Obrovský průšvih e-shopů: Kritiku mažou, recenze přikrášlují

Sdílet

4.12.25 2*/ e-shop, naštvání, stres, nervy, zloba, žena, počítač Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Chvála nebo kritika, vše je třeba brát s rezervou. Drtivá většina sledovaných e-shopů nakládá s recenzemi způsobem, který může zákazníky zásadně zmást. 

Česká obchodní inspekce zveřejnila výsledky kontrol, které se právě na recenze zaměřily. Ze 49 kontrol neprošlo 46 e-shopů. Skoro každý sledovaný obchod měl problém se správným uváděním nebo ověřováním uživatelských hodnocení. Pro spotřebitele, kteří se při výběru zboží často rozhodují právě podle recenzí, je to jasná výstraha.

Skryté negativní hodnocení

Inspektoři zaznamenali celkem 174 porušení zákona. Problémy byly různé. Od nejasného ověřování recenzí až po jejich přímo zavádějící prezentaci:

  • U jednoho e-shopu inspektoři zjistili, že záměrně nezveřejnil kritickou recenzi, kterou zákazník napsal poté, co mu dorazil poškozený produkt; pozitivní hodnocení zůstala online, zatímco negativní zmizela v systému.
  • V jiném případě se objevila „ověřená“ recenze u produktu, který si autor nikdy nekoupil.
  • Na několika webech bylo také uvedeno, že recenze jsou ověřené, ale obchod nebyl schopen vysvětlit, jakým způsobem.

Právě tato neprůhlednost je jedním z nejčastějších problémů. Ve 29 případech e-shop vůbec neuvedl, zda recenze nějak kontroluje. Spotřebitel tak snadno nabude dojmu, že čte zkušenosti reálných lidí.

Pokuty za šmejdské praktiky jsou v porovnání s tím, co vydělají, k smíchu. Tak pokračují Přečtěte si také:

Pokuty za šmejdské praktiky jsou v porovnání s tím, co vydělají, k smíchu. Tak pokračují

Pokuty už padly

Za zjištěné prohřešky uložila ČOI pokuty za více než 100 tisíc korun. I když je situace o něco lepší než v roce 2024, problém zůstává výrazný. Recenze mají být jedním z nejdůležitějších nástrojů pro rozhodování zákazníků. Pokud se s nimi manipuluje, ztrácí celý online trh důvěru.

Co dělat jako zákazník?

Spotřebitelé by měli být všímají, zda e-shop uvádí, jak recenze ověřuje, jestli mají hodnocení realistickou skladbu (když jsou u výrobku jen samé „pětihvězdy“, je to podezřelé),a zda se mezi nimi objevují i kritické názory — protože žádný produkt není perfektní.

Rozhodujete se, zda koupíte danou věc, na základě recenzí, které e-shopy uvádějí?

  • Ano, vždy se nechám recenzí ovlivnit
    30 %
  • Ne na názory jiných lidí nedám
    1 %
  • Využívám recenze jen u určitého typu zboží
    69 %

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).