Za Datlovým pokušením nyní stojí Radka Hobzová. V jejich nabídce najdete datlové bonbony, datlové tyčinky a také lízátka. To vše v různých tradičních i netradičních příchutích.
Co se dozvíte v článku
Začátky plné výzev
Prvním výrobkem Datlového pokušení byly datlové bonbony s kokosem, které jsou v nabídce dodnes. Jak vysvětluje Radka, kokos je důležitou součástí většiny jejich produktů, protože díky své přirozené konzistenci pomáhá spojit datlové těsto a přispívá k dokonalé chuti a měkké textuře bonbonů. První pokusy nebyly vždy perfektní, ale postupným vylepšováním jsme dosáhli ideální kombinace chutí a složení, na kterou jsme dnes moc pyšní,
dodává s tím, že začátky byly plné výzev. Od ideální receptury až po administrativní procesy nezbytné pro potravinářskou výrobu.
Náročné bylo také zvolit správné obaly a etikety, které nejenže chrání produkt, ale zároveň vystihují jejich filozofii ruční výroby a přírodních surovin. Postupně jsme se však naučili vše optimalizovat a dnes už víme, že každá překážka je krokem k lepšímu výsledku,
doplňuje.
Úžasná surovina
Datle jsou úžasná surovina plná přírodních cukrů, vlákniny a živin. Jejich zpracování však vyžaduje preciznost, například hned po rozmixování těsta. Je nutné ho zpracovat do požadovaného tvaru, protože postupem času tuhne a stává se méně tvárným,
říká Radka. Zároveň dodává, že stejně tak je důležité správné skladování, aby si datle zachovaly svou přirozenou vláčnost a chuť.
Jak dále zdůrazňuje Radka Hobzová, datle jsou bohaté na vlákninu, přírodní cukry a minerály, což je činí skvělou alternativou k běžným sladkostem. Obsahují také látky podporující klidné usínání, trávení a dodávají tělu přirozenou energií.
Při objednávání datlí vybírají vždy stejnou odrůdu. To jim zajišťuje především stabilní sladkost. Občas se setkáme s tím, že některé várky jsou lepivější než jiné, ale díky našim zkušenostem víme, jak s tím pracovat, aby to nemělo vliv na výsledný produkt,
potvrzuje Radka. Ještě se jim nestalo, že by některá várka byla špatná. Datle nejčastěji objednávají po 50 kilogramech, někdy i po 100 kilech, podle toho, jaké je období. Jsou zabalené v potravinářské fólii po deseti kilech. Oni je poté mají v zavřených boxech stejně jako lyofilizované ovoce.
Zdravé mlsání nejen pro děti
Hlavním kritériem Datlového pokušení bylo vždy zdravé složení. Dbají totiž na to, aby jejich produkty byly bez přidaného cukru, konzervantů a umělých látek. Kombinují tedy datle s přírodními ingrediencemi, jako jsou ořechy nebo lyofilizované ovoce, aby vytvořili dokonalé chuťové kombinace, které jsou nejen lahodné, ale i výživné. Lyofilizované ovoce je zdravější, protože je sušené mrazem.
Produkty nejsou jen pro děti, jsou určeny všem od dětí až po seniory. Zatímco děti si oblíbily ovocné příchutě, ti starší často sahají po kombinacích s kávou či kešu oříšky. Díky jemné textuře jsou produkty vhodné i pro nejmenší strávníky nebo těhotné ženy, které hledají zdravé alternativy k běžným sladkostem,
upřesňuje Radka. V Datlovém pokušení jsou pyšní na každý produkt, který vyrábějí, ale zvláště rádi mají své tyčinky. Nejenže skvěle chutnají, ale i vizuálně vypadají krásně díky jejich zdobení,
upřesňuje Radka.
V současnosti Datlové pokušení nabízí 14 příchutí. Neustále se pracuje na dalších. Nápady čerpají z kombinací, které jim dávají smysl. A to jak z hlediska chutí, tak výživových benefitů. Nedávno jsme uvedli na trh pistáciové bonbony, které díky nepraženým pistáciím přinášejí jedinečný chuťový zážitek,
uvedla Radka. Aktuálně pracují na nových příchutích a sezonních edicích. Například na Vánoce či Velikonoce. Pro Vánoce jsou to třeba produkty s perníkovým kořením, na Velikonoce zase různé druhy vykrajovátek nejen v podobě velikonočních vajíček,
prozradila Radka Hobzová.
