Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo Zprávu o stavu snižování zátěže podnikatelů v České republice v roce 2024, která monitoruje stav snižování byrokracie pro podnikatele a přehled opatření pro jednodušší podnikání. Zpráva ukázala, že oproti předchozímu roku povinností přibylo.
Zpráva o stavu snižování byrokratické zátěže za rok 2024 míří na vládu
MPO předložilo vládě Zprávu o stavu snižování zátěže podnikatelů v České republice v roce 2024, která shrnuje kroky uskutečněné v uplynulém roce i opatření plánovaná pro další období. Cílem je podle MPO systematicky zjednodušovat podnikatelské prostředí, snižovat byrokratickou zátěž a rozšiřovat možnosti digitalizace.
Stát nemá být pro podnikatele překážkou, ale partnerem. Naším cílem je, aby podnikání v České republice bylo jednoduché, moderní a předvídatelné. V posledním roce jsme udělali další posun směrem k digitalizaci, přehlednějším pravidlům a lepší komunikaci mezi státem a podnikateli,
komentoval ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Ministerstvo dále uvedlo, že se v roce 2024 podařilo prosadit řadu změn, které podnikatelům šetří čas i náklady. Snížil se počet sazeb DPH na dvě úrovně, zrušila se povinnost sestavovat písemný rozvrh dovolené i kolkové známky, plně se digitalizoval proces ohlašování zaměstnanců ze zahraničí a zavedlo se jednotné environmentální stanovisko. Nově je také možné vést účetnictví v tzv. funkční měně a stát spustil portál e-Sbírka s úplnými právními texty,
doplnilo ministerstvo v tiskové zprávě.
Počet povinností vzrostl, ukazuje srovnání
Ačkoli se však ministerstvo chlubí poklesem byrokracie, samotná zpráva ukazuje, že počet povinností, kterým podnikatelé musí čelit, oproti předchozímu roku vzrostl. Analýza MPO ukázala, že podnikatelé v předchozím roce čelili celkem 1 870 povinnostem vyplývajícím ze 171 právních předpisů. O rok dříve se přitom jednalo o 1830 povinností, tedy o 40 povinností méně. Největší podíl administrativních úkonů i nadále spadá do oblasti zaměstnanosti a ochrany zdraví.
Jedny povinnosti se ruší, druhé se zavádí
Je sice pravdou, že zákonodárci prakticky každý rok některé povinnosti zruší, zároveň však platí, že místo nich zavedou jiné. Příkladem budiž nedávná novela zákona o zdravotních službách, která od roku 2026 mimo jiné ruší povinnost schvalovat provozní řády u činností typu holičství, kadeřnictví, manikúry či pedikúry.
Zároveň ale novela zavedla novou oznamovací povinnost pro podnikatele. Holiči a spol. budou totiž nově muset nejpozději v den zahájení činnosti písemně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví den zahájení činnosti, její předmět a rozsah a umístění provozoven, významnou změnu v předmětu nebo rozsahu činnosti nejpozději v den této změny, jakož i den ukončení provozu činnosti. Právnická osoba v oznámení dále uvede obchodní firmu, sídlo a právní formu; fyzická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních právních předpisů dále uvede obchodní firmu nebo jméno, příjmení, IČO a bydliště.
Kdo povinnost podat oznámení nesplní, bude moct dostat pokutu až do výše 1 milionu korun.