Pan Josef je podlahář a začal řešit, jak o sobě dát více vědět, aby mohl mít více zakázek. I když provozuje živnost pouze na vlastní jméno, bez žádné značky, jeho první myšlenkou bylo vytvořit si na doméně pod vlastním jménem webové stránky, za jejichž výrobu zaplatil deset tisíc korun.
Co se dozvíte v článku
- Jak tedy řešit propagaci u řemeslníka?
- Zapněte si sledování na Facebooku
- A co publikovat na Facebooku?
- Facebook si propojte s Instagramem
- A co ty vlastní webové stránky?
- Pro osobní prezentaci si vytvořte zdarma webový profil
- Pokud budete mít čas, přispívejte do souvisejících skupin na Facebooku
- Náhled šablon zdarma pro osobní webový profil
Vzápětí založil na Facebooku firemní stránku, opět se svým jménem, s tím, že tam bude publikovat nové posty, aby se zviditelnil. Jenže sám velmi rychle pochopil, že pokud nemá čas se o stránku na Facebooku pravidelně starat a nemá peníze na její správu či propagaci, stránka brzy zamrzne a její organický dosah bude mizivý.
Jak tedy řešit propagaci u řemeslníka?
Pro každého platí něco jiného, ale nejlepší volbou pro řemeslníka je osobní zviditelnění pod vlastním jménem, pokud tedy neplánuje do budoucna svůj byznys rozšiřovat. A od toho se pak odvíjí samotná strategie.
Sehnat dnes kvalitního řemeslníka je umění a rozhoduje vždy osobní doporučení a recenze. Jenže zdroj osobních doporučení může brzy vyschnout. Jak dát tedy o sobě vědět novým zákazníkům?
Zapněte si sledování na Facebooku
Mnoho drobných podnikatelů při propagaci volí na Facebooku založení firemní stránky, stejně jako pan Josef. Pokud však podnikají pod vlastním jménem, je tato možnost zbytečná. Je zde starost se správou stránky. Pokud se stránka pravidelně neaktualizuje, případní návštěvníci této stránky mohou nabýt dojmu, že podnikatel své podnikáni již ukončil.
Lepší možností je zapnout si tzv. sledování na svém osobním profilu. Řemeslník pak o sobě může dávat vědět svým sledujícím i náhodným návštěvníkům novými příspěvky, které bude publikovat veřejně. Platí to pro posty, reels (krátká videa) i příběhy.
Publikování na vlastním profilu, kde je dobré si nahrát svoji viditelnou osobní a reprezentativní fotku, je pak pro řemeslníka přirozenější. Odpadnou i starosti se správou případné stránky. Do profilu lze pak vložit kontaktní údaje. Nejlepší je uvést telefonní číslo tak, jak by ho chtěl sdělit svým přátelům.
V nastavení Messengeru, tedy aplikaci pro zasílání zpráv, je pak dobré povolit možnost přijímat žádosti i od ostatních uživatelů Facebooku pro ty, kteří nechtějí hned volat.
Dosavadní přátele je pak dobré soukromým příspěvek upozornit, že bude na svém profilu nově zveřejňovat svoji práci, kterou mohou přátelé také komentovat, ale budou ji komentovat i jiní uživatelé. Pokud řemeslník publikoval již dříve nějaké veřejné příspěvky, třeba omylem zážitek z dovolené, je dobré si v nastavení Facebooku (Nastavení/Okruh uživatelů a viditelnost/Příspěvky) zapnout možnost Omezení starších příspěvků.
Upozornění: Osobní profil by nikdy neměl sloužit pro přímou propagaci podnikání, v opačném případě hrozí blokace. Proto musejí být příspěvky vždy osobní a neměly by obsahovat komentáře typu: Pokud se vám podlaha líbí, objednávky přijímám na telefonním čísle …
Komentář by měl znít spíše ve stylu: Dnes jsem se dost nadřel na této krásné dřevěné podlaze, ale výsledek stojí za to. Co na ni říkáte?
A co publikovat na Facebooku?
Nejlepší volbou je samozřejmě ukazovat výtvory své práce. Z fotek si mohou uživatelé rychle udělat obrázek o její kvalitě. Zde je však nutné pamatovat na to, že pokud se chce řemeslník pochlubit poslední zakázkou, musí mít vždy souhlas příslušného zákazníka. Bez jeho souhlasu by nic publikovat neměl.
V případě pana Josefa se tak bude jednat o fotky nové dřevěné podlahy, kterou pokládal v novém rodinném domě. Protože byli majitelé domu s prací spokojeni, umožnili panu Josefovi fotky na jeho osobním profilu publikovat. Pan Josef pamatuje, že k fotkám přidává jen osobní komentáře a fotky nesmí být přímou propagací podnikání.
