Domácí vinařský sektor potřebuje změny, ale rozhodně má co nabídnout. Jen nezaspat

13. 5. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Martin Chlad
Autor: Martin Chlad
Ilustrační obrázek
Stále častěji slýchávám, že pustit se do podnikání ve vinařství může v současné situaci jen blázen, opravdový nadšenec a nebo člověk, pro kterého je přítomnost ve vinařském „byznyse“ otázkou prestiže, nikoliv ale hlavní výdělečnou činností.

[KOMENTÁŘ] Opakující se komentáře přesně vystihují náladu mezi vinaři, protože současný stav je opravdu složitý. Domácí vinařský a vinohradnický sektor čelí celé řadě výzev. Ano, mladí pijí méně nebo vůbec, spotřeba celkově klesá, trápí nás měnící se klima a nevyzpytatelnost počasí. To jsou ale všechno faktory, kterým se musíme přizpůsobit a je to zkrátka riziko podnikání. 

Co se dozvíte v článku
  1. Mediální smršť kolem vinařů
  2. Limitace kvůli EU
  3. Nový strategický dokument vinařů
  4. Je nutná součinnost se státní správou
  5. Cílem je posilovat důvěru ve vinařství

Mediální smršť kolem vinařů

Spoustu věcí ale ovlivnit můžeme, respektive musíme. A to ať změnou svého přístupu k podnikání nebo prostřednictvím strukturálních reformních opatření, které formují celé podnikatelské prostředí u nás.

Náš obor silně poznamenala mediální smršť a politické diskuse okolo spotřební daně. Ze spotřební daně se přes noc stala mediální zkratka, kterou začali někteří politici a „experti“ zneužívat k laciné visibilitě. Ti zodpovědnější naštěstí pochopili, že celá věc má minimálně rozměr zemědělský, legislativní, ekonomický a je tedy mnohem složitější. 

Spotřební dani se ale tady více věnovat nechci a pokud mi chce někdo fundovaně odpovědět na otázku, proč by ČR měla být jedinou evropskou vinařskou zemí, která by daň aplikovala a jak by „spotřebka“ zatočila s přílivem vín, které sem putují za 5 až 13 korun a jak by v aktuálně nastavených poměrech eliminovala šedý trh, ať se mi klidně ozve. A třeba i doplní, proč tak neučinila ani žádná ze sousedních zemí jako Slovensko nebo Rakousko.

Stát by měl zavést minimální ceny za jednotku alkoholu, říká prezident českých vinařů Přečtěte si také:

Stát by měl zavést minimální ceny za jednotku alkoholu, říká prezident českých vinařů

Limitace kvůli EU

Ale zpátky k věci. Problémy našeho odvětví začali už při vstupu do EU, kdy jsme začali být uměle limitováni v nových výsadbách, což uměle zastavilo růst domácího sektoru a naopak usnadnilo nárůst dovozu. Vinařský sektor ale nějak přežíval a i díky boomu vinařské turistiky zažíval relativně dobré období. 

Skryté problémy ale dále potichu bobtnaly. S covidem a následně začátkem ukrajinského konfliktu začaly nabírat na síle. Rostoucí inflace, stoupající ceny všech vstupů v kombinaci s poklesem spotřeby připravilo extrémní koktejl, který nás nutí zamyslet se komplexněji nad vizí a budoucností našeho křehkého oboru. 

Nový strategický dokument vinařů

Proto jsme společně s kolegy na dubnové valné hromadě Svazu vinařů představili strategický dokument Česká republika – vinařská země budoucnosti. Ve zkratce jde o plán rozvoje našeho oboru na období 2025–2045. Jsme si dobře vědomi, že tuzemské vinařství potřebuje v řadě věcí zreformovat, a tento materiál slouží jako odborný podklad a ukazatel směru pro všechny, kterým záleží na budoucnosti tuzemského vinařství a vinohradnictví a současně zodpovědném hospodaření ČR.

Rozhodně nejde o žádné plané fráze. Jasně a srozumitelně pojmenováváme palčivá místa a také definujeme konkrétní cíle, kterých chceme dosáhnout. Bavíme se o 40% produkční soběstačnosti, zvýšení podílu ekologických vinic na 15 %, vytvoření národního apelačního systému, reformu legislativy a omezení dovozu nejlevnějších vín. Strategii jsme tvořili napříč oborem. A je to vize, jak nadále prostřednictvím vinařství posilovat regionální ekonomiku a kulturní identitu Česka.

Je nutná součinnost se státní správou

Proto však potřebujeme zásadně lepší součinnost se státní správou a jejich vzájemnou efektivní interakci, digitalizaci systému, reformu kontroly i podporu domácí produkce ve veřejných zakázkách. Současně ale říkáme, že při správně nastaveném prostředí mohou tuzemští vinaři přinést do rozpočtu jen na DPH o 400 milionů více než nyní, a to je jasný signál politikům, aby se nám a koncepci věnovali. Nebo ať přijdou s lepší. Bez toho se však dlouhodobě podnikat nedá.

AI Visibility 2

Jsem přesvědčen, že domácí vinařství má šanci uspět a z aktuální krizové situace se dostaneme. Češi jsou patrioti a rádi budou podporovat domácí producenty. To ostatně potvrzují také aktuální průzkumy, kdy tři čtvrtiny lidí upřednostňují domácí vína a 80 % by souhlasilo s omezením dovozu nekvalitních vín. Problém je, že často nemají možnost naše víno na očekávaných místech koupit. I to jim chceme více usnadnit: jasné označení původu, kvalitní vína za dostupné ceny a například spolupráce s obchodními řetězci i gastronomií jsou nezbytnou součástí té cesty.

Cílem je posilovat důvěru ve vinařství

Našim dlouhodobým úkolem je posilovat důvěru ve vinařství a víno jako symbol kvality, tradice a přírodně kulturního bohatství. Jsem bytostně přesvědčen, že pokud se nám podaří uskutečnit klíčové reformy, bude Česko vinařskou zemí budoucnosti: soběstačné, ekologické, konkurenceschopné, respektované v zahraničí a přes dnes všudypřítomné snahy různých neziskovek, hospodářských darmožroutů a dalších neokomunistických platforem snad i doma. Pokud ne, hrozí další pokles a závislost na dovozu. Máme na to, abychom byli úspěšní, ale nesmíme promarnit čas.

Seriál: Komentáře
Ikona

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Prezident Svazu vinařů České republiky

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).