Kouzlo květin, které neuvadnou: Spojení přírody a šperkařského řemesla

18. 3. 2025
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Radek s Miladou přišli na trh s úplně novým produktem. Vyrábí šperkařské květiny. Inspirací je jim především příroda.

Ke značce GIYOU vedla dlouhá cesta, při které si Radek a Milada Bláhovi museli ujasnit spoustu věcí. Díky tomu mají za sebou jedinečné zakázky a spoustu unikátních výrobků. 

Co se dozvíte v článku
  1. Inspirace ze zahrady
  2. Roky učení
  3. Jak vznikají nové květiny?
  4. Oblíbené jsou květiny, co lidé znají
  5. Zákazníci se vracejí
  6. Chtějí vytvořit pevný základ
  7. Tip na další příběh

Inspirace ze zahrady

Radek Bláha na úvod zdůrazňuje, že má na ně obrovský vliv místo, kde žijí. On se po práci v Praze odstěhoval na venkov a z rušného byznysu se dostal do historické usedlosti, kde četl a studoval. Žili jsme na zahradě s dětmi a ženou, v podstatě odstřižení od světa. Hlavní byl klid, možnost myslet na úplně jiné věci, učit se, obklopovat se věcmi, které jsou pro nás důležité nebo které máme rádi. Hudba, knížky, příroda, popisuje. Tohle místo zároveň dávalo hodně i ostatním lidem, kteří za nimi přijížděli. Díky zahradě a místní atmosféře pak vzniklo GIYOU. Kytky na naší zahradě pro nás byly inspirací. Spontánní, přirozená, autentická, přidává Radek.

Radkův nápad byl přinést nový užitek pro lidi a květiny z kovů k tomu vybízely. Když jsem to slovo slyšel, tak se vždy objevila představa velkých kovových těžkých růží, kterou by muž spíše ženu uhodil, než potěšil. Ale my jsme chtěli úplně něco jiného. Vytvořit něco jemného, něžného, šperkařsky propracovaného a detailního tak, aby výsledná šperkařská podoba co nejvíce připomínala reálnou květinu a nejvíce si udržela z emocí živých květin, popisuje. Chtěli, aby se jednalo o něco mezi květinou a šperkem a především něco, co má krásné emoce a příběh, který bude přitažlivý jak pro lidi hledající dárky, tak pro dekoraci domovů ve vázách.

Bylo to něco, co neznali. Radek s tím nápadem šel za ženou, protože sám neměl se šperkařstvím nic společného. Miladě se nejprve zdálo, že to jsou jen jeho fantazie. S manželem jsou fascinovaní krásou květin a vidí v nich dokonalost. Nebyla si proto jistá, jestli člověk lidskou rukou dokáže tu dokonalost zachovat. Obávala jsem se, jestli bychom dokázali něco takového šperkařsky vytvořit v tak jemné podobě, aby tam zůstal pocit z květin a nebyly to jen těžké květiny, které lidem emočně nic neřeknou, upřesňuje.

Roky učení

Postupně o tom Bláhovi společně začali zjišťovat podrobnosti. O to více je to přitahovalo. Tři roky na tom pracovali, poté produkt uvedli na trh a začali ho prodávat. Byly to roky života v představách, hledání slov, jak tu věc pojmout a pojmenovat. Přicházeli jsme s novými výrazy, které do té doby neexistovaly. Třeba šperkařské květiny, ale také rodinné vázy, snubní a zásnubní květiny a podobně, přidává Radek. Věřili, že květiny mají pro lidi užitek, a zároveň nechtěli, aby to byly jen nějaké extravagantní exempláře nebo šperkařské sochy, co si koupí pár lidí. Chtěli, aby těšily daleko větší publikum a mohl si je koupit kdokoliv.

