Posílají seniorům doplňky stravy, které si neobjednali. Pak se dožadují peněz

Sdílet

26.2.25 1*/starší žena, senior, balík, pošta, smutek, šok Autor: Deposithphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Není nic snazšího, než si žádané zboží objednat na internetu a vyčkat, až dorazí. Jenže poslední dobou ke spotřebitelům přichází balíky s produkty, které si neobjednali. Firmy se pak dožadují úhrady. 

Spotřebitelský server dTest.cz se v rámci své poradny, kam zasílají spotřebitelé různé stížnosti, stále častěji setkává s podněty na prošetření podobného jednání. 

Mezi poslední případy lze zařadit problematiku neobjednaného plnění od společnosti Stander Sp. z o.o., na kterou jsme již v minulosti upozorňovali, uvádí dTest. Společnost nejenže zasílá neobjednané zboží a následně vyžaduje peníze, ale stává se také, že se dožaduje peněz za zboží, které nejenže nebylo objednané, ale nebylo ani dodané. 

Odmítá platit poště za důchod, ale nemá svůj účet. Může penze chodit na účet dětí? Přečtěte si také:

Odmítá platit poště za důchod, ale nemá svůj účet. Může penze chodit na účet dětí?

Neobjednané plnění představuje situaci, kdy byl spotřebiteli doručen balíček, přestože nebyla uzavřena žádná smlouva. Jak upozorňuje spotřebitelský server, taková situace může nastat z několika příčin. Může se stát, že došlo k chybě na straně kupujícího, který zadal špatnou adresu, ale i na straně prodávajícího, který ji například zaměnil, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Ta však také dodává, že vzhledem k velkém množství stížností ze strany spotřebitelů nemůže být řeč o prostém pochybení. 

Neobjednané doplňky stravy seniorům

Stížnosti se objevují především v souvislosti s firmou Stander, která pravděpodobně rozesílá zboží i upozornění na neuhrazené faktury ve vlnách. Stížnosti jsou také na společnost NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o., která dodává zejména doplňky stravy. S problémy s plněním od této společnosti se na nás obrací především senioři.

Důchodovým poradcům, kteří radí za peníze, se vyhněte. Platit nemusíte Přečtěte si také:

Důchodovým poradcům, kteří radí za peníze, se vyhněte. Platit nemusíte

Jak se v takové situaci bránit? 

Spotřebitelé jsou povinni uhradit jen to, co si skutečně objednali. Podle dTestu se v případě neobjednaného zboží nabízí čtyři poučky. 

  • Zásilku nemusí platit; 
  • Věc mohou (ale nemusí) převzít; 
  • Na své náklady nemusí věc vracet, ani o případném převzetí věci podnikatele vyrozumět;
  • Pokud by podnikatel požádal spotřebitele o vrácení, musí vyhovět a poskytnout přiměřenou součinnost. Podnikatel však musí vše zajistit na své náklady.

„Jestliže spotřebitelům chodí opakovaně neobjednané plnění, doporučujeme jim požádat společnost o výmaz jejich osobních údajů dle obecného nařízení o ochraně osobních údajů,“ radí Eduarda Hekšová. 

Podnikatel je povinen mu vyhovět bez zbytečného odkladu, přičemž tak musí učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti a zároveň jej o tom musí vyrozumět. Výjimkou by byla situace, kdy je dán nějaký jiný právní důvod, například existence neuhrazené faktury. 

Jestliže bude společnost dál doručovat neobjednané zásilky, spotřebitel by se mohl oprávněně domnívat, že podnikatel jeho osobní údaje neodstranil. Může se ale také stát, že spotřebitel není o vymazání osobních údajů podnikatelem vyrozuměn. V obou případech je možné podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů.

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).