Od 1. dubna 2025 se plánuje úprava povinností zaměstnavatelů spojených se zaměstnáváním zahraničních zaměstnanců. Mění se totiž stávající vyhláška č. 117/2024 Sb., o stanovení elektronické komunikace pro plnění informačních povinností. Elektronizace je povinná pro všechny, aktuální změny se však dotknou pouze některých zaměstnavatelů. Podle toho, jaké zahraniční zaměstnance zaměstnávají a jaký způsob pro plnění povinností využívají.
Co se dozvíte v článku
Digitalizovaná forma hlášení zaměstnání zahraničních zaměstnanců
Již od 1. července 2024 je pro zaměstnavatele zaměstnávající zaměstnance ze zahraničí stanovena pro plnění informačních povinností výhradně digitalizovaná forma. A to podle § 87 a 88 zákona o zaměstnanosti. Zaměstnavatel musí informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR nejpozději v den nástupu do zaměstnání občana Evropské unie, jeho rodinného příslušníka (eventuálně rodinného příslušníka občana České republiky) a dále cizince, u kterého je nezbytné oprávnění k práci. Tím je myšleno povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta. Obdobně se postupuje v situaci, kdy za trvání zaměstnání cizince nastane skutečnost, na jejímž základě se u něj dále oprávnění k práci nevyžaduje (zde se hlásí nejpozději do 10 dnů ode dne změny).
Informační karta také pro zaměstnance z tzv. whitelistu
Od 1. ledna 2025 se elektronické hlášení týká (mimo jiné) také cizinců, u kterých není vyžadováno oprávnění k práci podle § 98 písm. u) zákona o zaměstnanosti, tedy zaměstnanců ze států uvedených na tzv. whitelistu. Občané devíti vybraných zemí (Austrálie, Japonsko, Kanada, Korejská republika, Nový Zéland, Velká Británie, Spojené státy americké, Singapur, Izrael) mají od 1. července 2024 volný přístup na trh práce ČR. V mezidobí od července do prosince 2024 oznamovali zaměstnavatelé jejich nástup dobrovolně, od 1. ledna 2025 již povinně (vyplňuje se Informační karta).
Počínaje březnem 2025 se uvedený seznam devíti států rozšířil o Tchaj-wan. A to novelou č. 44/2025 Sb., kterou se novelizovalo zmíněné nařízení vlády č. 158/2024 Sb., o stanovení seznamu států a samostatných jurisdikcí, u jejichž občanů se nevyžaduje k zaměstnání nebo výkonu práce povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta, tedy států uvedených na tzv. whitelistu.
Rozšířená informační povinnost
Informační povinnost zaměstnavatele platí od roku 2025 také u zaměstnance ze zahraničí uvedeného v § 98 písm. t) až v) zákona o zaměstnanosti, a to konkrétně u cizince:
- jehož výkon práce na území České republiky je v zájmu České republiky,
- který je občanem státu uvedeného na seznamu států (tzv. whitelist), u jejichž občanů se nevyžaduje k zaměstnání nebo výkonu práce povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta; seznam těchto států může vláda stanovit nařízením, a to po projednání v Radě hospodářské a sociální dohody a s přihlédnutím k aktuální situaci na trhu práce; pro tyto účely se za stát považuje také samostatná jurisdikce, která není státem, a za občana také fyzická osoba, která je za občana samostatné jurisdikce považována podle právních předpisů této samostatné jurisdikce,
- který vykonává v České republice uměleckou činnost jako člen uměleckého souboru veřejné kulturní instituce podle zákona o veřejných kulturních institucích.
Nezbytná úprava vyhlášky
Ustanovení § 87 odst. 4 zákona o zaměstnanosti předpokládá vydání vyhlášky, která stanoví specifikaci komunikace mezi Úřadem práce ČR a zaměstnavatelem a formát, obsah a strukturu datové zprávy. Vzhledem k výše popsaným změnám zákona se musí projevit v datové větě, respektive v části C přílohy vyhlášky. Současně zákonodárci přistoupili k dalším dílčím technickým úpravám datové věty, včetně číselníků a souvisejících validací. Cílem těchto úprav je dle důvodové zprávy k návrhu vyhlášky zefektivnění stávajících nástrojů digitalizace a usnadnění plnění informačních povinností zaměstnavatelům.
Změna je důležitá pro poskytovatele mzdových programů
Zaměstnavatel odesílá předmětná hlášení (Identifikační karta nebo Sdělení o nástupu či skončení zaměstnání) pouze elektronicky, a to jedním z následujících způsobů:
- Odesláním hlášení prostřednictvím webového formuláře (aktuálně nejčastěji využívaný způsob).
- Odesláním hlášení XML souboru z datové schránky zaměstnavatele.
- Odesláním hlášení prostřednictvím přímého volání služby založené na standardu GovTalk.
Zaměstnavatelů, kteří k vyplnění Identifikační karty či Sdělení o nástupu a Sdělení o skončení zaměstnání využívají webový formulář, se změna téměř nedotkne. Úprava formátu, obsahu a struktury datové zprávy je však důležitá především pro zaměstnavatele, kteří odesílají tato hlášení přímo ze svého mzdového softwaru XML souborem prostřednictvím datové schránky a při využití odesílání hlášení prostřednictvím přímého volání služby založené na standardu GovTalk. Zde bude záležet na konkrétním dodavateli mzdového programu, ale jeho upgradu se zaměstnavatelé nevyhnou.
Jakým způsobem hlásíte zaměstnání zahraničních zaměstnanců?
Účinnost změn
Vyhláška má podle návrhu nabýt účinnosti dnem 1. dubna 2025. Poskytovatelé mzdových programů potřebují určitý prostor na implementaci změn a zajištění technického řešení. Proto se připouští, aby po dobu prvních 3 měsíců po účinnosti nové vyhlášky zaměstnavatelé použili i její stávající znění. Jednoduše řečeno, do 30. června 2025 je ještě možné postupovat podle vyhlášky č. 117/2024 Sb., v dosavadním znění. Od 1. července 2025 již pouze podle její upravené verze.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí