Internetové obchody nabízejí svým zákazníkům mnohdy velkou řadu platebních metod, aby si mohli vybrat tu, která jim nejvíce vyhovuje. Roli hraje jak bezpečnost, tak také jednoduchost a pohodlnost.
Co se dozvíte v článku
Jaká platební metoda je nejoblíbenější?
Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, na úvod prozrazuje, že je dlouhodobě nejpopulárnější platební metoda v e-shopech platba kartou. Je to podle něj logické, protože se jedná o rychlý způsob platby, kdy může být objednávka okamžitě označena jako zaplacena. Platební brány zároveň nabízejí velké množství konkrétních platebních metod, z nichž si každý vybere. Kromě klasické karty, kdy vypisujeme její údaje, jde o populární Apple Pay a Google Pay a dále rychlé bankovní převody, odložená platba, a někdy dokonce i splátkový prodej,
dodává.
Podle něj jsou platby kartou docela oblíbené i pro majitele e-shopů. Nevýhodou je poplatek na úrovni okolo 1 % z transakce. Na druhou stranu ale obchodník hned vidí, že je platba zaplacená a peníze dostane na účet nejčastěji do dvou dnů. Tedy o mnoho rychle a jistěji než v případě dobírky,
doplňuje.
Mezi nejvyužívanější platební metody na našem e-shopu patří platba kartou, následovaná dobírkou a bankovním převodem,
uvádí Daniel Kmoch, COO Bonami, s tím, že důvodem je vysoká důvěra zákazníků v jejich značku. Mnoho z nich nakupuje opakovaně a preferuje platbu kartou předem jako nejpohodlnější a nejrychlejší variantu. Nejpopulárnější platební metodou jsou u nás aktuálně platby kartou spolu s Google Pay a Apple Pay,
přidává Jan za OnlineHračkářství.cz.
Podobně napříč weby Lentiamo je nejoblíbenější platba kartou. Jde o jednoduchou, rychlou a bezpečnou platební metodu oblíbenou mezi zákazníky,
upřesňuje Michaela Kubínová, Brand Manager ve společnosti Lentiamo. Také v e-shopu hračkářství Bambule jsou nejoblíbenějšími platebními metodami platba kartou, Apple Pay a Google Pay. Podle Jany Krčkové, marketingové ředitelky hračkářství Bambule, tyto metody zákazníci preferují především pro jejich rychlost, pohodlnost a bezpečnost. Apple Pay a Google Pay navíc umožňují rychlé a snadné placení prostřednictvím mobilních zařízení,
podotýká.
Podobně v Alza.cz mezi nejoblíbenější platební metody stále patří platba kartou, a to jak online, tak prostřednictvím platebního terminálu. Mnoho našich zákazníků preferuje osvědčené způsoby placení, které dobře znají a považují za bezpečné. Přesto sledujeme rostoucí zájem o moderní platební metody, například QR platby, které umožňují rychlé a pohodlné transakce,
zmiňuje PR manažerka Eliška Čeřovská.
Pavel Kopřiva, Group E-commerce Director ze Super zoo, které patří do Plaček Group, popisuje, že nejoblíbenější formou platby na jejich e-shopu Superzoo.cz je platba na prodejnu, protože největší část objednávek je zákazníky vyzvedávána v prodejnách Super zoo. Na prodejnách pak zákazníci nejraději platí kartou. Pokud bychom se dívali pouze na zásilky domů, dobírka a platba kartou mají téměř stejný počet plateb, na třetím místě je Apple Pay, následovaný rychlým bankovním převodem (bankovní tlačítka) a Google Pay. Meziročně stále rostou online platby a platba na dobírku ustupuje,
dodává.
Internetové obchody platební metody přidávají
V Super zoo se stále snaží zákazníkům nabízet nové, moderní metody plateb a testují, které z nich se stanou mezi zákazníky oblíbenými. Za poslední dobu jsme zaváděli metody Click to Pay nebo odloženou platbu se Skip Pay. Obě platební metody zákazníci využívají, jejich zastoupení je však ale v celkovém počtu plateb nižší,
doplnil Pavel Kopřiva. Také v Bonami na základě požadavků zákazníků rozšířili možnosti plateb. Nově jsme implementovali Klarnu, která umožňuje odloženou platbu nebo nákup na splátky, a také PayPal, který je populární na některých trzích, kde působíme,
upřesnil Daniel Kmoch.
Na e-shopu Lentiamo.cz implementovali Google Pay a BNPL (BuyNowPayLater). V případě GooglePay jde o známou mobilní platební službu, která umožňuje bezkontaktní platby mobilem, hodinkami nebo prstýnkem. BNPL, nabízená na Lentiamo v rámci služby Klarna a PayPal, umožňuje zákazníkovi koupit si výrobek ve více splátkách, aniž by platil úroky,
vysvětluje Michaela Kubínová.
V Alze je jednou z klíčových inovací jejich vylepšené řešení QR plateb, které integrovali přímo do aplikace Alza. Zákazníci tak už nemusí QR kód fotit, ukládat do galerie ani složitě otevírat bankovní aplikaci a manuálně zadávat platbu. Naše řešení jim umožňuje QR kód jednoduše sdílet do bankovní aplikace a provést platbu během několika sekund. Tento přístup se setkal s velmi pozitivním ohlasem a inspiruje i další obchodníky a platební brány,
říká Eliška Čeřovská.
