Podle výzkumu vzroste hodnota plateb zrealizovaných pomocí QR kódů v letech 2025 až 2028 celosvětově o plnou polovinu. Na to by měli podnikatelé reagovat.
Jak píše Computertrends.cz, zatímco pro rok 2025 analytici společnosti Juniper Research předpokládají, že se uskuteční platby přes QR kódy v celkové hodnotě 5 bilionů dolarů, v roce 2028 už to bude téměř 8 bilionů.
Klíčovým faktorem, který podpoří značné přijetí plateb pomocí QR kódů, jsou standardizace národních QR schémat a iniciativy umožňující platby z účtu na účet (A2A).
Určitou zranitelnost pro tento růst představuje alternativa v podobě plateb přes čipy NFC v mobilních telefonech, zvláště poté, co společnost Apple zpřístupnila rozhraní NFC u svých přístrojů i třetím stranám, díky čemuž budou mít spotřebitelé širší přístup k možnostem založeným na NFC.
Právě zvýšenou podporu pro NFC platby vidí analytici v budoucnu na rozvinutých trzích, jako je Evropa či severní Amerika.
Výzkum také předpokládá, že pro etablování QR plateb na trzích s převahou podpory pro NFC bude zásadní roli hrát dostupnost, protože pro realizaci QR platby není nutné žádné propojení – stačí QR kód načíst fotoaparátem mobilu z účtenky, e-mailu, fotografie či faktury.
Platby pomocí QR kódů tak mají oproti technologii NFC výrazné výhody, které podle analytiků přispějí k jejich dalšímu růstu a širokému rozšíření.
Jedná se o univerzální řešení
Hlavními faktory, které stojí za přitažlivostí QR kódů u obchodníků i spotřebitelů, je to, že nabízejí minimální provozní náklady pro realizaci platby a že jde o univerzální řešení, kde se nemusí řešit nějaká kompatibilita.
Infrastruktura QR kódů je levnější a dostupnější než tradiční pokladní technologie. Snižuje vstupní bariéru pro menší prodejce, jako jsou pouliční prodavači či pracovníci na volné noze, kteří tak mohou snadno přijímat platby,
vysvětluje Daniel Bedford, analytik Juniperu.
Doporučuje, aby dodavatelé řešení pro platby pomocí QR kódů přizpůsobili svou nabídku právě menším podnikům a využili tak potenciálu zmíněného růstu. (Computertrends.cz)