Hlavní navigace

5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

24. 11. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 258398
Tuzemští podnikatelé udělali v oblasti svých internetových stránek již nemalé pokroky. Přesto se některých chyb stále ne a ne vyvarovat. Přečtěte si 5 nejčastějších přešlapů spojených s firemními weby v Česku.

Základním problémem, ze kterých většina chyb tuzemských podnikatelských webů vychází, je podle odborníků absence vypracované internetové strategie. Provozovatel webu nemá jasnou představu, koho chce oslovit, takže buď cílí na všechny, což znamená, že necílí na nikoho, nebo cílí na špatnou skupinu. V nejhorším případě si web dělá v podstatě pro sebe, především proto, aby ho měl. Technicky i designově může být takový web dobrý, ale stejně nebude efektivní. Každý podnikatel by si měl uvědomit, že web má smysl pouze tehdy, pokud je integrální součástí jeho marketingové strategie a pokud je jeho smyslem uspokojení potřeb jeho zákazníků, radí pro server Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz. Zaměřili jsme se na proto 5 konkrétních věcí, ve kterých podnikatelé se svými weby nejvíce chybují.

5 nejčastějších chyb

  • Graficky a technicky nepoužitelné weby
  • Nekvalitní obsah webu
  • Neaktualizovaný obsah webu
  • Nedohledatelné a nezapamatovatelné stránky
  • Chybějící nebo špatně dohledatelné kontaktní a identifikační údaje

Graficky a technicky nepoužitelné weby

Aby se dal firemní web považovat za kvalitní, musí být rovněž použitelný. Požadavek použitelnosti musí splňovat po technické i grafické stránce. Grafická podoba stránek přitom patří podle uživatelů mezi nejdůležitější věci, které je na první pohled zaujmou. Navzdory notnému zlepšení lze stále bez problémů narazit na designově nepoužitelné weby, kde například dokázali někteří experti dát modré písmo na modročervené pozadí, přeplácat úvodní stránku tisíci nesmyslnými obrázky nebo nechat na každé stránce jinou grafickou koncepci. Někde narazí návštěvník na obrázek, jinde třeba na fotku a jiný druh písma.

Podle odborníků za chaotický design může skutečnost, že do něho často mluví příliš mnoho lidí, kteří k tomu navíc nemají vůbec žádnou kvalifikaci. Je často až s podivem, že do návrhu designu a struktury webu často zasahuje snad i firemní „uklízečka“ a to v domnění, že pro to má kvalifikaci, podotýká Jan Janča. Podle něho končí zpravidla firemní weby, které ze strany zadavatele komentuje a „vylepšuje“ příliš mnoho lidí, schizofrenní katastrofou. U zadavatele však nezřídka hodnocenou kladně, protože je to prostě web podle jeho gusta, dodává Janča.

Důležitá připomínka

Využijte při tvorbě webových stránek uživatelské testování. Jen několik cizích lidí, kteří vaše stránky neznají, vám může dát v praxi neocenitelné informace o přehlednosti we­bu.

S použitelností webu úzce souvisí jeho průchodnost. Čtenář se musí na stránkách dobře orientovat a měl by hned vědět, kam má kliknout, aby se dozvěděl, co potřebuje. Hodně webů klade návštěvníkům orientační překážky, které by nezdolal ani Indiana Jones v nejlepší formě. Častým nešvarem dále bývá použití nevhodných prvků a zbytečné náročných technologií. Věcí jako animace, hudba a zvuky se snažte spíše vyvarovat. Stejně tak nepoužívejte formát flash na navigační prvky, tedy na hlavní menu a další orientační body, jelikož ne každý má nainstalovaný program pro jeho přehrávání. Přizpůsobte web rovněž více dostupným prohlížečům, ne každý používá Mozillu jako vy. Často též chybí drobečková navigace, která by ulehčila například návrat o úroveň výše, dodává František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

Odborníci též připomínají, že obrázky a animace by neměly v žádném případě nahrazovat text, protože vyhledávače indexují právě text. Pokud nastrkáte na stránky jen obrázky, na dobrou pozici ve vyhledávání zapomeňte. Čtěte více: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování.

Nekvalitní obsah webu

Právě v oblasti obsahu webu mají tuzemské firmy podle odborníků největší mezery, a to jak v kvalitě, tak v rozsahu. Opět zde platí známá mantra, že web slouží hlavně zákazníkům a ne vám, a že jeho obsah by se měl přizpůsobit návštěvníkům stránek. Ti chtějí především jasně a rychle zjistit, jak jim vaše firma může pomoci. Přistupujte proto k vašemu webu jako k místu, kde prezentujete výhody a přidané hodnoty, které zákazníkům na rozdíl od konkurence poskytujete.

