Hlavní navigace

I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Totéž platí pro e-shopy

23. 5. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Malý e-shop může být předností. Jen to musíte vzít za správný konec a rázem je tu velmi dobrý způsob obživy nebo přivýdělku.

Prodávat na internetu může v současné době prakticky každý. E-shop si nemusí pořizovat pouze majitelé kamenných prodejen. Začít podnikat ve virtuálním prostředí internetu mohou i lidé bez předchozích obchodnických zkušeností, například maminky nebo tatínkové na rodičovské dovolené nebo studenti. Trend zakládání e-shopů je velice populární právě mezi studenty. Mladí lidé přicházejí s originálními nápady, které chtějí snadno a rychle šířit dál, a velmi proto oceňují možnost vše sdílet pomocí pouhých pár kliknutí. Mnoho z nich prostřednictvím virtuálních obchodů nabízí i vlastní autorskou tvorbu. Maminky a tatínkové na rodičovské dovolené si pro změnu často volí sobě blízké cílové skupiny jako jsou rodiče, děti a rodiny celkově, říká Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz. Stačí mít trochu času, obchodního ducha, držet se několika doporučení a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Byla by škoda nechat se odradit tvrzením, že v malém se tato činnost nevyplácí. Založit malý e-shop se může vyplatit každému, kdo zákazníkovi nabídne přidanou hodnotu. V tom tkví celé tajemství úspěchu.

E-shopem lze cílit na svůj nejbližší region a stát se tak lokální jedničkou ve svém oboru. Podnikatel také může pracovat s ROPO efektem, kdy si lidé vyberou zboží online a následně jej nakoupí v jeho kamenné prodejně. Díky e-shopu je možno lépe pracovat se stávajícími zákazníky, posilovat jejich loajalitu a mnoho dalšího. Takovýchto možností může využívat například i místní řezník a pracovat na tom, aby lidé nakupovali maso u něj a ne v nejbližším supermarketu, říká specialista na marketing pro e-shopy na volné noze Jakub Hladký. Kamenná prodejna ale není nutnou podmínkou. Naopak může u leckterého online začátečníka tvořit nepříjemnou bariéru v přemýšlení o prodeji na internetu. Je to ale jistě zajímavá konkurenční výhoda, zejména v pokročilejší fázi života e-shopu. Internetový obchod si proto mnohdy majitelé kamenných prodejen, především za účelem většího zviditelnění, pořizují jako alternativní prodejní kanál.

Videobiz: Také malé eshopy mohou uspět ve velké konkurenci. Víme jak

Až tak snadné to není, nepodlehněte iluzi

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Založit si vlastní e-shop zvládne v současné době každý uživatel internetu doslova během několika sekund. E-shop si je možné pronajmout za pár stovek měsíčně nebo ho mít i zcela zdarma v základním nastavení. Stačí si vybrat podle požadavků a potřeb. Zakládání e-shopu by ale mělo být uvážené. Toto podcenili všichni ti, kteří mluví o tom, jak je malý internetový obchod nerentabilní a je hrozně složité najít marketingovo-prodejní kanál, který by se vyplácel. Na začátku je skutečně potřeba investovat do podnikání na internetu především dostatek času na sestavení podnikatelského plánu. 

Z pohledu vlastního byznysu pak lidé často podceňují to, co vše provozování e-shopu obnáší a jaké s tím jsou náklady. Z pohledu zákazníka dochází nejčastěji k chybám v rámci komunikace, nedodržování slibovaných lhůt a podobně, říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Brát v potaz se musí nejrůznější technikálie, jakými jsou sehnání a uzavření partnerství s dodavateli, volba e-shopové platformy, provedení nastavení, vyřešení platebních mechanismů a mnohé další. Další velké chyby se drobní majitelé e-shopů dopouštějí v tom, že jsou přesvědčeni, že na vše stačí sami, od řízení firmy až po internetový marketing. Nemají pak čas vlastně na nic, upozorňuje Jakub Hladký. A v neposlední řadě je tu samozřejmě také ono nastavení obchodní strategie.

Nakupování v e-shopech se v posledních letech stává čím dál větším hitem. Lidé přes internet kupují téměř všechno, od oblečení a kosmetiky přes vybavení domácnosti až po potraviny. Uvažování pouze v tomto směru ale může být velice zrádné. Pro malé obchodníky je nesmírně těžké a nákladné, když se nevědomky snaží konkurovat největším internetovým gigantům. Není možné prodávat každému, kdo koupí, protože velcí hráči budou mít vždy navrch. Asi nejčastěji se setkávám s tím, že se malí prodejci vůbec nezajímají o své konkrétní cílové skupiny zákazníků. Stojí je to pak nemalé peníze i úsilí a často se dostávají do situací, kdy se jim online podnikání logicky nevyplácí, varuje konzultant Jakub Hladký. Nepříliš prozíraví obchodníci podceňují znalost zákazníka a jeho potřeb a soustředí se hlavně sami na sebe. Chtějí mít pěkný web, levný marketing, kvalitní dodavatele, prodávat a mít hned dobré tržby. Méně už řeší co, proč a jak chtějí zákazníci v jejich segmentu nakupovat.