Pokud má řemeslník čas a chuť, je dobré vytvářet i krátká videa, která jsou v dnešní době v kurzu. Pan Josef by se mohl zaměřit na videa typu DIY – Do It Yourself, tedy krátké manuály, jak třeba něco opravit nebo vylepšit po svém.
Pan Josef by mohl vytvářet jednoduché video manuály, jak si sám opravit drobné rýhy na dřevěné podlaze nebo jak se o dřevěnou podlahu správně starat. Díky tomu se pan Josef stane zároveň rádcem, ke kterému lidé získají důvěru pro jeho profesionalitu. A pak, když někdo ze známých potřebuje řešit podlahu, sledující pana Josefa mohou jeho kontakt doporučit dále. Tím může pan Josef získávat nové zákazníky.
S natočením videa mohou pomoci děti nebo kdokoli z rodiny, komu nahrávání a úprava videa nečiní žádný problém.
Facebook si propojte s Instagramem
Kromě Facebooku může využít pan Josef i osobní Instagram, který si může s Facebookem přímo propojit. Nové příspěvky, videa i příběhy pak může publikovat současně na obou sítích. Zda si pro správu příspěvků vybere jako výchozí aplikaci Instagram nebo Facebook, je pak na jeho rozhodnutí podle toho, co mu bude vyhovovat lépe.
A co ty vlastní webové stránky?
Pan Josef i přesto touží mít své vlastní webové stránky. Chce být totiž viděn ve vyhledávání od Googlu. Za výrobu webu proto zaplatil 10 tisíc korun. Peníze však vynaložil zbytečně. Přímo Google totiž nabízí zcela zdarma tzv. firemní profil. Díky němu bude pan Josef dohledatelný nejen ve vyhledávání, ale dokonce i v Mapách od Googlu. K firemnímu profilu lze připojit důležité informace o podnikání, fotky a hlavně jsou zde k dispozici recenze.
Ty zákazníci chtějí jako první. Proto, pokud by pan Josef raději založil tento profil a následně obešel své dosavadní spokojené zákazníky a poprosil je zpětně o recenze, má větší šanci, že k němu lidé opět získají větší důvěru. Navíc díky zápisu v Mapách na Googlu se bude objevovat ve výpisu, pokud budou lidé hledat podlaháře v okolí.
Pozor na podvodné katalogové firmy: Pan Josef dostal již několik nabídek od tzv. katalogových firem, které prý zapíšou jeho podnikání do katalogu podobných řemesel. Jenže se většinou jedná o podvod. Katalog je špatně dohledatelný a „šmejdské“ firmy jen inkasují nesmyslné poplatky za nic. Jednou obdržel pan Josef i fakturu za takovou službu, aniž by si ji objednal. Zde je základním pravidlem nic neplatit a dopis rovnou vyhodit do koše.
Pro osobní prezentaci si vytvořte zdarma webový profil
Pokud by si i přesto trval na webových stránkách, kde chce mít dohledatelné své jméno, svoji práci a kontakty, existují řešení zdarma. Jednou z možností je třeba služba Carrd.co. Umožňuje vytvořit profilovou stránku, kde si lze zdarma nahrát fotografii, uvést pár informací o sobě, nahrát fotogalerii úspěšných zakázek a přidat k tomu opět kontaktní informace. Lze si vybrat z několika přednastavených šablon, které jsou opět k dispozici zdarma (neoznačené jako Premium).
Systém je tak intuitivní (i když v anglickém jazyce), že stačí jen vyplnit potřebné údaje, nahrát fotografie a rovnou veřejně publikovat. Carrd.co je navíc dobře indexovatelný vyhledávači, takže se stránka pana Josefa brzy objeví i ve vyhledávání. Navíc profesionální design služby opět posílí důvěryhodnost pana Josefa.
Pokud budete mít čas, přispívejte do souvisejících skupin na Facebooku
A to pro jeho propagaci prozatím stačí. Na víc nebude mít prostor, protože se bude muset věnovat svým zakázkám. Pokud bude mít však postupně chuť i čas, může ještě zvážit příspěvky do skupin na Facebooku, kde se řeší nové bydlení nebo třeba rekonstrukce.
Dobré je také přispívat do místních skupin v okolí jeho provozovny. Tím se může opět zviditelnit. Díky příspěvkům pod vlastním jménem, tedy profilem, uvidí lidé ve skupině vše potřebné, pokud si jeho profil prokliknou.
To vše vyžaduje krapet času a trpělivosti, ale díky tomu všemu se může pan Josef již brzy těšit na nové zákazníky.