Zpočátku manželé nevěděli, do čeho jdou, a své podnikání nazývali pracovně květinářstvím nebo zahradnictvím. Korigovali své představy, když se květiny objevily v realitě a mezi zákazníky. Radek s úsměvem říká, že Milada chtěla prodávat květiny babičkám na vesnici, on je nechtěl prodávat vůbec. Navíc zjistili, že produkt má silné prvky luxusu. Museli tedy pracovat i s tím, že je to luxusní produkt a luxusní značka, objev přijmout a přizpůsobit se mu. Nevěděli jme, v jaké jsme oblasti. A museli jsme se o šperkařství učit jako o oblasti, ne o té technice. Tu žena zvládá skvěle. Šlo ale hlavně o pozadí, historii šperkařství a co lidem přináší. A také o marketingu, webech, obchodním přístupu, vyjmenovává Radek s tím, že šlo o bádání a hledání nových cest nového produktu.

Jedna věc byla samotný produkt, technika, volba květin a jejich modelování, druhá věc pak komunikace a příběh květin. Ta je pro manžele obtížnější a hodně na ní pracují. Od začátku jsme věděli, že květy potřebují hodně komunikovat a vyprávět a k tomu je potřeba mnoho času. Protože chceme, aby květiny vyprávěly tak, jak si představujeme. Máme tuto oblast moc rádi, ale je časově náročná, přiznává Radek Bláha. Další oblasti jejich práce jsou technické, týkají se právě webu, e-shopu nebo personálních věcí a spoluprací s nejrůznějšími odborníky.

Milada s Radkem se vzájemně doplňují a určitě by tento byznys nemohli dělat bez sebe. Každý má na starosti určitou jeho část. Milada popisuje, že na začátku dělali a řešili věci společně, ale pak zjistili, že to nejde. Museli to tedy oddělit. Pracovat v rámci rodiny může být náročné, ale my se opravdu doplňujeme. Každý máme jiný pohled a oba jsou potřeba, dodává Milada. Radek doplňuje, že v základní úrovni mají velice podobný pohled na svět a na všechno, i na estetiku, což je důležité. Ale formují nás naše specifické životní zkušenosti, kde dochází k doplňování a možná i střetům. Z nich ale může také vzejít něco zajímavého, když se vezmou pozitivně, podotýká.

Jak vznikají nové květiny?

Při tvorbě nové květiny někdy hledají Bláhovi v herbářích, ale nejčastěji hledají na zahradě nebo na louce. Vycházejí tedy z živého modelu a jako první vzniká nákres. Musí si také ujasnit, v jaké fázi květu bude rostlina zobrazená. Jestli bude víc do poupátka nebo rozvinutá. Může mít různé velikosti. Navíc má spousta květin opravdu mnoho poddruhů, které se od sebe liší. Potřebují tedy vybrat tu konkrétní rostlinu, kterou se Milada snaží ztvárnit na nákresech. 

Po ujasnění technologického postupu a ujištění se, že ta květina vůbec půjde z kovu vyrobit, se vyškrabuje první model ze šperkařského vosku. Ten se opravdu ručně skalpelem vyškrabuje tak dlouho, až vznikne celý tvar květiny, kterou pak zákazníci ve výsledku vidí, upřesňuje Milada. Tento model se poté zasádruje, kdy se pod vysokou teplotou vosk vyplaví ze sádry ven, nalívá se tam horký kov, který se pak zase ručně a velmi detailně opracovává, brousí, leští, letuje a na konci se květiny puncují. Tak vznikne první květina ze stříbra.

Radek dodává, že o květinách uvažují tak, aby byly tvarově zajímavé a hezké jak samostatně jako solitéry, tak i v kyticích. Prozrazuje, že jich do budoucna bude více a více, aby mohli vytvářet nějaké ucelené tematické kolekce květin. Nyní například pracují na zvláštní kolekci, která je ze speciální části světa. Význam má také zákaznické užití, proto precizují květinové šperky pro jejich specifické oblasti – oblasti dárků, home decor, kdy si lidé kupují květiny do vázy na ozdobu a také na svatby nebo zásnuby.

