Hlavní navigace

Cestovky balamutily zákazníky. Pomůže nový zákon o cenách?

18. 7. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Některé cestovky neuváděly ve svých kampaních všechny poplatky. Hrozí jim za to vysoká pokuta. I proto se připravuje novela zákona o cenách, která má zavést pro firmy nové povinnosti. Podle firem se však z hlediska konkurenceschopnosti jedná o vražedný krok.

Minulý týden se v médiích objevily zprávy o tom, že některé cestovní kanceláře (CK) uvádějí ve svých reklamních akcích pouze základní ceny a nezmiňují další poplatky, které se zájezdy pojí. I proto má vstoupit v platnost novela zákona o cenách, která možná zpřísní podmínky pro CK. Ministerstvo financí plánuje zavést povinné uvádění konečných cen. Zatímco sdružení spotřebitelů s tímto krokem souhlasí, podnikatelé brojí jednoznačně proti.

Všechny poplatky se musí uvádět

Před týdnem přišla média se zprávou, že některé CK neuvádějí ve svých tištěných letácích všechny poplatky, které musí zákazník zaplatit v souvislosti se zájezdem. Kanceláře totiž uváděly jen základní ceny bez příplatků. Tím dle České obchodní inspekce (ČOI) porušily zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Ano, dle našeho názoru se jedná o porušení zákona. V současné době však mimo jiné probíhá soudní řízení, ve kterém má soud rozhodnout, zda je či není uvádění cen bez poplatků správné, uvedl pro business server Podnikatel.cz Marek Ženkl, tiskový mluvčí České obchodní inspekce. Podle našeho názoru dochází při neuvádění plných cen k porušování zákona už několik let, nicméně až od nástupu nového vedení na Českou obchodní inspekci s tím tento dozorový orgán začal bojovat, potvrdila Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

S tímto postojem souhlasí i Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Náš postoj je jasný. Cestovní kanceláře musí uvádět všechny ceny, které souvisí s koupí zájezdu, a v případě, že tomu tak není, jedná se o klamavé jednání, doplnil serveru Podnikatel.cz Tomio Okamura.

Hříšníky jsou Kovotour Plus, World travel a Blue Style

Protizákonného jednání se měly dopustit CK Kovotour Plus, World travel a Blue Style, kterým za to hrozí pokuta. Její výše ovšem záleží na prokázané míře zavinění. Rozpětí sankce se pohybuje od několika tisíc až do několika milionů korun dle vážnosti pochybení. Podle zákona o ochraně spotřebitele je možné uložit pokutu až 50 milionů, nicméně v daném případě půjde zřejmě o pokuty řádově mnohem nižší, domnívá se Ivana Picková. Čtěte více: Klamání spotřebitele je zakázáno pod pokutou až 50 milionů

Kovotour Plus a World travel se ke kauze serveru Podnikatel.cz i přes urgence nevyjádřily. Společnost Kovotour Plus, která se měla prohřešku dopustit a která je členem našeho sdružení, jsme sami vyzvali k nápravě, řekl ke kauze Tomio Okamura. CK Blue Style odkázala na svá předchozí prohlášení, ve kterých uvedla, že došlo k chybě v grafickém studiu. V případě udělení pokuty se Blue Style hodlá bránit. Řešením této záležitosti by bylo pověřeno naše právní oddělení, dodala pro server Kateřina Skopalová, P.R. Manager společnosti Blue Style.

Nejčastější prohřešky cestovek

Neuvádění všech poplatků ale není pouze jediným nešvarem našich cestovek. Některé CK například vybírají od spotřebitelů tzv. bakšišné, aniž by vydávaly nějaké potvrzení. CK zákazníkům neřeknou, že odlet do místa určení je pár minut před půlnocí a přílet zpět do ČR naopak pár minut po půlnoci posledního dne zájezdu, i když má zákazník podle cestovní smlouvy placené služby na oba dny, přidala se Ivana Picková. Dalším častým prohřeškem je též vyžadování povinného pojištění v rámci platby za zájezd, bez ohledu na to, zda má spotřebitel své vlastní. Čtěte více: Smluvní podmínky cestovek? Zákazníci často úpí

V některých případech spotřebitele řádně neinformují o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady služeb (dále jen reklamace) včetně údajů o tom, kde a v jaké lhůtě lze reklamaci uplatnit, uvedl Marek Ženkl. Některé cestovní kanceláře navíc nevyřizují reklamace včas. Dále se vyskytuje již zmiňované klamání spotřebitele (nepravdivá informace v katalogu či informačním letáku), absence informací v českém jazyce, či i občas dochází ke špatnému účtování.

