E-shopy, pozor, měnila se pravidla o cenách. Pokuty mohou být likvidační

11. 3. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Žena u počítače se slevami v šoku
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od začátku ledna platí novela zákona o cenách. Jaké novinky přináší pro internetové obchody?

Zatímco už několik let platí se slevami spojená novela zákona o ochraně spotřebitele, nyní se jedná o zákon č. 265/2004 Sb., který je novelou zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. E-shopy by si měly dát pozor na zobrazování cen.

Co se dozvíte v článku
  1. Ceny musejí být v české měně
  2. Pozor na evidenci cen
  3. Ceny za měrnou jednotku
  4. Co je přestupkem?
  5. Anketa

Ceny musejí být v české měně

Jak uvádí Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, zákon výslovně stanovuje povinnost prodávajícího seznámit spotřebitele s cenou za nabízené zboží a službu v české měně. Prodávající tedy musí vždy uvádět cenu v korunách českých. To však nevylučuje, že prodávající vedle ceny v korunách českých uvede cenu i v jiné měně. Cenu v korunách českých ale musí uvést vždy.

Pozor na evidenci cen

Prodeje v e-shopech se týká také úprava povinnosti evidovat ceny. Jak připomínají odborníci ze společnosti Toret, nově je nutné evidenci cen uchovávat po 3 roky a je zcela na vás, jakým způsobem evidenci povedete. Musí ale obsahovat jednoznačně identifikující název (příp. druh) prodávaného zboží, výši uplatňované ceny a dobu jejího uplatňování. Pokud zboží prodáváte za více cen (např. věrnostní program), musíte evidovat všechny ceny. Výjimkou je zboží podléhající rychlé zkáze (tedy i rychlým změnám ceny, např. v průběhu dne), u kterého se eviduje pouze cena výchozí, dodávají.

V zákoně je uvedeno, že součástí cenové evidence jsou dále podklady prokazující dodržení pravidel regulace cen a kalkulace ceny včetně podkladů prokazujících dodržení pravidel regulace cen.

Tomáš Naiser, právník ve veřejné správě, v článku na ePravo.cz zmiňuje, že u přestupku postihujícího nevedení nebo neuchovávání cenové evidence u zboží podléhajícího cenové regulaci pak dochází ke zvýšení horní hranice pokuty z 1 000 000 Kč na desetinásobek. Připomíná totiž, že neuchování cenové evidence u zboží podléhajícího cenové regulaci totiž podle důvodové zprávy znemožňovalo provedení efektivní cenové kontroly a zjištění přesné výše nepřiměřeného majetkového prospěchu. 

Pro kontrolovaný subjekt se tak mnohdy jevilo jako výhodnější cenovou evidenci vůbec nevést nebo její existenci zatajit, aby se vyhnul sankci mnohem vyšší, která by mu hrozila v případě, že by byl v rámci této cenové kontroly zjištěn vznik nepřiměřeného majetkového prospěchu vyššího než 1 000 000 Kč, doplňuje s tím, že navýšení pokuty by mělo tuto motivaci výrazně snížit.

Slevy aneb Jak v tom pořád plaveme Přečtěte si také:

Slevy aneb Jak v tom pořád plaveme

Ceny za měrnou jednotku

Mezi významné změny tohoto zákona týkající se nejen e-shopů patří povinnost uvádět u zboží cenu za měrnou jednotku s tím, že údaj musí být jednoznačný, snadno rozpoznatelný a dobře čitelný.

Jak jsme psali, samotný seznam nepotravinářského zboží, které je nutné označit i měrnými cenami, vypadá následovně. V některých případech (např. hnojiva) se povinnost označovat tyto výrobky při prodeji měrnou cenou nevztahuje na výrobky prodávané v baleních menších než 50 gramů/mililitrů. Důvodem je, aby nižší měrná cena u větších balení nemotivovala k jejich koupi a nevedla nadspotřebě hnojiv, případně k neodborné likvidaci nepotřebných zbytků hnojiv jednotlivými spotřebiteli. To samé platí i pro přípravky na ochranu rostlin. U osiv se zase cena standardně pohybuje v řádu gramů a měrná cena za kilogram by tak byla spíše matoucí. I zde proto bude limit 50 gramů.

