Pokud zaměstnanec během pracovní doby opustí pracoviště nebo do něj vůbec nenastoupí kvůli návštěvě lékaře, má povinnost doložit zaměstnavateli potvrzení, že u lékaře skutečně byl.
Co když ale chybí? Může si to zaměstnavatel sám u lékaře ověřit?
Zákoník práce jasně uvádí, že překážku v práci je zaměstnanec povinen zaměstnavateli prokázat. Zároveň platí, že právnické i fyzické osoby (tedy například lékař či zdravotnické zařízení) jsou povinny zaměstnanci poskytnout potřebnou součinnost k tomu, aby tuto povinnost mohl splnit.
Potvrzení o návštěvě lékaře
Pokud zaměstnanec lékaře o potvrzení požádá, lékař je povinen mu ho vystavit. Tato povinnost platí i zpětně. Potvrzení může být vystaveno i dodatečně, protože datum návštěvy je vždy zapsáno v pacientově zdravotnické dokumentaci.
Potvrzení o návštěvě lékaře může být navíc zpoplatněno, protože se nejedná o výkon hrazený ze zdravotního pojištění.
Šéf sám volá lékaři
V některých případech se stává, že pokud chybí doklad o návštěvě lékaře, zaměstnavatel se sám zajímá, zda taková návštěva skutečně proběhla, a lékaře osloví. Lékař ale nesmí sám informovat zaměstnavatele o tom, zda byl či nebyl pacient v ordinaci. Tuto informaci může získat pouze s výslovným souhlasem pacienta.
Při chybějícím potvrzení pomůže pojišťovna
V případě, že zaměstnanec potvrzení od lékaře nedostal nebo ho potřebuje zpětně, může se obrátit také na svou zdravotní pojišťovnu.
Jak uvádí Všeobecná zdravotní pojišťovna, stačí podat žádost o vystavení přehledu vykázané zdravotní péče. Každé ošetření nebo vyšetření, které bylo lékařem vykázáno a uhrazeno pojišťovnou, se v systému pojišťovny eviduje, obvykle však se zpožděním 2 až 3 měsíců.