího lékaře.
Povinnosti zaměstnanec na neschopence
Podle ČSSZ má pojištěnec povinnost:
- neprodleně oznámit zaměstnavateli, že mu byla vystavena pracovní neschopnost,
- dodržovat stanovený režim pracovní neschopnosti (zejména vycházky a místo pobytu),
- spolupracovat s lékařem i se správou sociálního zabezpečení.
O povinnostech zaměstnance na neschopence pojednává zákon o nemocenském pojištění. Povinnost oznamovat zaměstnavateli následující termíny návštěv u ošetřujícího lékaře v něm obsažena není.
Zaměstnanec, který je v pracovní neschopnosti, tedy není povinen oznamovat zaměstnavateli, kdy jde na další kontrolu k lékaři. Jeho povinností je pouze oznámit vznik pracovní neschopnosti, případně její ukončení, a dodržovat stanovený léčebný režim. Informace o termínech kontrol patří výhradně do vztahu mezi pacientem a lékařem.
Co zaměstnavatele zajímá
Zaměstnavatel potřebuje vědět, že zaměstnanec není práce schopný a jak dlouho přibližně bude nemoc trvat. Informace o tom, kdy má zaměstnanec další vyšetření, je soukromou zdravotní záležitostí, do níž zaměstnavatel nemá právo zasahovat.
Zaměstnavatel ale dostává od ČSSZ a od lékaře základní informace potřebné pro vedení mzdové agendy a pro výplatu náhrady mzdy v prvních 14 dnech nemoci. O případném prodloužení neschopnosti se zaměstnavatel dozví prostřednictvím systému eNeschopenka.