Důležité je být hlavně konkrétní. Velké množství firem uvádí na svém webu pouze základní a obecné údaje, avšak jen minimum konkrétních údajů o tom, co ve skutečnosti dělají, upřesňuje Vojtěch Štavík, jednatel marketingové agentury Diversity. Podnikatelé často argumentují, že své výhody uvádí v oblíbené sekci „O nás“, ale zákazníci se mohou rozhodovat na jiných stránkách a tuto nemusí vůbec navštívit, připomíná Radim Hasalík, který se živí internetovým marketingem pod značkou hasalik.cz.

Na většinu návštěvníků působí dobře také dostupný ceník, aby si snadno mohli porovnat, na kolik vaše služby vyjdou. Nepodceňte také texty, jestliže českým jazykem příliš nevládnete, najměte si raději služby copywritera. Ačkoli vám to možná nepřijde, bezchybnost a čtivost textu na stránkách hraje důležitou roli. Firmy často mluví na návštěvníky jazykem, kterému možná rozumí samy, ale zákazníci mají s pochopením problém, texty jsou příliš dlouhé a složité. Méně je někdy více, domnívá se František Grunt ze společnosti Active 24.

Důležitá připomínka

Dbejte na svoji úvodní stránku, která musí zaujmout jako první. Nenechávejte na ní nudný text z odkazu „O nás“, kde popisujete zdlouhavě historii své firmy.

V případě rozsahu informací se odborníci neshodnou. Zatímco někteří vám budou tvrdit, abyste nezahlcovali čtenáře webu podrobnostmi, jiní vám poradí napsat co nejvíce. Druhá cesta se zdá přece jenom efektivnější. Myslete však přitom na tom, abyste zákazníka nezasypali odbornými detaily, které si sám cíleně nevyhledá. Mějte podrobnosti proto na webu, ale rozložte je do speciálních viditelných odkazů a nechte na návštěvníkovi, jestli si je skutečně projde. Navíc se tím, že vše podstatné zveřejníte na internetu, dostanete v očích návštěvníka vašich stránek do pozice odborníka, což na zákazníky působí velmi pozitivně, připomíná Vojtěch Šťavík. Čtěte více: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

Máte svou vlastní internetovou prezentaci?

Neaktualizovaný obsah webu

Pokud se někdo domnívá, že si jednorázově zaplatí internetové stránky, o které se pak nemusí starat, šeredně se mýlí. Tím, že spustíte web, vše nekončí, nýbrž začíná. Stránky je třeba pořád aktualizovat. Zákazník nesmí hned při prvním shlédnutí zjistit, že na web dva roky nikdo nesáhl. Není nic trapnějšího, než když se zákazník dostane na webové stránky, kde se sekce Novinky hrdě pyšní 2 roky starým příspěvkem „Spustili jsme nové webové stránky“, tvrdí Vojtěch Šťavík. Neaktualizovaný web navíc vzbuzuje dojem, že podnikatel již svoji činnost neprovozuje.

Co se týče frekvence příspěvků, nemusíte přispívat každý den, tím byste naopak zákazníky odradili. Stačí novinky psát alespoň jednou za měsíc, někdy ani nevadí přispívat méně často, snažte se však zachovat pravidelnost jinou než jedenkrát za život. Aktualizace obsahu má v neposlední řadě vliv na SEO (zkratka pro Search Engine Optimization neboli optimalizaci pro vyhledávače), jelikož vyhledávající roboty upřednostňují aktualizované a inovované weby.

Mnoho podnikatelů v tomto ohledu krčí rameny s tím, že nemají co nového na stránky psát. Informovat zákazníky o tom, že jste dneska vstali v 8 hodin a měli jste pět drobných zakázek, skutečně smysl nemá. Dostali jste však práci pro významnou společnost? Klidně to do novinek napište. Plánujete vystavovat na veletrhu? Ideální info do aktualit. Každý podnikatel zpravidla sleduje vývoj ve svém oboru, dojde-li proto k něčemu zajímavému (například k užívání inovovaných materiálů či postupů), informujte o tom na svých stránkách. Bohatě postačí vždy napsat několik vět, slohové práce na deset stránek ze sebe „rodit“ nemusíte. Čtěte také: Dobrý obsah webových stránek může živnostníkovi po­moci

