Láska k venkovnímu ptactvu jí rozjela drobný byznys lojových výrobků

20. 2. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

I když ji byznys zatím neuživí, věnuje mu veškerou lásku i volný čas. Její ručně vyráběné lojové výrobky mají u zákazníků velký ohlas.

Byznys Michaely Fidlerové pod značkou LOVY – Lojové výrobky začal jako velká náhoda. Je dcerou řezníků a jednoho dne požádala svého otce, aby jí přinesl lůj pro sýkorky. K péči o venkovní ptactvo je totiž vedena odmala. A tatínek, jako správný řezník, jí rovnou přinesl 9 kilo. Michaela se proto pustila do tavení a přebytek nabídla do skupin na Facebooku. Kupodivu to mělo velký úspěch a s ním přišel i první výdělek.

Co se dozvíte v článku
  1. Vše začalo náhodou a prodejem přes Facebook
  2. Výroba lojových výrobků vyžaduje speciální prostředí i přístup
  3. Michaela bojuje proti nadbytečnému plastu v přírodě
  4. Zpětná vazba je pro ní velkou motivací pro další výrobu
  5. Michaela uvítá investora, který jí pomůže s e-shopem i reklamou
  6. Tip na další příběh

Vše začalo náhodou a prodejem přes Facebook

Z utržených peněz jsem potom znovu nakoupila další materiál a tímto způsobem se to pomalinku rozjíždělo, říká Michaela Fidlerová. Brzy rozjela e-shop, který jí pomáhá především v komunikaci se zákazníky a jejich databází. Byznys ji ale zatím neživí, má to spíše jako přivýdělek, respektive vedlejší činnost.

U lojových výrobků je totiž problém, že se jedná o sezónní zboží a prodej probíhá pouze v době, kdy jsou venku nižší teploty. Čím je totiž vyšší teplota, tím se lojový výrobek stává křehčím.

To je rozdíl oproti výrobkům, které se prodávají běžně v obchodech. Obsahují navíc směs různých olejů, které udrží výrobek i při vyšších teplotách.

Proto prodej LOVY – Lojových výrobků probíhá pouze v případě, že je venku 15 a méně stupňů. Michaela je navíc zastáncem toho, že mimo zimní sezónu by si měli ptáci potravu obstarat sami.

Výroba lojových výrobků vyžaduje speciální prostředí i přístup

Výroba lojových výrobků vyžaduje speciální prostory, už jenom kvůli tavení. Ty má Michaela vyhrazeny ve svém domě. Má výhodu, že její dům má k dispozici i dvě původně hospodářské místnosti, které jsou pro výrobu jako stvořené.

V jedné, tzv. teplé místnosti, si materiál připravuje, míchá, taví a zalévá do forem. A pak mám studenou místnost, kde mám vlastně sklad. Tam výrobky balím a připravuji k odeslání zákazníkům, přibližuje zákulisí výroby Michaela Fidlerová.

Co se týká složení výrobků, nepřidává do nich nic, co by si ptáci nedokázali běžně obstarat sami, a ingredience si vybírá od místních producentů a zemědělců. Michaela je i velkým zastáncem ekologie a udržitelnosti. Sama se pasuje do role bojovníka proti nadbytečnému plastu v přírodě.

Michaela bojuje proti nadbytečnému plastu v přírodě

Spousta lojových výrobků z marketů se podle Michaely prodává v plastových síťkách. Proto se snaží, aby její výrobky nepředstavovaly pro přírodu ani zvířata žádné nebezpečí v podobě plastů.

Proto i nyní přemýšlí, že by ráda našla alternativu za novinový papír do kterého balí výrobky nyní za více ekologickou variantu – nepotištěný papír. Kurýři si často stěžují, že mé krabičky jsou malé, ale těžké. Je to z toho důvodu, že se snažím šetřit místo také v autě, a proto to mám opravdu poskládané tak, že se všechny výrobky vejdou tak akorát. Nechci, aby se převážel vzduch.

Co se týká cílové skupiny, jejím typickým zákazníkem je žena středního věku, ale stále častěji se objevují mezi zákazníky i muži, kterých přibývá. Velkou část zákazníků tvoří také lidé v důchodovém věku, kteří rádi pozorují přírodu a venkovní ptactvo.

Pomáháte v zimě přikrmovat venkovní ptactvo?

Zpětná vazba je pro ní velkou motivací pro další výrobu

Když ještě prodávala výrobky přes skupiny na Facebooku a s lidmi si dopisovala, měla velké ohlasy. Dostávala od kupujících fotky a radovali se společně z nových druhů výrobků. E-shop poté sice přilákal více zákazníků, ale té zpětné vazby a osobní korespondence už tolik není. Proto se Michaela snaží o provozování své stránky na Facebooku, kde zpětnou vazbu opět získává a je vždy jen pozitivní. Navíc se na stránce snaží také o vzdělávání v oblasti péče o venkovní ptactvo.

Když už jsem vyčerpaná, je mi zima a přijdu pozdě večer z dílen, otevřu si Facebook a mám tam nové komentáře. Hned se mi lépe spí a jsem celkově spokojenější. To je pro mě neuvěřitelná odměna, pochvaluje si zpětnou vazbu Michaela.

Komunitu na jiné sociální síti zatím nebuduje. I když má Instagram, je přeci jen generací Facebooku. I přesto se snaží obě sociální sítě podporovat díky společné publikaci, kterou Meta, provozující obě sítě, nabízí.

V rámci rozšiřování byznysu zatím neuvažuje o tom, že by svoji práci svěřila někomu jinému. Je totiž při výrobě hodně precizní a připomíná, že je velký rozdíl mezi tavením a škvařením. Při tavení se nesmí tuk přepalovat. Proces tavení je tak mnohem náročnější než běžné škvaření. Proto, pokud bude uvažovat o pomoci, bude to spíše při balení. Nad samotnou výrobou chce mít plnou kontrolu.

Michaela uvítá investora, který jí pomůže s e-shopem i reklamou

Navíc ji práce při výrobě hodně baví a naplňuje. O rozšiřování e-shopu zatím přemýšlí, ale plně si uvědomuje, že už by to chtělo větší investici, aby se e-shop uživil po celý rok. I když prodává tematické kalendáře, ptačí budky a krmítka, pro rozšíření nabídky už by to chtělo investora, který dokáže pomoci i s rozšířením e-shopu a nastavením reklamy.

AI Visibility 1

Zima už pomalu končí, ale práce Michaely Fidlerové opět začíná nanovo. Lojové výrobky nevyrábí pouze v sezóně, naopak se musí chystat už dopředu. Hlavní práce začínají v polovině léta, když se vše rozjíždí na plné obrátky. Do té doby musí vše nachystat.

Tip na další příběh

Vyléčení manžela brala jako zázrak i nový start. Poznejte tuto bylinkářku

Lenka Burianová pochází z Kopanic, tedy z okolí Starého Hrozenkova. Podniká tak pod značkou Bylinkářka z Kopanic. Věnuje se především výrobě mýdel nejen s bylinkami a další přírodní kosmetice. Více v článku

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho hlavní doménou jsou rozhovory s odborníky. Zajímá se o sociální sítě, AI a další nástroje z pohledu byznysu.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).