Pozor na ně: Nabízí služby za super cenu, ale pak vám měsíčně strhávají peníze

Sdílet

2.10.25 5*/žena, šok, počítač, zděšení, hrůza, podvod Autor: Deposithphotos
Ilustrační obrázek

Nákup na internetu si žádá obezřetnost. Stačí jedna věta drobným písmem a člověk se doslova upíše ďáblu. 

Spotřebitelský server dTest upozorňuje spotřebitele na různé platformy, které sice nabízejí své služby za výhodné ceny, ale už zapomínají zdůraznit, že při jejich využití se spotřebitel upisuje k jejich dlouhodobému využívání, tedy že automaticky souhlasí s prodloužením smlouvy. A tudíž s dalšími měsíčními platbami. 

Nakoupili jste na podvodném e-shopu? Peníze mohou být nenávratně pryč Přečtěte si také:

Nakoupili jste na podvodném e-shopu? Peníze mohou být nenávratně pryč

Předplatné „schované“ v obchodních podmínkách 

Jedná se například o platformy nabízející seznamovací služby nebo pomáhající s tvorbou životopisu.Tyto platformy mohou ve spotřebiteli budit dojem, že částka, která je obvykle tučně zvýrazněna, je konečná cena, za kterou dostanou přístup k dané službě. V těchto případech ale nejsou spotřebitelé dostatečně informováni o tom, že uvedená cena se vztahuje pouze na první měsíc a že souhlasem s obchodními podmínkami zároveň souhlasí s automatickým prodlužováním smlouvy, které je spojeno s opakovanou platbou, vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Stačí využít zkušební doby 

Platformy podobného typu se brání argumentem, že spotřebitelé mají možnost ukončit závazek během zkušební doby. Tím zabrání automatickému prodloužení smlouvy. 

Obchodní podmínky někteří podnikatelé zneužívají. Sázejí na to, že je lidé nečtou Přečtěte si také:

Obchodní podmínky někteří podnikatelé zneužívají. Sázejí na to, že je lidé nečtou

Jak ale upozorňuje spotřebitelský server, spotřebitelé o této možnosti jsou informováni jen hodně málo: Pokud aktivně nezruší zkušební verzi, na kterou je ale provozovatel neupozorní, automaticky souhlasí s opakovanými platbami, které mohou být z účtu strhávány i po dobu jednoho roku.

Jak situaci řešit? 

Jestliže platforma spotřebitele o opakovaných platbách spojených s prodloužením smlouvy neinformuje a pouze je uvede v obchodních podmínkách, jedná se z pohledu spotřebitelského serveru o překvapivé ujednání, které je vůči spotřebiteli neúčinné. Navíc, pokud je „výhodná“ první platba na stránce zobrazována tak, že by se spotřebitel opravdu mohl domnívat, že se jedná pouze o jednorázový poplatek a s takovým vědomím smlouvu uzavřel, je tímto uveden v omyl, uvádí Hekšová. 

Takovou argumentaci může spotřebitel použít vůči provozovateli a požadovat vrácení všech neoprávněně stržených plateb z účtu, s výjimkou první platby, o které byl informován. 

Jestliže provozovatel nereaguje a peníze nadále odchází, může se spotřebitel obrátit na svoji banku ohledně služby chargeback, kdy mu může být na základě doložených dokumentů a podkladů platba vrácena. 

Dárky nedorazily a e-shop nekomunikuje? Peníze můžete dostat zpět Přečtěte si také:

Dárky nedorazily a e-shop nekomunikuje? Peníze můžete dostat zpět

Další možností je vypovězení smlouvy. V tomto případě spotřebitel přistupuje na „hru“ provozovatele a nevzniká mu tak nárok na vrácení uhrazených plateb. 

Naletěli jste někdy podobné platformě, které jste se upsali k předplatnému?

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).