Nedohledatelné a nezapamatovatelné stránky

Máte geniální web, který splňuje všechny podmínky na grafiku a obsah nejlepších webových prezentací, avšak nikdo jej nenavštěvuje? Možná proto, že stránku vyhledávače neindexují na předních místech či si prostě zákazník nedokázal zapamatovat (ani odvodit) vaši url adresu. Taková internetová stránka vám k ničemu přirozeně není. V tomto ohledu se proto hodí, aby podnikatel využil SEO, vhodně vybral doménu a minimálně si třeba zajistil odkazy z jiných serverů a katalogů.

V případě volby adres „hřeší“ hlavně živnostníci a drobní podnikatelé, kteří nezřídka využívají různé free domény, které jim pak tvoří nešikovné názvy s jménem provozovatele webhostingu. Existují podnikatelé, kteří se v rámci SEO zase zvolí doménu typu "super-elektrikar-pepa-novak-praha-levne.cz“. Optimalizace úžasná, avšak nepočítejte s tím, že si vaši adresu někdo zapamatuje, když ji uvidí. U menších firem a živnostníků pak také platí, že mají sice webovou stránku, ale nedokáží ji na Internetu prodat, chybí SEO, nedělají PPC kampaně, web pak není vidět a neplní základní, obchodní funkci, komentuje František Grunt. Čtěte více: Pro jaké podnikatele se hodí PPC reklama?

Chybějící nebo špatně dohledatelné kontaktní a identifikační údaje

Firemní web především slouží (vyjma e-shopů) jako marketingový a komunikační nástroj, který by vám měl přivádět nové zákazníky. Aby se k vám ale zákazník dostal, potřebuje příslušné kontaktní údaje. Adresa provozovny a číslo na pevnou už v tomto ohledu dávno nestačí, samozřejmostí by měl být i kontakt na mobil a e-mailová adresa. Jestliže využíváte nástroje typu ICQ či Skype, nebojte se tyto údaje též uvést. Řada firem využívá na webech kontaktní formulář, pokud mezi ně patříte, rozhodně k němu navíc uvádějte i e-mailovou adresu. Pokud jedinou možností, jak se s vámi spojit, je tento formulář, nepůsobí to na potenciální zákazníky důvěryhodně.

Daně x

Důležitá připomínka

Aby měly kontaktní údaje význam, musí vás na nich zákazník zastihnout. K čemu máte uvedené číslo na mobil, když jste neustále nedostupní? Proč píšete e-mailovou adresu, když nikomu neodpovídáte. Reagujte na maily, když nemůžete zvednout telefon, volejte na číslo zpět.

Myslete též na to, že kontaktní údaje musí zákazník především najít. Co naplat, že máte uvedena všechny kontaktní data od mobilu uklízečky až po adresu facebookového profilu ředitele, když je nedokáže nikdo dohledat. Nekomplikujte návštěvníkům hledání a dejte spojení na vás do odkazu „O nás“, či ještě lépe „Kontakty“. Ideálně můžete kontaktní údaje spojit s identifikačními a vložit je na jeden odkaz. Na škodu rozhodně ani není kontakty uvést do patičky stránek.

Zmíněné identifikační údaje pak tvoří samostatnou kapitolu. Řadu z nich totiž musíte mít na stránkách ze zákona uvedenou, na což některé firmy a živnostníci stále zapomínají. Asi nejvíce prohřešků způsobuje požadavek zákonodárců na údaj o zápisu v příslušné podnikatelské evidenci. Jak dokazuje například i databáze živnostníků na serveru Podnikatel.cz, správně uvedené identifikační údaje má méně než polovina registrovaných podnikatelů. Čtěte více: Zákon přikazuje na webu uvádět identifikační údaje. Víme, které vám chybí

Konkrétně se jedná o tyto informace:

  • Jméno nebo název
  • Sídlo nebo místo podnikání
  • Identifikační číslo
  • Podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku musí uvést též údaj o tomto zápisu (včetně spisové značky)
  • Podnikatelé, kteří v obchodním rejstříku nejsou, musí zveřejnit údaj o zápisu do jiné evidence, ve které jsou zapsáni (nejčastěji tedy živnostenský rejstřík)
  • Údaj o výši základního kapitálu lze na stránkách mít pouze v případě, že již byl zcela splacen

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).