Než je určitá květina uvedena na trh a než se jich ve výrobě začne tvořit více, může to trvat dva až tři měsíce. I poté každé květině trvá zhruba měsíc, než projde celým ručním výrobním procesem, popisuje Milada. Při výrobě používají klasické šperkařské technologie a do toho mají své výrobní vychytávky vztahující se přímo ke květinám. Při výrobě se používají desítky nástrojů včetně nejrůznějších pilníčků nebo vrtáčků. Důležité je, aby byla květina detailně propracovaná, zachovala se její lehkost a aby povrch odpovídal vzácnému kovu a šperkařskému zpracování.

Oblíbené jsou květiny, co lidé znají

Milada s úsměvem přiznává, že když chodí po zahradě, na květiny často pohlíží s tím, jestli by je dokázala ztvárnit. Nakonec převládne jen čistá fascinace přírodou a její dokonalostí. V květinářství už to tak nemá, protože tam jde spíše o velké květiny. Ty by ztrácely jemnost a také by kvůli použití drahých kovů nebyly pro mnoho lidí cenově dostupné. 

Mezi zákazníky je velmi oblíbená například sněženka, kterou si lidé začnou kupovat, když začnou venku kvést. Také mají rádi kombinace lučních květin, kde je například sedmikráska, levandule, chrpa, jílek nebo jitrocel. Jsou to květiny, které každý zná. Oblíbené jsou to pomněnky, sněženky, chrpa, levandule, sedmikráska, zvonek, violka, hvozdík, trávy, říká Milada. Sama má ke každé květině silný vztah spojený s výrobou a je ráda, že se výsledek povede. Radek zase nedá dopustit na trávu, která mu přijde kouzelná a je hezká samostatně i v kyticích.

GIYOU má v současné době v nabídce 17 květin. Každý rok přibývají nové, některé se naopak stahují, aby nebyly stále v kolekcích. Některé květiny nejsou vhodné z hlediska náročnosti výroby. Šperkařské vytvoření nového druhu květiny je jen otázka náročnosti výroby, času a peněz. Když uvažujeme o nových květinách pro standardní nabídku květin, je důležité, aby byly květiny tvarově zajímavé, daly se z nich dobře skládat kytice, byly půvabné samostatně a aby nebyly příliš výrobně a materiálově náročné a tím i drahé, vyjmenovává Radek. Na světě je 300–400 tisíc druhů květin a oni tak mají spousty možností. Na pár století máme vystaráno, směje se Milada.

Když byla značka na trhu pár měsíců, dostala zakázku na vyrobení velké kytice z ryzího zlata. Šlo o kytici ze 118 květin z 24karátového zlata, která vážila přibližně tři čtvrtě kila. Bláhovi si myslí si, že je to nejcennější zlatá kytice vytvořená v současném světě. A také kytice s nejvíce různými druhy květin. Snažili jsme se to ověřovat. Neexistuje totiž veřejný registr vyhotovených šperků nebo zlatých kytice. Ani po více než roce uveřejnění informace o kytici to nikdo nezpochybnil, a tak si myslíme, že v Čechách máme další světově unikátní produkt, říká Radek s úsměvem. 

Tato zakázka je přivedla k myšlence práce s 24karátovým zlatem, které je neobvyklé a ve šperkařství v Evropě se s ním téměř nepracuje. Je to kov oblíbený na východě, tedy v Číně, Hong Kongu nebo Indii, kde se na šperky dívají především jako na investici, ne na ozdobu nebo dekoraci jako u nás v západním světě. Ryzí zlato je velmi měkké, může se snadno ohnout nebo poškrábat. Proto je nepraktické pro běžné šperky. Ale dá se velmi dobře použít na vytváření květin, které jsou staticky umístěny ve váze, a na objekty, které spojují umění, řemeslo, dekoraci i generační investiční hodnotu.

Zákazníci se vracejí

V historické usedlosti, kde Bláhovi žijí a mají zahradu, která je inspirovala, mají i showroom. Je to pořád jejich pracovní místo, odkud řídí firmu, a zároveň to pro ně byla na počátku jediná možnost, kde lidem květiny fyzicky ukázat. Po krátké době otevřeli také obchod v Praze. Ten je v současnosti navštěvovaný více, protože je pro zákazníky z Prahy dostupnější. Jak Radek vysvětluje, showroom se stal spíše místem, kde se osobně potkávají se zákazníky, kteří mají zvláštní přání, chtějí vytvořit něco na zakázku nebo něco prodiskutovat. Obchod v Praze se stal standardním obchodem se šperkařskými květinami.

