[KOMENTÁŘ] Opakující se komentáře přesně vystihují náladu mezi vinaři, protože současný stav je opravdu složitý. Domácí vinařský a vinohradnický sektor čelí celé řadě výzev. Ano, mladí pijí méně nebo vůbec, spotřeba celkově klesá, trápí nás měnící se klima a nevyzpytatelnost počasí. To jsou ale všechno faktory, kterým se musíme přizpůsobit a je to zkrátka riziko podnikání.
Co se dozvíte v článku
Mediální smršť kolem vinařů
Spoustu věcí ale ovlivnit můžeme, respektive musíme. A to ať změnou svého přístupu k podnikání nebo prostřednictvím strukturálních reformních opatření, které formují celé podnikatelské prostředí u nás.
Náš obor silně poznamenala mediální smršť a politické diskuse okolo spotřební daně. Ze spotřební daně se přes noc stala mediální zkratka, kterou začali někteří politici a „experti“ zneužívat k laciné visibilitě. Ti zodpovědnější naštěstí pochopili, že celá věc má minimálně rozměr zemědělský, legislativní, ekonomický a je tedy mnohem složitější.
Spotřební dani se ale tady více věnovat nechci a pokud mi chce někdo fundovaně odpovědět na otázku, proč by ČR měla být jedinou evropskou vinařskou zemí, která by daň aplikovala a jak by „spotřebka“ zatočila s přílivem vín, které sem putují za 5 až 13 korun a jak by v aktuálně nastavených poměrech eliminovala šedý trh, ať se mi klidně ozve. A třeba i doplní, proč tak neučinila ani žádná ze sousedních zemí jako Slovensko nebo Rakousko.
Limitace kvůli EU
Ale zpátky k věci. Problémy našeho odvětví začali už při vstupu do EU, kdy jsme začali být uměle limitováni v nových výsadbách, což uměle zastavilo růst domácího sektoru a naopak usnadnilo nárůst dovozu. Vinařský sektor ale nějak přežíval a i díky boomu vinařské turistiky zažíval relativně dobré období.
Skryté problémy ale dále potichu bobtnaly. S covidem a následně začátkem ukrajinského konfliktu začaly nabírat na síle. Rostoucí inflace, stoupající ceny všech vstupů v kombinaci s poklesem spotřeby připravilo extrémní koktejl, který nás nutí zamyslet se komplexněji nad vizí a budoucností našeho křehkého oboru.
Nový strategický dokument vinařů
Proto jsme společně s kolegy na dubnové valné hromadě Svazu vinařů představili strategický dokument Česká republika – vinařská země budoucnosti. Ve zkratce jde o plán rozvoje našeho oboru na období 2025–2045. Jsme si dobře vědomi, že tuzemské vinařství potřebuje v řadě věcí zreformovat, a tento materiál slouží jako odborný podklad a ukazatel směru pro všechny, kterým záleží na budoucnosti tuzemského vinařství a vinohradnictví a současně zodpovědném hospodaření ČR.
Rozhodně nejde o žádné plané fráze. Jasně a srozumitelně pojmenováváme palčivá místa a také definujeme konkrétní cíle, kterých chceme dosáhnout. Bavíme se o 40% produkční soběstačnosti, zvýšení podílu ekologických vinic na 15 %, vytvoření národního apelačního systému, reformu legislativy a omezení dovozu nejlevnějších vín. Strategii jsme tvořili napříč oborem. A je to vize, jak nadále prostřednictvím vinařství posilovat regionální ekonomiku a kulturní identitu Česka.
Je nutná součinnost se státní správou
Proto však potřebujeme zásadně lepší součinnost se státní správou a jejich vzájemnou efektivní interakci, digitalizaci systému, reformu kontroly i podporu domácí produkce ve veřejných zakázkách. Současně ale říkáme, že při správně nastaveném prostředí mohou tuzemští vinaři přinést do rozpočtu jen na DPH o 400 milionů více než nyní, a to je jasný signál politikům, aby se nám a koncepci věnovali. Nebo ať přijdou s lepší. Bez toho se však dlouhodobě podnikat nedá.
Jsem přesvědčen, že domácí vinařství má šanci uspět a z aktuální krizové situace se dostaneme. Češi jsou patrioti a rádi budou podporovat domácí producenty. To ostatně potvrzují také aktuální průzkumy, kdy tři čtvrtiny lidí upřednostňují domácí vína a 80 % by souhlasilo s omezením dovozu nekvalitních vín. Problém je, že často nemají možnost naše víno na očekávaných místech koupit. I to jim chceme více usnadnit: jasné označení původu, kvalitní vína za dostupné ceny a například spolupráce s obchodními řetězci i gastronomií jsou nezbytnou součástí té cesty.
Cílem je posilovat důvěru ve vinařství
Našim dlouhodobým úkolem je posilovat důvěru ve vinařství a víno jako symbol kvality, tradice a přírodně kulturního bohatství. Jsem bytostně přesvědčen, že pokud se nám podaří uskutečnit klíčové reformy, bude Česko vinařskou zemí budoucnosti: soběstačné, ekologické, konkurenceschopné, respektované v zahraničí a přes dnes všudypřítomné snahy různých neziskovek, hospodářských darmožroutů a dalších neokomunistických platforem snad i doma. Pokud ne, hrozí další pokles a závislost na dovozu. Máme na to, abychom byli úspěšní, ale nesmíme promarnit čas.