Výroba musí být rychlá
Nejvíce času Hobzovým zabere samotná výroba. S balením nebo lepením etiket už může kdokoliv pomoci. Zapojují se například děti. U výroby nic nezkrátíte. Když se to vyrobí, musí se to zchladit, musíme to vyndat a zabalit. Všechno se dělá ručně,
doplňuje Radka. Směs se vymíchá v thermomixu (kuchyňském robotu) a musí se zahřát na určitou teplotu. Tím, jak těsto chladne, stává se tužším a hůře se s ním pracuje. Proto je potřeba ho zpracovat během deseti minut.
Kromě mixéru pracují s klasickým plastovým válečkem, aby se těsto nelepilo. Když se rozválí, mohou jej vykrajovat nebo dávat do různých forem. Potřebují tak ještě nějakou podložku. Radka Hobzová uznává, že díky rodinnému charakteru jejich podnikání zvládají většinu výzev s lehkostí. Každý den se snažíme vylepšovat naše procesy, aby byl výsledek co nejlepší,
zdůrazňuje.
Na sklad nevyrábějí
Vrcholem sezóny jsou Vánoce a poté jarní trhy. Také poznají, když jsou speciální svátky, jako je například Valentýn. Když končí škola, děláme sady pro učitele na konec školního roku. Nyní máme sady na MDŽ a chystáme se dělat i sady podle příchutí. Třeba kávové nebo pro maminky, tatínky nebo dědy se speciálními etiketami,
vyjmenovává Radka.
Nevyrábějí přitom na sklad, protože chtějí, aby byly jejich produkty pořád čerstvé a neležely jim několik měsíců. Pořád tedy vyrábějí nové produkty a mají stále vybráno. Je to náročnější. Někdy pracují dlouho do noci, někdy i přes noc. Určitě by bylo jednodušší to mít na skladě a jenom brát, ale pro nás je lepší, když je to čerstvé. Je to vždy záhul, ale snažíme se to stíhat,
dodává Radka.
Tím, že jsou jak datle, tak kokos nebo ovoce sušené, nemá se zde co zkazit a je zde dlouhá trvanlivost. Do produktů se tak nemusí nic přidávat, aby vydržely. V Datlovém pokušení ji udávají většinou půl roku až rok, aby se produkty točily a byly pořád čerstvé, což je nejlepší.
Velké plány do budoucna
Radka Hobzová zmínila, že už mají v provozu nový internetový obchod. Chtějí díky němu zákazníkům umožnit jednodušší a přehlednější nákupní proces. Oproti minulému e-shopu navíc tento obsahuje podrobnější popisy produktů, které pomáhají zákazníkům se lépe rozhodnout. Kromě e-shopu je možné produkty zakoupit na trzích po celé Vysočině, kam Datlové pokušení pravidelně jezdí. Informují o tom na sociálních sítích. Účastníme se trhů zaměřených na ruční výrobu, kde lidé oceňují kvalitní a poctivé produkty,
říká Radka.
V létě bývá problém. Když je velké teplo, datle hodně měknou. Nemá to vliv na chuť. Nehrozí ani, že by se něco zkazilo, ale je vždy lepší, když jsou produkty tužší. Zákazníkům proto doporučují, aby v létě dávali pochoutky na chvíli do ledničky.
Společnost má na rok 2025 podle Radky Hobzové velké plány. Chce své produkty rozšířit do obchodů se zdravou výživou a bezobalových prodejen. Rádi bychom nadále chtěli udržovat vysokou kvalitu našich produktů, rozšiřovali nabídku a dělali radost všem, kdo hledá zdravé a chutné alternativy,
uzavírá.
Tip na další příběh
E-shop spustila z porodnice, stroje mají v obýváku. Nyní jsou jedničkou v lyofilizaci
Luboš a Lenka Bláhovi nebyli spokojeni s kvalitou lyofilizovaných produktů na českém trhu, tak nakoupili stroje a pustili se do výroby sami. Přečtěte si jejich příběh. Více v článku.