V poslední době jsme v oblasti platebních metod výrazné změny nezaváděli. Naším cílem je poskytovat osvědčené a bezpečné způsoby platby, které naši zákazníci dobře znají a rádi využívají. Pravidelně však sledujeme nové trendy a možnosti, které by mohly přinést další zlepšení a usnadnění procesu placení,
prozrazuje Jana Krčková.
Využili jste už při nákupu odložených plateb?
Kdy by měly e-shopy dělat změny?
Podle Michala Benatzkyho by internetové obchody měly dělat změny u platebních metod především v případě, kdy ještě platbu kartami nepřijímají. Transakční poplatky jsou díky silné konkurenci českých platebních bran velmi nízké. Vysoké náklady jsou argument jen pro obchodníky s velmi nízkou marží nebo nevýhodnou smlouvou s platebním poskytovatelem,
vysvětluje a zdůrazňuje, že benefity převažují nad náklady, a to především co se týče rychlosti a zvýšení konverzního poměru. Čím více platebních metod, tím více zákazníků dokončí objednávku,
připomíná.
Trendem jsou digitální peněženky
Rozvoj moderních platebních metod je trendem a stále populárnější jsou rychlé a pohodlné platby přes chytrá zařízení, jako je Apple Pay a Google Pay. Ze statistik platební brány GoPay vyplývá, že 20 % všech karetních plateb na internetu bylo realizováno přes Apple Pay. To činí oproti roku 2023 dvojnásobný nárůst. Podle těchto statistik byla v roce 2024 nejpoužívanější platební metodou na internetu platba kartou, která se podílí na 80 % transakcí. Platby kartou Apple Pay a Google Pay však stále častěji z tohoto podílu ukrajují.
Pro uživatele je rozhodující snadné a rychlé zaplacení, které platby přes Apple Pay a Google Pay umožňují. Namísto zdlouhavého zadávání údajů o platební kartě stačí uživatelům potvrdit platbu otiskem prstu nebo rozpoznáním obličeje,
vysvětluje Štefan Földesi, Product Owner platební brány GoPay, s tím, že dalším významným faktorem je bezpečnost. Díky využití tokenizace, která při platbě nepřenáší skutečné číslo karty, minimalizují platby přes Apple Pay a Google Pay riziko zneužití údajů,
přidává.
V Alze dlouhodobě sledují rostoucí oblibu mobilních peněženek, jako jsou Apple Pay a Google Pay, a tento trend podle nich stále nabírá na síle. Se zavedením chytrých peněženek Apple Pay nebo Google Pay se tyto metody velmi rychle zařadily mezi oblíbené. Návštěvnost našeho e-shopu je z více než 80 % tvořená návštěvami z chytrých telefonů. Ve spojení chytrého telefonu a chytré peněženky je pak nákup velmi pohodlný,
shrnuje Pavel Kopřiva.
Nastává odklon od dobírky?
Jana Krčková říká, že zaznamenali, že při odběru a rezervaci zboží na prodejně narůstá zájem o platbu na místě. Zákazníci pravděpodobně preferují tuto možnost, protože si chtějí zboží nejprve prohlédnout, než za něj zaplatí. Naopak při standardních zásilkách objednaných přímo domů stále převládá platba předem, která je pohodlnější a urychluje doručení,
popisuje změnu v zákaznickém chování. V Lentiamo zcela jistě sledují odklon od klasického bankovního převodu nebo dobírky směrem k využití digitálních plateb, jako PayPal, ApplePay, GooglePay, atd.
V OnlineHračkářství.cz v poslední době sledují odklon zákazníků od dobírkových plateb, což souvisí mimo jiné i s větším využíváním výdejních míst u doručování. Platbu bankovním převodem využívá dlouhodobě podobné % jejich zákazníků. Ústupu plateb na dobírku si všímají také v Bonami. Dlouhodobě sledujeme ústup platby na dobírku, která je pro zákazníky méně komfortní. Tento trend je patrný napříč všemi zeměmi, ve kterých působíme, a podíl dobírky na celkových transakcích stále klesá,
doplňuje Daniel Kmoch.
Oproti tomu Pavel Kopřiva uvádí, že jejich zákazníci, stejně jako zákazníci dalších českých e-shopů, jsou zvyklí na využívání dobírky. V tom je podle něj Česká republika podobná státům střední a východní Evropy oproti západním zemím a Skandinávii. V našem případě dobírku, z důvodu větších manipulačních nákladů, zákazníkům zpoplatňujeme. I přesto si ji zákazníci vybírají stejně často jako online platby,
dodává.
Michal Benatzky podotýká, že dobírka je stále přítomná a její podíl se snižuje jen velmi pomalu. Záleží na důvěryhodnosti e-shopu a na tom, jak e-shop pracuje s dalšími způsoby dopravy. Vypadá to podle něj tak, že dobírka má své pevné jádro zastánců, kteří se jí nechtějí vzdát. Spousta zákazníků také dobírku volí při první zkušenosti s e-shopem a při druhé objednávce už pak platí předem. Právě z těchto důvodů, kdy je škoda se o tyto zákazníky připravit, je dobré dobírku i v dnešní době v nabídce e-shopu ponechat,
uzavírá.