Kategorie výrobků Druhy výrobků
Barvy, laky, lepidla, pojiva a rozpouštědla barvy (kromě uměleckých barev v tabletách, tubách, lahvičkách, kelímcích a podobných obalech)
laky
lazury
lepidla
pojiva
penetrace
ředidla a jiná rozpouštědla
Stavební výrobky a stavební materiály suché stavební směsi a stavební chemie
tapety
dlaždice a obklady
izolační materiály
podlahové krytiny určené pro montáž ode zdi ke zdi
spojovací materiály
Čisticí a dezinfekční prostředky prostředky na kůži a obuv, na dřevo a podlahové krytiny, na pečicí trouby a kovy včetně použití na automobily, na okna a zrcadla včetně použití na automobily
odstraňovače skvrn, škrobů a barviv k použití v domácnosti
insekticidy pro použití v domácnosti
regenerační soli a přípravky na odstraňování kotelního kamene
nefarmaceutické dezinfekční prostředky
osvěžovače vzduchu pro použití v domácnosti (kromě evaporačních osvěžovačů vzduchu)
bazénová chemie
Kosmetické přípravky a hygienické potřeby přípravky k péči o pokožku (kromě dekorativní kosmetiky)
přípravky pro hygienu dutiny ústní/dentální hygienu
přípravky do koupele
přípravky pro ošetřování vlasů (kromě barev a výrobků v jednorázových ampulkách)
přípravky na holení
parfémované vody, toaletní vody, parfémy
vody používané před holením a po holení
deodoranty a přípravky pro osobní hygienu
toaletní papír, papírové kapesníky, utěrky a ubrousky
hygienické vložky a tampóny
pleny dětské, pleny pro dospělé
Mycí a prací prostředky mýdla a mýdlové vločky
mycí, prací, čisticí, máchací přípravky a pomocné přípravky (včetně tablet a kapslí), chlornanové přípravky
prací prášky, gely, tablety a kapsle
předpírací a namáčecí přípravky
čisticí pasty
Chovatelské potřeby pro domácí zvířata krmiva a pamlsky
steliva a podestýlky
Oleje pro nepotravinářské užití včetně olejů pro automobily a provozní kapaliny do automobilů, které nejsou olejem motorové oleje
převodové oleje
ložiskové a cirkulační oleje
oleje pro kluzná vedení
kompresorové oleje
oleje na mazání řetězů
brzdové kapaliny
chladicí kapaliny
směsi do ostřikovačů
oleje na podlahy a nábytek
Nitě, příze, motouzy, šňůry a lana nitě
příze pletací a háčkovací
motouzy a šňůry
lana
Zahrádkářské potřeby hnojiva (kromě hnojiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)
přípravky pro ochranu rostlin (kromě přípravků prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)
zahradní substráty
osiva (kromě osiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g)

Ministerstvo financí ve svém stanovisku o měrných cenách doplňuje, že zvolená měrná jednotka množství u měrné ceny se bude v praxi odvíjet od údaje o čistém množství výrobku uváděného výrobci na obalech daného druhu výrobku. Zákon o cenách a ani příslušný prováděcí předpis proto již nestanovuje, jaká konkrétní měrná jednotka množství se má uvést u měrné ceny určitého konkrétního výrobku.

Které zboží musí být označeno cenou za jednotku? Pozor, po 15 letech to půjde vymáhat Přečtěte si také:

Které zboží musí být označeno cenou za jednotku? Pozor, po 15 letech to půjde vymáhat

Co je přestupkem?

Kontrolu dodržování povinnosti prodávajících vést cenovou evidenci bude vykonávat Česká obchodní inspekce, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva a obecní živnostenské úřady. Jak dodává Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, toto oprávnění však mají pouze v rámci kontroly správného označování zboží slevami podle § 12a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, kdy prodávající musí vždy spotřebitele seznámit s nejnižší cenou, za kterou bylo zboží prodáváno před zlevněním. Tím se má zabránit umělému navyšování ceny, a tedy klamání spotřebitele o výši poskytované slevy.

Podle tohoto zákona se fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba jako prodávající dopustí přestupku tím, že

AI Visibility 2

  • uplatňuje cenu ve výši, která není v souladu s cenou úředně stanovenou podle § 5 odst. 1,
  • nedodrží podmínky, které jsou stanovené cenovými orgány podle § 5 odst. 3,
  • uplatňuje cenu, jejíž výše nebo kalkulace není v souladu s podmínkami věcného usměrňování cen podle § 6,
  • nedodrží cenové moratorium podle § 9 odst. 1,
  • nevede nebo neuchovává cenovou evidenci u zboží podle § 11 odst. 1 písm. a) nebo b),
  • poruší při prodeji zboží povinnost podle § 13 odst. 1.

Za přestupky lze pak uložit pokuty až do výše 10 milionu korun. Pokuty vybírá cenový orgán, který je uložil.

Jak podotýkají na blogu odborníci ze společnosti PrestaShop, změny mohou na první pohled působit jako administrativní zátěž, ale ve výsledku mohou zvýšit důvěru zákazníků ve váš e-shop. Jasné a transparentní informace o slevách posilují důvěru a loajalitu vašich zákazníků, což se dlouhodobě promítne do lepších obchodních výsledků, zdůrazňují závěrem.

Anketa

Koukáte v obchodech i na měrné ceny?

  • Vždy.
    37 %
  • Většinou.
    32 %
  • Občas.
    11 %
  • Málokdy.
    8 %
  • Nikdy.
    12 %

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).