Chcete střelit firmu? Vyplatí se dobře stanovit cenu a mít vlastní náhradní plán

Podnikatel si může říci: „Kašlu na podnikání, firmu prodávám.“ Co si přitom musí ošetřit a kolik za firmu dostane?

V životě podnikatele může nastat chvíle, kdy se rozhodne z byznysu odejít a firmu prodat. Podle odborníků, kteří se prodeji firem věnují, taková situace nastává jak ve chvíli, kdy se společnosti nedaří, tak naopak v době, kdy firma prosperuje. Podle zkušeností Michala Šilháka ze společnosti ATERRA GROUP své firmy často prodávají podnikatelé, kteří se dožili seniorského věku, na podnikání již nestačí a nemají nástupce. Typickým prodávajícím je podnikatel, který podniká 15 a více let. Nejčastějšími motivy prodeje jsou potřeba odpočinku po letech náročné práce, stagnace a důchodový věk majitelů, potvrzuje Jakub Zeman, ředitel společnosti Campa Capital Management.

Investoři jsou dnes opatrnější

Důvodem prodeje je podle Šilháka i to, že podnikatele podnikání neuspokojuje nebo má více podnikatelských aktivit a některým už se nechce věnovat. Důvodem ale mohou být i potíže. Firma se dostala do výrazných problémů a nedokáže splácet své dluhy. Tady často mívá prodávající nerealistickou představu o hodnotě podniku a je nereálné za požadovanou cenu najít kupujícího, tvrdí pro server Podnikatel.cz.

Podnikatel, který nyní uvažuje o prodeji své firmy, může svým způsobem zajásat. Poptávka po firmách je poměrně velká, uvádí totiž Michal Šilhák. Jenže dodává, že s nabídkou smysluplných projektů za relevantní cenu už je to na trhu horší. Pro současný trh je specifické, že je každý kupující oproti minulosti při akvizicích podniků opatrnější, uvádí Jakub Zeman další okolnost, která může prodej svým způsobem zkomplikovat. Malé a střední firmy jsou, jak dodává, navíc specifické tím, že investory zajímá, z jak velké míry je fungování podniku závislé na odcházejícím majiteli.

Kolik malých a středních firem (bráno z hlediska obratu zhruba do půl miliardy korun) se v Česku prodává? Velikost trhu, respektive počet uskutečněných transakcí není dostatečně zmapován, existují pouze odhady vycházející ze zveřejněných transakcí. Ty se do předkrizového roku 2008 pohybovaly v řádu 100 – 200 ročně, konstatuje Martin Dvořák z firmy TF Partners, která provozuje portál TrhFirem.cz. Poukazuje na fakt, že během krize trh výrazně poklesl a nyní se pohybuje na úrovni desítek transakcí ročně. Náznaky mírného oživení přichází až v letošním roce, uzavírá.

V tržním ocenění jděte do detailů

Co si tedy musí podnikatel ujasnit dřív, než se k prodeji skutečně rozhodne? Určitě by měl být realistický a pokusit se stanovit hodnotu vlastní firmy (případně si nechat poradit) a srovnat ji s vlastním očekáváním na výši kupní ceny, radí Šilhák. Z praxe ví, že ne všichni zájemci o zprostředkování prodeje firmy jsou o prodeji opravdu rozhodnutí. Stává se totiž, že ve chvíli, kdy se dozví, kolik peněz by za svou firmu skutečně získali, prodej si rozmyslí.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Jak podnikatel naloží s penězi za prodanou firmu?

Klientům v rámci rozhodnutí o prodeji firmy doporučujeme vypracovat detailní tržní ocenění společnosti – znalecký posudek, který nejenže vlastníkovi poskytne objektivní a nezávislý pohled na společnost, ale též definuje cenové rozmezí, v jakém by měla být společnost prodejná, uvádí Zeman. Vhodné je podle něj využít poradce, který má s prodejem podniků zkušenosti a má také oprávnění firmy oceňovat.

