Hlavní navigace

Nepodceňte dohodu o práci na dálku. Vypadá jednoduše, ale není

12. 9. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Původní návrh novely zákoníku práce obsahoval řadu povinných náležitostí dohody o práci z domova. Ty byly nakonec vypuštěny, což nemusí být výhodou.

Novela zákoníku práce upravuje práci z domova (tzv. home office), respektive v širším pojetí práci na dálku. Tu bude moci zaměstnavatel, pokud půjde o opatření orgánu veřejné moci, zaměstnancům na nezbytnou dobu dokonce nařídit. V ostatních případech je možná pouze po dohodě se zaměstnancem.

V následujícím textu vysvětlíme, co a proč by měla taková dohoda o práci na dálku od účinnosti novely zákoníku práce ideálně obsahovat.

Práce na dálku jako benefit, ale s předem smluvenými pravidly

V nově upraveném § 317 zákoníku práce se uvádí, že o práci na dálku se lze se zaměstnancem dohodnout a také ji ukončit. Vždy písemně. Závazek z dohody o práci na dálku lze rozvázat dohodou zaměstnavatele se zaměstnancem ke sjednanému dni nebo jej lze vypovědět z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s patnáctidenní výpovědní dobou, která začíná dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní straně (obojí písemně).

V dohodě o práci na dálku lze dohodnout i odlišnou délku výpovědní doby. Musí být ale stejná pro zaměstnavatele i zaměstnance. Zaměstnavatel se zaměstnancem si mohou rovněž ujednat, že závazek z této dohody nemůže ani jedna ze smluvních stran vypovědět.

Je tedy třeba pamatovat i na možnosti ukončení práce na dálku, pokud jedné nebo druhé straně nebude vyhovovat. Zákoník práce v podstatě ani nezakazuje sjednání zkušební doby.

Definování místa výkonu práce

V dohodě je vhodné nastavit další pravidla. Mimo jiné místo výkonu práce zaměstnance, eventuálně i více míst výkonu práce (např. rozepsat na různé dny v týdnu apod.). Pokud není místo výkonu práce předem určeno (jde o dohodu o výkonu práce na dálku pro případ naléhavé potřeby), lze sjednat písemně před jejím započetím (např. e-mailová dohoda o místě výkonu práce). Zákoník práce totiž v ustanovení § 37 odst. 1 písm. b) popisuje, že neobsahuje-li tyto údaje pracovní smlouva, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o bližším označení druhu a místa výkonu práce.

Samozřejmě by okruh takových míst neměl být neomezený, jelikož zaměstnavatel musí zajistit bezpečnost práce. Tudíž je vhodné toto místo (případně místa) jasně definovat, případně i vyloučit, kde zaměstnanec pracovat nesmí. I při práci doma se může přihodit pracovní úraz. Důkazní břemeno je zde na straně zaměstnance. Avšak zaměstnavatel se nemůže zprostit zodpovědnosti, i když zaměstnanec pracuje na dálku (rizika dle ustanovení § 102 zákoníku práce).

Pracovní doba zaměstnance

Obecně platí, že pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel. V případě práce na dálku si tuto práci může (podle předem nastavených pravidel) rozvrhovat sám zaměstnanec. Práci na dálku tak lze dělit na neplnohodnotnou (o pracovní době nadále rozhoduje zaměstnavatel) a plnohodnotnou (pracovní doba je podle nastavených pravidel v kompetenci zaměstnance). Možná je i kombinace obou režimů.

V každém případě ale neplatí, že zaměstnanec může pracovat kdykoli a jakkoli dlouho. Zaměstnavatel ideálně v dohodě předem nastaví jasná pravidla délky směny, dodržení přestávek v práci nebo s ohledem na příplatky vyloučí práci v noci, o sobotách a nedělích atd. Mohou se také vzájemně dohodnout na povinnosti zaměstnance předkládat rozvrh pracovní doby před započetím práce, kupříkladu na konkrétní týden či měsíc.

Zákoník práce v nově navrženém ustanovení § 317 odst. 4 uvádí, že dohodne-li se zaměstnanec se zaměstnavatelem, že pro něj bude konat práci na dálku v pracovní době, kterou si za sjednaných podmínek sám rozvrhuje, platí že

  • a) se úprava rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nepoužije; délka směny však nesmí přesáhnout 12 hodin,
  • b) při jiných důležitých osobních překážkách v práci zaměstnanci nepřísluší náhrada mzdy nebo platu, nestanoví-li prováděcí právní předpis podle § 199 odst. 2 jinak,
  • c) se pro účely poskytování náhrady mzdy, platu nebo odměny z dohody podle § 192 a 194 a čerpání dovolené uplatní stanovené rozvržení pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel pro tyto účely povinen předem určit.

Evidence pracovní doby

Je zřejmé, že evidence pracovní doby se bude týkat i práce na dálku. Plnohodnotné i neplnohodnotné. Zaměstnanec bude tuto dobu evidovat a určeným způsobem zaměstnavateli předkládat. Například formou speciálního software, excelovské tabulky, případně zápisem do sešitku atd. 

V dohodě je vhodné sjednat také způsob zadávání úkolů, kontrolu jejich plnění i způsob jejich předávání. Rovněž čas, kdy musí být zaměstnanec k dispozici. Lze řešit i ohlášením zahájení práce samotným zaměstnancem – telefonicky, e-mailem, přihlášením do online systému atd.

Náklady při práci z domova

Novela zákoníku práce upravila i náhradu nákladů spojených s prací na dálku. Jde o náklady, které zaměstnanci prokazatelně vznikly v souvislosti s výkonem práce na dálku. Nově bude možná také paušální částka za každou započatou hodinu. Stanoví se vyhláškou v pravidelném termínu od 1. ledna kalendářního roku nebo mimořádně, dojde-li ke zvýšení nebo snížení naposled stanovené částky nejméně o 20 % (statistický údaj).

Často se zmiňuje částka 2,80 Kč uvedená v důvodové zprávě k novele zákona. Ta ale byla vypočítána ze statistických údajů zjištěných za rok 2021, tj. rok předcházející roku zahájení přípravy návrhu zákona. Částka má vycházet z nejaktuálnějších dostupných statistických údajů. S ohledem na vývoj cen energií a služeb od roku 2021 lze předpokládat, že bude vyšší, byť stále v řádu jednotek korun za hodinu. Konkrétní částku Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zveřejní vyhláškou (dle účinnosti novely zákoníku práce).

Zaměstnanec se zaměstnavatelem si mohou předem písemně sjednat, že náhrady nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část zaměstnanci nepřísluší. 

Dohodu o práci na dálku by zaměstnavatelé rozhodně neměli podcenit. Oblastí, na které se zaměřit, je samozřejmě mnohem více a bude záležet na druhu vykonávané práce. Dohoda může obsahovat další povinnosti, například s ohledem na GDPR, ujednání o možnosti vstupu tzv. technika BOZP na pracoviště zaměstnance, sjednání místa pravidelného pracoviště pro účely cestovních náhrad, povinnost zaměstnance účastnit se online schůzek a jednání. Nemusí obsahovat jen povinnosti, ale i práva zaměstnance, kupříkladu na stravenky a další zaměstnanecké benefity.

Jestliže se zaměstnancem pracujícím mimo pracoviště zaměstnavatele nebyla uzavřena dohoda o práci na dálku, musí být písemně uzavřena ve znění novely zákoníku práce ve lhůtě 1 měsíce ode dne nabytí její účinnosti.

Jak dopadne poslední jednání o novele zákoníku práce?

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).