Hlavní navigace

Je legální obchodovat s osobními údaji a za jakých podmínek?

30. 8. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Při prodeji, ale i nákupu databází kontaktů je třeba držet se určitých pravidel. Jinak hrozí potíže se zákonem. Buďte obezřetní.

Databáze s osobními údaji (vč. kontaktních údajů) různých osob a cílových skupin, a to od novopečených maminek až po vrcholové české manažery, jsou velice žádaným zbožím. Především pro účely cíleného marketingu a oslovování potenciálních zákazníků, nejčastěji prostřednictvím telefonu nebo e-mailu. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění (dále jen „zákon ochraně osobních údajů“) samotný prodej či pronájem osobních údajů za účelem nabízení obchodu a služeb překvapivě umožňuje a v rozsahu jména, příjmení a adresy k tomu za určitých podmínek není ani potřeba souhlas subjektů údajů. Co se týče samotné využitelnosti zakoupených databází, toto většinou bývá kamenem úrazu. Pojďme si říci proč. 

Content First

Zákon o ochraně osobních údajů nikde konkrétně nespecifikuje, co vše se skrývá pod pojmem „nabízení obchodu a služeb“. Půjde však zpravidla o různé formy marketingu, včetně přímého oslovování prostřednictvím např. e-mailu, pošty, telefonu nebo i osobně. Osobní údaje jsou pro marketingové účely velice žádané, a existuje proto i celá řada subjektů, které s nimi obchodují a za nemalé peníze je nabízejí k pronájmu či prodeji – ve většině případů se cena pohybuje v řádech desetitisíců, ale lze se lehce dostat i do statisíců korun. 

Čtěte také: Začněte třídit databáze svých kontaktů, jen tak obstojíte po zavedení GDPR

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).