Podnikatel.cz doporučuje Živnostenské podnikání

Živnostenské podnikání
Živnostenský zákon je od 1. července 2008 dotčen řadou systémových změn, které zjednodušují všeobecné podmínky pro vstup do živnostenského podnikání, snižují administrativní zátěž podnikatele při styku se živnostenskými úřady; novela dále snižuje počet živností, u nichž je vyžadována odborná způsobilost; průkazy živnostenského oprávnění se nahrazují výpisem z živnostenského rejstříku; zvyšuje se počet kontaktních míst (živnostenských úřadů). Více o knížce.

Pomůže novela zákona o cenách?

V souvislosti s prohřeškem CK se opět začalo více mluvit o nutnosti zpřísnění zákona o cenách. Návrh novely nyní dopracovává ministerstvo financí. V současnosti probíhají jednání s oborovými sdruženími o finální podobě zákona. S ministerstvem financí spolupracujeme při vytváření zákona o cenách zájezdů již dlouho, potvrdil Tomio Okamura. Co všechno tedy zákona bude obsahovat, není jisté. Čtěte více: Omezí novela zákona o cenách svobodné podnikání?

V některých věcech panuje všeobecná shoda. V jiných paragrafech je tomu ale přesně naopak. Jako nejproblematičtější se zřejmě jeví část zákona, která se týká uvádění konečných cen. Tuto pasáž do zákona prosazuje ministerstvo a podporuje ji i SOS a ČOI. Bude to další, snad účinná metoda, jak docílit toho, že CK budou uvádět opravdu konečné ceny zájezdů a spotřebitel při jejich porovnávání nebude muset pracně ceny dopočítávat, řekla serveru Podnikatel.cz Ivana Picková. Navržená úprava by měla zajistit, že spotřebitel bude mít možnost porovnat konečné úplné ceny jednotlivých cestovních kanceláří, souhlasí Marek Ženkl.

Radikálně proti se ale staví zástupci CK. Uvádění konečných cen platí jen ve čtyřech zemích EU a kdyby začalo platit i u nás, ztrácely by české firmy konkurenceschopnost vůči zahraničním CK, které tuto povinnost nemají, protestuje Tomio Okamura a dodává: Proto prosazujeme uvádění konečných cen v rámci celé EU, nikoliv pouze dílčí nesystémové řešení pouze pro ČR, jak to navrhuje Ministerstvo financí.

Příkladem může být vyhledávání zájezdů na internetu. Pokud by zájemce zadal např. Řecko do 10 000 Kč, vyjely by mu například jen slovenské CK, kde není povinnost uvádět konečné ceny. Pokud by ale přesto došlo ke schválení novely i s touto pasáží, hrozí cestovky zdražením. CK totiž budou muset do cen zájezdů zahrnout i riziko z nárůstu cen pohonných hmot. V ČR totiž převládá katalogový prodej, který není variabilní na změny cen. Politici jsou však líní tento problém řešit a rádi vidí jednoduché řešení, konstatoval Tomio Okamura. Prozatím je účinnost novely navrhována na 1. října 2009.

First minute vytlačuje svého staršího bratra

V poslední době je také pozorovatelný posun od dříve oblíbených Last minute zájezdů. Trendem dneška se naopak stávají tzv. zájezdy First minute. First minute zájezdy jsou prioritou pro každou CK. Jenže firmy si to uvědomily až nedávno a proto až nyní pozorujeme nárůst prodeje těchto zájezdů, doplnil Tomio Okamura. CK v této souvislosti samozřejmě přišly s novými marketingovými nástroji, které podporují prodej tohoto typu zájezdů. Jedná se například o nízkou zálohu nutnou pro rezervaci zájezdu, kterou lze v některých případech i vrátit, či dítě zdarma jen s jedním rodičem, či tzv. kapesné, které není ničím jiným než další slevou.

Daně x

Cestovní kanceláře se též v poslední době specializují na exkluzivní zájezdy pro manažery. Mnoho CK má tzv. V.I.P. oddělení, které se tímto zabývá. Organizují se zájezdy na přání, či různé exkluzivní cesty dle výběru klienta a ušité mu přímo na míru.

I přes značný rozvoj turismu a sílící korunu však ceny zájezdů neklesají. Důvodem je dle cestovních kanceláří především dlouhodobost smluvních závazků a stoupající cena ropy. Vzhledem k tomu, že se katalogy tisknou přibližně v říjnu na celou další sezonu a ceny zájezdů musí být již v tomto okamžiku fixně uvedeny, jelikož již v listopadu začíná prodej zájezdů First minute, nemohou CK pružně reagovat na pohyb měnového kurzu, ať koruna posiluje či oslabuje. Posilující koruna tak ovlivňuje jen Last minute zájezdy.

Myslíte, že novela zákona o cenách..

  • přinese zvýšení státní regulace.
    68 %
  • nic podstatného asi nezmění.
    16 %
  • zlepší svobodné obchodování.
    16 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).