Zapomeňte na fotky, teď jsou v kurzu krátká videa

20. 1. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Žena natáčí na mobilní telefon
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Krátká videa jsou v poslední době na vzestupu, a to nejen díky TikToku nebo Instagramu a YouTube. Značky by je tak rozhodně měly zařadit do svých strategií.

Krátká videa jsou ta do 90 sekund. Zapadají do současného rychlého přijímání informací. Diváky musí především zaujmout. Měla by ale také pobavit nebo jim něco přinést.

Co se dozvíte v článku
  1. Využití v marketingu je mnoho
  2. Celá řada výhod
  3. Platformy spojené s krátkými videi
  4. Přehled parametrů videí na platformách
  5. Jak na krátká videa?

Využití v marketingu je mnoho

Jak říká v článku Andy Crestodina, spoluzakladatel digitální agentury Orbit Media, existuje mnoho příkladů krátkého videa. Mezi ty nejběžnější podle něj patří často kladené otázky, kdy dobře fungují buď živé otázky a odpovědi, nebo zodpovězení několika běžných otázek v rychlém sledu, dále výukové programy k produktu, upoutávková videa zaměřená na velmi specifické části produktu nebo služby, videa ze zákulisí, ve kterých je možné vzít publikum za oponu podnikání a ukázat, co se tam opravdu děje. To vytváří atmosféru autenticity a konektivity, kterou si vaše publikum opravdu zamiluje, myslí si. 

Dále zmiňuje, že společnosti jako HelloRache namísto pouhého zobrazování videa kombinují obrázky i video, čímž zdůrazňují výhody používání jejich služeb, a doporučuje také obsah vytvářený uživateli. Ne každé krátké video musíte vytvořit vy. Požádejte své publikum, aby zaslalo videa, která jsou relevantní pro vaši značku (nebo uspořádali soutěž), a vytvořte rychlou kompilaci těch nejlepších, doporučuje.

Obsahem od uživatelů snadno zaplníte sociální sítě. Jak ho ale získat? Přečtěte si také:

Obsahem od uživatelů snadno zaplníte sociální sítě. Jak ho ale získat?

Celá řada výhod

K výhodám krátkých videí patří, že jsou díky jejich délce jednoduché na výrobu, protože je zde potřeba méně úprav a korekcí, dobře fungují na mobilních zařízeních a rychle se spotřebovávají. Jak uvádějí odborníci z agentury Marketing Together, půvab krátkých videí spočívá v jejich schopnosti zaujmout a udržet pozornost diváků. Tento formát tedy vyniká tím, že přináší rychlá a působivá sdělení, která osloví publikum. Navíc jsou tato videa lehce stravitelná. Nabízejí zábavu nebo informace ve velikosti sousta, ideální pro konzumaci na cestách.

Také je videa snadné sdílet a jsou tak ideální pro virální trendy, podněcující konverzace a rychle se šířící povědomí o značce. Využitím sociálního aspektu těchto videí mohou značky výrazně zvýšit své zapojení a dosah. Spontánnost často spojená s krátkým formálním obsahem mu také dodává kouzlo. Zatímco někteří tvůrci investují značný čas do produkce, formát se obecně hodí k rychlému a upřímnému natáčení, které je nezbytné pro zachycení virálních trendů a sdílení autentických, nefiltrovaných názorů, přidávají dále.

Už žádné čtverce. Instagram zobrazuje fotky v novém formátu Přečtěte si také:

Už žádné čtverce. Instagram zobrazuje fotky v novém formátu

Zack O'Rourke, zakladatel a ředitel irské Social Directions Agency, v článku pro Digital Marketing Institute k těmto výhodám ještě přidává, že každé video, které zveřejníte, je šancí zjistit, co funguje nejlépe na zapojení vašeho publika, a je to šance oslovit nové lidi. Také tak můžete rozvíjet komunitu a zvýšit povědomí o značce a vaši autoritu. Skvělé video může pro vaši značku udělat hodně, zvláště pokud získá zapojení a bude sdíleno. Videoobsah vám také může pomoci stát se autoritou v určité oblasti, takže vaše značka bude tím, kde budou lidé hledat informace, upřesňuje.

