Barevné cenovky jako nekalý trik: Obchodníci dělají ze zákazníků hlupáky

Sdílet

5.8.25 2*/obchod, sleva, šok, nákup, žena Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Zákazník na slevu slyší. Co teprve ten český. Ale ne vždy se zboží v akci skutečně vyplatí. Obchodníci i přes zpřísnění pravidel stále čachrují s cenami. 

Česká obchodní inspekce znovu odhalila, že si obchodnicí s cenami stále pohrávají tak, jak se jim zachce. Závěry z kontrol, které probíhaly ve druhém čtvrtletí letošního roku, mluví jasně. Téměř v 50 % případů inspektoři zjistili porušení zákona.

Koupil kalhoty s dírou ve slevě. Teď se je snaží reklamovat. Má šanci? Přečtěte si také:

Koupil kalhoty s dírou ve slevě. Teď se je snaží reklamovat. Má šanci?

Obchodníci klamou spotřebitele nejen nesprávně vypočítanými slevami, ale i rafinovaným používáním barevných cenovek, které mají jediný cíl, zmanipulovat zákazníka a přimět ho k impulzivnímu nákupu.

Slevy, které nejsou slevami

Kontroly probíhaly od dubna do června 2025 a zahrnovaly běžné kamenné obchody i e-shopy. Zaměřily se zejména na to, zda prodejci při uvádění slev správně informují zákazníky o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v předchozích 30 dnech, upřesňuje Česká obchodní inspekce. Tato povinnost vychází z § 12a zákona o ochraně spotřebitele.

E-shopy, pozor, měnila se pravidla o cenách. Pokuty mohou být likvidační Přečtěte si také:

E-shopy, pozor, měnila se pravidla o cenách. Pokuty mohou být likvidační

Barevné cenovky jako trik

Zvláštní pozornost inspektoři věnovali i způsobu prezentace cen, zejména barevným cenovkám. Ty obchody využívají jako silný marketingový nástroj. Žlutá, červená, oranžová – tyto barvy mají jedno společné: působí naléhavě, budí dojem slevy, výhodnosti a omezené nabídky. Často ale nejde o skutečnou slevu, ale pouze o vizuální trik, jak zákazníka zmást.

Slevy aneb Jak v tom pořád plaveme Přečtěte si také:

Slevy aneb Jak v tom pořád plaveme

Inspekce v této souvislosti zmiňuje i nejasná či neurčitá cenová srovnání, která působí přesvědčivě, ale neposkytují zákazníkovi dostatek informací k tomu, aby se mohl rozhodnout objektivně. I toto je podle zákona považováno za nekalou obchodní praktiku, která může spotřebitele uvést v omyl.

Nakupujete podle slevových akcí?

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).