Zákazníky GIYOU tvoří všehochuť. Podle Milady je to celé spektrum lidí. Od těch, co si kupují jednu stříbrnou kytku (to bývají hlavně ženy, které postupně květiny sbírají nebo je darují), přes střední vrstvu lidí, která si kupuje více květin a občas zlatou kytku pro účely větších dárků nebo dekorace do vázy. Třetí kategorie je taková nejexkluzivnější. Jsou to lidé, kteří kupují velké zlaté kytice pro speciální dárky a dekorace. Naše květiny dávají příležitosti v podstatě pro všechny potřeby a představy lidí, shrnuje Radek. 

Dle slov Radka jsou živé květiny o ženskosti, jemnosti a vytváří štěstí žen. Muži o tom ví, a proto rádi živé květiny ženám darují. On si proto zpočátku myslel, že budou mít více mužských zákazníků, ale není tomu tak. Od první vlny až doteď mají víc ženských zákazníků. Ženy květiny kupují pro sebe, pro rodinu, pro kamarádky, dcery, maminky nebo babičky. Na druhé straně dražší zlaté produkty jsou častěji kupovány mužem pro ženu nebo pro jiné muže. U dražších produktů se estetika květin mísí s dalšími hodnotami a zdá se, že jsou přitažlivým produktem i pro muže, přidává Radek. Podle něj muži nové produkty přijímají pomaleji a potřebují většinou nějaké vysvětlení. Až muži přednosti šperkařských květin pro darování ženě přijmou, lehce ženské zákaznice přeskočí, myslí si.

Milada dodává, že si ženy často kupují květiny samy pro sebe nebo pro okolí. Mnohdy ke koupi navedou i své muže. Někdy k nám muž přijde dokonce s konkrétním seznamem od manželky, doplňuje Milada. Když pak kytici koupí, má vystaráno na mnoho let. Do kytice pak může přidávat další květiny na narozeniny, svátek, na výročí nebo MDŽ.

To navíc vytváří srdečné okamžiky a vztahy se zákazníky. Milada s nimi může často sdílet jejich příběhy. Někdy například přijde žena a už dopředu řekne, že přijde příští rok, protože se jí narodí vnouče a ona mu to chce sbírat, nebo že bude mít dcera svatbu a podobně. Pro mě je to emočně silná část, která mě i v té práci nabíjí. Jedna velká část je možnost květiny fyzicky vytvářet, protože to je něco, co mě naplňuje, a druhá část jsou srdečné a blízké vztahy se zákazníky a to, že květiny jim nebo jejich blízkým přinášejí radost a uchovává se v nich vzpomínka na výjimečné momenty jejich života To mi dělá velkou radost, přiznává Milada.

Chtějí vytvořit pevný základ

V GIYOU mají do budoucna v plánu prohlubovat značku ve všech oblastech. Chtějí se více zabývat jednotlivými kategoriemi užití květin pro dárky, home decor a svatby a také více prodávat v zahraničí. Letos chceme vstoupit s lokalizovaným e-shopem do Německa a Anglie. Potřebujeme pracovat na nových obrázcích, videích a textech a vytvářet nové květiny, uvádí Radek.

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Jejich cíl je jednoduchý. Vytvořit stabilní, působivou značku a vysoce řemeslně kvalitní produkty, které budou lidé milovat. Je to zvláštní, nový druh šperkařství. Rádi bychom vytvořili jeho pevný základ, rozvinuli ho a naučili ho další lidi, abychom zajistili pokračování pro další generace, uzavírá Radek.

Tip na další příběh

Od malého zápichu po velké stromy života. Jak se Katka učila drátenictví?

Kateřina Solčanová bere do ruky kleště a kus drátu každý den a jak přiznává, pořád se má co učit. Nejraději tvoří výrobky s přírodními motivy. Seznamte se s ní. Více v článku.

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).