Zákaznické karty a aplikace řetězců plné slev. Za ně ale tvrdě platíme

Sdílet

6.3.25 1*/muž, lednice, jídlo, chladnička Autor: Deposithphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Téměř všechny obchody v dnešní době nabízí zákaznické bonusy. Stačí si pořídit zákaznickou kartu nebo si stáhnout aplikaci do telefonu a můžeme nakupovat levněji. Nejsou to ale slevy zadarmo. Vlastně za ně platíme dost draho. 

Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, který se problematice věnuje, za výhodnější ceny platí spotřebitelé svými osobními údaji a soukromím. Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy, vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová

Jakmile si při nákupu pípnete svou kartičku či aplikací, nabídnete tak prodejci svou nákupní historii. Ten získává přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik nakupujete. Taková data dokonce prozradí i množství členů v rodině, zda máte děti nebo domácího mazlíčka. 

Temu a nekalé praktiky? Už na ně upozorňují i samotní prodejci Přečtěte si také:

Temu a nekalé praktiky? Už na ně upozorňují i samotní prodejci

Prodejce pak informace využije ve svůj prospěch. Díky nim sleduje nákupní trendy, upravuje svoji obchodní strategii, a především poskytuje cílenou reklamu. Mnohdy se stává, že si podrobná data nenechává sám pro sebe, ale nabízí je k prodeji dalším společnostem. 

Co na to GDPR? 

Jak upozorňuje Eduarda Hekšová, zpracování osobních údajů spotřebitelů mohou prodejci provádět pouze na základě několika důvodů uvedených v GDPR.

  • Spotřebitel udělí souhlas se zpracováním nebo je zpracování nezbytné pro splnění smlouvy mezi spotřebitelem a prodejcem. 
  • Zpracování je povolené, pokud ho výslovně vyžaduje zákon (např. pro daňové účely) nebo pokud je prováděno ve veřejném zájmu. 
  • Prodejce musí přesně stanovit, které konkrétní osobní údaje sbírá a pro jaký účel. 
  • Prodejce je povinen sbírat pouze minimální potřebné množství údajů, které pro splnění stanoveného účelu potřebuje.
Řada e-shopů má svoji mobilní aplikaci. Porovnali jsme aplikace největších hráčů Přečtěte si také:

Řada e-shopů má svoji mobilní aplikaci. Porovnali jsme aplikace největších hráčů

Prodejce je zásadami vázán. Má tedy zakázáno zpracovávat osobní údaje bez zákonného důvodu, zpracovávat je v nepotřebném či excesivním množství a využívat je pro jiné účely, dodává Hekšová. 

Jestliže budete mít podezření, že jsou vaše údaje prodejcem poskytovány jiným osobám nebo společnostem, aniž by byly identifikovány, můžete se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů

Kolik máte zákaznických karet nebo mobilních aplikací obchodních řetězců?

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).