Jak podotýká Martin Dvořák, podnikatel musí před prodejem vědět i to, zda je firma interně nastavená na předání novému majiteli a zda je pro prodej ten správný čas. A to z hlediska vývoje firmy i situace na trhu. Ideální je pochopitelně prodávat firmu ve fázi jejího růstu a současně při konjunktuře ekonomiky, upřesňuje.

Cena odráží stav firmy i obor, kde působí

Cena firmy přitom vychází ze stavu prodávané společnosti a promítá se do ní také obor, ve kterém působí. U společností zabývajících se prodejem služeb hrají největší roli stálí zákazníci, značka, kvalifikovaní zaměstnanci a ziskovost v předchozích letech. Pokud má společnost kvalitní zaměstnance a hodnotné zákazníky a produkt, velmi zjednodušeně lze stanovit hodnotu jako násobek průměrného zisku v předchozích letech, popisuje Michal Šilhák. Prozrazuje také, že aktuálně investoři počítají hodnotu firmy maximálně jako čtyř až pětinásobek průměrného zisku. V případě výrobního podniku do ceny navíc vstupuje hodnota majetku, technologií či nemovitostí. Každopádně bude vždy investor srovnávat, co je pro něj výhodnější – koupě existující společnosti nebo vybudování vlastní? – ptá se.

Čtěte také: Prodáváte společnost? Ujasněte si, co je firma a co podnik

Aktuální výsledky společnosti, obor podnikání, konkurence, rizika a příležitosti, tedy možný budoucí potenciál společnosti jsou podle Jakuba Zemana důležitými aspekty, když se stanoví tržní cena firmy. Ocenění firmy je nejvhodnější zpracovat metodou diskontovaných peněžních toků, která pracuje s aktuálními účetními výkazy a s možným budoucím potenciálem firmy v daném oboru, doplňuje konkrétně s tím, že budoucí potenciál a návratnost investice jsou pro kupujícího zásadní. 

Obecně se v praxi užívají tři skupiny oceňovacích metod, říká Martin Dvořák. Jsou to výnosové metody, tržní ocenění a majetkové (substanční) ocenění. V prvním případě se hodnota firmy odvozuje z jejích budoucích zisků, druhá metoda je jednodušší, proto také spíš orientační a ve třetím případě se vychází z rozboru a ocenění jednotlivých složek majetku oceňované společnosti.

Investora můžete hledat měsíce

Jestli se firma prodá za měsíc nebo dva roky, není možné předem jednoznačně odhadnout. Nejdéle totiž podle Michala Šilháka trvá, než se pro firmu najde investor. Když už jsou ale kupující a prodávající dohodnutí na ceně, lze prodej finalizovat za dva až tři měsíce. Při prodeji firmy se minimální doba nezbytná k prodeji pohybuje od půl roku výše, v závislosti na oboru, velikosti firmy a na dalších aspektech. Pokud se společnost neprodá v rámci jednoho roku, lze se domnívat, že akvizice není v daném období pro oslovené zájemce atraktivní, myslí si Jakub Zeman. 

Čtěte také: Jak prodat svoji firmu? Přinášíme 6 hlavních tipů

widgety

Prodejní proces lze v zásadě rozdělit na tři části, doplňuje Martin Dvořák. První je příprava firmy na prodej, druhá fáze je hledání vhodného investora. Poslední fáze je doba, kdy se s nalezeným kupcem dojednávají konkrétní podmínky a připravuje se samotná prodejní transakce. První fáze může být klidně otázkou několika let. Při hledání investora je nutné počítat s dobou půl roku až osmnáct měsíců. A poslední fázi lze absolvovat ve třech měsících, respektive do půl roku.

Prodáno! Ale co teď?

Jenže před prodejem firmy by si měl podnikatel dobře promyslet i osobní rovinu věci. Co bude podnikatel po prodeji a ukončení práce pro firmu dělat, bude schopen se dále adekvátním způsobem seberealizovat a naplňovat získaný čas? – pokládá Dvořák pro podnikatele modelovou otázku. S tím podle něj souvisí i otázka, jak podnikatel naloží se získanými prostředky: Má odpovídající alternativu ke stávající alokaci kapitálu do svého podnikání, kterému rozumí a do určité míry jej má pod kontrolou? – uzavírá.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 10. 2012 19:54

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+