Nákup na online tržišti není bez rizik. Výstrahy chodí ze všech stran. Lidé se ale mohou nechat mylně přesvědčit k nákupu existencí tzv. ochranného programu, který slibuje v případě jakéhokoli problému peníze zpět. Jenže i na ten si dejte pozor.
Online tržiště není klasický e-shop
Online tržiště (například AliExpress, Amazon Marketplace, Wish apod.) nejsou prodejci v pravém slova smyslu. Umožňují pouze prodej třetím stranám. Tedy jednotlivým obchodníkům, kteří využívají jejich platformu. Spotřebitel tak v případě nákupu neuzavírá smlouvu s tržištěm, ale přímo s konkrétním prodejcem.
Pokud vám zboží nedorazí, rozhodnete se odstoupit od smlouvy nebo podat reklamaci, musíte se obrátit na samotného prodejce,
vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, která na problematiku online tržišť často upozorňuje. .
Jak poznáte, že nakupujete na tržišti
Informace o tom, že jde o tržiště, bývá skrytá v obchodních podmínkách. Přitom podle zákona by mělo být zřejmé přímo z nákupní stránky, od koho skutečně nakupujete.
Pokud to není jasně označeno a informace je pouze v obchodních podmínkách, může jít o tzv. překvapivé ujednání, ke kterému se právně nepřihlíží,
doplňuje Hekšová. Spotřebitel tak může uplatnit svá práva přímo vůči platformě.
Ochranné programy: Pomoc, nebo marketing?
Mnoho tržišť nabízí tzv. ochranné zákaznické programy, které slibují pomoc v případě problémů. Tyto programy ale nejsou zákonnou povinností, jedná se o dobrovolnou službu platformy.
Proto, jak doporučuje dTest.cz, je důležité si před nákupem ověřit:
- Jaké podmínky platí pro vrácení zboží nebo peněz?
- Jaké vady lze reklamovat?
- Kdo hradí poštovné při vrácení?
- Jaké jsou lhůty a výjimky?
V rámci těchto programů nemusí platit pravidla stanovená zákonem. Práva spotřebitele se řídí interními pravidly platformy, která mohou být méně výhodná.
U známých a seriózních platforem může být zákaznický program účinný. Jindy ale může jít jen o marketingový trik. Jak upozorňuje dTest, jejich poradna se setkává s případy, kdy „zaručená pomoc“ selhala.
Nezapomeňte si celou platformu i konkrétního prodejce před nákupem ověřit na nezávislých portálech, nahlédněte do obchodních podmínek a nespoléhejte se pouze na sliby podnikatelů,
uzavírá Hekšová.