Se začátkem října 2025 nastala zásadní změna. Týká se možnosti, jak mohou lidé vyřizovat sociální dávky na pobočkách České pošty.
V souvislosti se zavedením tzv. superdávky, která sjednotí několik dosavadních dávek státní pomoci, se rozsah služeb poskytovaných poštou výrazně omezí.
Co se mění?
Dosud mohou občané na zhruba 750 pobočkách České pošty s Czech POINTem využívat asistenci při podání elektronických žádostí v rámci Klientské zóny Jenda. Poštovní přepážky tak doposud pomáhaly s žádostmi o rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, přídavek na dítě, žádost o zprostředkování zaměstnání nebo o podporu v nezaměstnanosti.
Od 1. října 2025 ale vstoupila v platnost nová legislativa, která zavádí jednotnou superdávku. Ta sloučila čtyři dosavadní dávky do jednoho systému. Tedy přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení. Tyto dávky už proto nebude možné podávat samostatně a pošta je nebude moci administrovat.
Co zůstává beze změny?
Po 1. říjnu 2025 si lidé mohou na poštách nadále vyřídit rodičovský příspěvek a také žádosti týkající se zaměstnanosti, například registraci uchazeče o práci nebo žádost o podporu v nezaměstnanosti.
Superdávka přijde na pošty až v roce 2026
Možnost podat novou superdávku prostřednictvím České pošty by se měla vrátit v průběhu roku 2026, až se systém plně propojí s Úřadem práce a s digitálními nástroji státu. O přesném termínu bude veřejnost informována,
uzavírá pošta v tiskové zprávě.