Platformy spojené s krátkými videi

V souvislosti s krátkými videi se nejvíce mluví o TikToku. Tato sociální síť umožňuje vytvářet a sdílet videa dlouhá až tři minuty, ale ta nejchytlavější mají 15 až 60 sekund. Díky navržení TikToku je snadné a rychlé přejít na další video. Navíc je zde algoritmus, který se rychle naučí, co se uživatelům líbí. Podle toho mu videa zobrazuje. Dalším formátem je Instagram Reels spuštěný v roce 2020 jako reakce Instagramu právě na TikTok. Videa mohou být dlouhá až 90 sekund a je možné je doplnit dalšími funkcemi, které tato sociální síť nabízí. Podobně fungují také Facebook Reels, které lze sdílet například také ve skupinách. V roce 2021 byl uveden formát YouTube Shorts pro videa na platformě YouTube o délce do 60 sekund.

Zack O'Rourke k výběru doporučuje:

  • Pokud je vaším primárním cílem zvýšit dosah, měli byste se zaměřit na TikTok.
  • Pokud je vaším primárním cílem podpora prodeje, měli byste se zaměřit na Reels.
  • Pokud je vaším primárním cílem zvýšit povědomí o značce a zapojení publika, měli byste se zaměřit na YouTube Shorts.

V loňském roce umožnil vkládat krátká videa také LinkedIn. Firmy a značky tak zde mohou díky nim být více viditelné a spojit se lépe s cílovým publikem. Jak uvádí ve svém příspěvku marketingový odborník Anthony Sutton, krátká videa umožňují společnostem vyzdvihnout své produkty, služby a kulturu způsobem, který rezonuje s jejich publikem, což vede k silnějším spojením a větší loajalitě ke značce.

TikTok dodržel zákon, není v USA dostupný Přečtěte si také:

TikTok dodržel zákon, není v USA dostupný

Přehled parametrů videí na platformách

Sociální síť Poměr videa Velkost (rozlišení) videa v pixelech
TikTok 9:16 (vertikální video)  540 × 960, 640 × 640, nebo 960 × 540 pixelů
1:1 (čtverec)
16:9 (horizontální video)
Instagram 9:16 1080×1920
Facebook 9:16 1080×1920, minimum 540×960
YouTube 9:16 1080 × 1920
LinkedIn 4:5 nebo 9:16  256×154 (minimum) až 4096×2304 (maximum)

Jak na krátká videa?

Eric V. Holtzclaw, Chief Strategist, přináší tipy, jak využít krátké video v marketingu:

MM25_10_6

  • Vyprávějte příběh rychle: I v omezeném časovém rámci je nezbytné vyprávět působivý příběh. Ať už se jedná o ukázku produktu, pohled do zákulisí nebo doporučení zákazníka, ujistěte se, že video obsahuje jasné poselství a výzvu k akci.
  • Vytvořte trend: Zapojte se a zveřejněte video o tom, co je trendy napříč platformami. Pokud se děje národní výzva nebo populární zvuk, udělejte to!
  • Pochopte platformu: To, co upřednostňuje algoritmus LinkedIn, se liší od toho, co upřednostňuje Facebook a Instagram. Zjistěte, kde zveřejňujete příspěvky, a vytvořte strategii specifickou pro danou platformu. To je způsob, jak získat co největší zapojení a největší dosah.
  • Zahrňte výzvy k akci: Zajistěte, aby každé video obsahovalo jasnou výzvu k akci, ať už diváky nasměrujete na váš web, vybízíte je ke sledování vašeho účtu nebo je požádáte, aby se zúčastnili nějaké výzvy. Efektivní výzvy k akci mohou zvýšit počet konverzí a prohloubit zapojení publika.

Sledujete rádi krátká videa?

Rady, jak na úspěšná krátká vida, uvádějí také odborníci ze společnosti Inovation Visual. Podle nich je důležité udržet video krátké, upoutat pozornost, protože většině uživatelů trvá jen několik sekund, než se rozhodnou, zda budou video dále sledovat, nebo ho přeskočí. 

Také doporučují vytvořit verzi pro každou platformu, čímž se rozšíří dosah videa.  Zmiňují také přepracování obsahu jako jeden z nejjednodušších způsobů generování nových krátkých videí, aniž byste je museli vytvářet od začátku. Možná už máte sadu dlouhých videí, která již čekají, až budou zkrácena na krátká videa a optimalizována pro sociální média. Je to skvělý způsob, jak prodloužit životnost dlouhých videí a zajistit, aby publikum získalo z obsahu videa co největší hodnotu, dodávají. Posledním tipem je použití poutavého názvu, který diváky přitáhne a nastíní jim, co mohou očekávat.

Autor článku

Jana Langerová píše o marketingu, podnikatelských příbězích a digitálních trendech.​ Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).