Obchodní podmínky někteří podnikatelé zneužívají. Sázejí na to, že je lidé nečtou

Sdílet

Ilustrační obrázek

Obsah obchodních podmínek je vždy důležitý. Většina spotřebitelů je však nečte a někteří podnikatelé, zejména ti pochybní, toho zneužívají. 

Existují tak případy, kdy jsou zákazníci odkazováni s řešením reklamace či odstoupením od smlouvy do Číny nebo Saúdské Arábie, protože podnikatel se označuje pouze za zprostředkovatele prodeje.

O prodeji, který je pouze zprostředkovaný, musí podnikatel řádně informovat

Právě u zprostředkovaného prodeje, který je stále na vzestupu nejčastěji prostřednictvím tzv. marketplace, je opravdu zpravidla nutné se s případnými problémy obrátit přímo na prodávajícího, který může být z jiné země. O tom však musí být spotřebitel řádně informován.

Nakoupit na Mall.cz půjde jen do března. Také přechází pod Allegro Přečtěte si také:

Nakoupit na Mall.cz půjde jen do března. Také přechází pod Allegro

Takové informování by mělo být uvedeno viditelně přímo na stránkách. U samotného produktu by poté měl být řádně označen prodávající, který věc dodá. Samotnou informaci v obchodních podmínkách by bylo nutné vyhodnotit jako překvapivé ustanovení, ke kterému se nepřihlíží, upřesňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: Jestliže tedy informování není dostatečné, má tento zprostředkovatel stejné povinnosti jako prodávající.

Pokud je podle Hekšové v obchodních podmínkách upraveno například místo pro zaslání zboží k reklamaci (např. smluvní servis v České republice), lze takové ustanovení až na výjimky považovat za účinné.

Čtete řádně obchodní podmínky?

Autor aktuality

Je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho hlavní doménou jsou rozhovory s odborníky. Zajímá se o sociální sítě, AI a další nástroje z pohledu byznysu.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).