Čtěte také: Chcete mít e-shop a nemáte peníze na pořízení zboží a skladu? Víme, jak na to

Dalším velice důležitým faktorem je transparentnost e-shopu. Na první pohled musí být vidět, kdo ho provozuje, zda je u firmy IČ a zda lze provozovatele rychle kontaktovat. Reakční doba dotazů může hrát také určitou roli v budování důvěryhodnosti e-shopu. Pro budování důvěryhodnosti je možné využít hodnocení zákazníků z katalogů zboží a srovnávačích. Certifikátem “Ověřeno zákazníky” se věrohodnost jistě zvýší. Také často e-shopům radíme, aby neskrývaly své obchodní podmínky a předem zákazníka informovaly, kolik bude stát doprava a platba. Jeden z největších problémů menších e-shopů je správné nastavení dostupnosti zboží. Často se stává, že tento důležitý aspekt pro nákup není správně uveden. Tím pádem se setkáváte s tím, že je veškerý sortiment na e-shopu skladem a realita bývá pak jiná, komentuje Marek Krška ze společnosti NetDirect.

Nehrajte podle pravidel gigantů, ani na jejich hřišti

Specializace, to je základ každého malého podniku. Tedy i internetového obchodu. Malé specializované e-shopy, které zákazníkům pomohou s řešením problému, mohou být velice úspěšné. Malý e-shop si nesmí myslet, že porazí giganta. Český online trh už je hodně vyspělý a je potřeba se hlavně odlišit. Mít jasnou tvář a vymezení je základ, uvádí Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci a SEO konzultant Lukáš Pítra dodává: Nesnažte se s giganty hrát jejich hru na jejich hřišti. Zapomeňte na masivní marketing na mnoha úrovních a snahu prodávat tisíce položek všem. Malý e-shop by si měl hlavně v počátku dobře vybírat svá bojiště a zaměřovat se na ty kanály, kde bude nejblíže své jasně vymezené cílové skupině a dokáže nejlépe prodat svá specifika. Dobře mohou fungovat sociální sítě, práce s online komunitami, precizně cílené SEO a PPC reklamy.

Malý e-shop má v mnoha ohledech daleko větší možnosti, než velcí konkurenti. Nemá sice tolik peněz, ale zato má větší prostor na osobní péči o jednotlivé zákazníky. Tu velké internetové obchody při vší snaze nabídnout nemohou. Velikost e-shopu a jeho kvalita a atraktivita nejsou nutně přímo úměrné. Situace je podobná jako v boji malých lokálních prodejen s nákupními centry a hypermarkety. Klíčem je osobnější přístup, pečlivý výběr zboží, atmosféra při nákupu, komunita zákazníků okolo e-shopu a nadstandardní služby, říká Lukáš Pítra. Lidé se v poslední době čím dál tím raději vracejí k obchodům na rohu a rádi nakupují u producentů, které osobně znají. Důkazem mohou být třeba oblíbené farmářské trhy. Ve spojení tohoto přístupu v e-shopu a malé lokální kamenné prodejně může být tento efekt o to silnější.

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Dobré jméno je základ. A vybudovat se dá jedině špičkovými službami a osobním přístupem. Zvlášť v případě malého e-shopu. Trpělivá a poctivá práce. V tom se online podnikání od klasických řemesel nijak neliší. Dobré jméno je dle mého názoru to hlavní, o co se podnikatel musí snažit, komentuje Jan Vetyška. Není to o penězích, ale o přístupu. Stačí nabízet zcela běžné a obyčejné produkty, ale byznysu dodat šmrnc například loajalitou, dokonalou znalostí své komodity nebo dopravou i o víkendech a večerech bez příplatku. Nic z toho nebude drahé, ale zákazníci si toho jistě všimnou a ocení. 

Představte si velké giganty jako obří závodní jídelny s frontami na levný guláš na tácu a malé projekty naopak jako rodinné restaurace s duší a tradicí. Potřebujete kolem sebe uvěřitelný, sympatický příběh podpořený pocitem, že se u vás mám jako v bavlnce, že mne znáte a že mne máte rádi. A to od výběru přes dodání zboží až po reklamace a ponákupní vztah, zamýšlí se Lukáš Pítra. V ideálním případě by měl mít prodejce k nabízenému zboží nějaký vztah a měl by mu rozumět, aby mohl, bude-li to třeba, svým zákazníkům poskytnout užitečné rady a postřehy. Ve všech případech je základem úspěchu zvolení vhodného sortimentu, dodává Miroslav Uďan.

Nepodceňte design a funkcionalitu

Jak by měl vypadat malý e-shop, aby v nekonečně rostoucí konkurenci zaujal a působil věrohodně? U začínajících e-shopů to jistě není lehký úkol, ale pro nastartování podnikání velice důležitý faktor. Aby se z návštěvníka e-shopu stal zákazník, je nutné ho přesvědčit, že za vynaložené peníze dostane nabízené služby, tedy působit věrohodně. Pro začínající e-shopy rozhodně doporučuji zvolit některého dodavatele boxových řešení, tedy pronájmu již hotového e-shopu. Získáte tak poměrně propracovaný e-shop s příjemným administrátorským prostředím i uživatelsky přívětivým frontendem za zajímavou cenu. Jsou zde samozřejmě i nevýhody, například nákladnější úpravy na míru, ale boxové e-shopy bývají přizpůsobeny pro potřeby většiny obchodníků a pro začátek jistě žádné úpravy nebudete vyžadovat, radí Jakub Jirsa, designér a marketér společnosti JZShop.cz. 

Mohlo by vás zajímat: Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu

Ve většině pronájmových řešení najdete možnost přizpůsobení grafické šablony přímo z administrace. Ano, je to dobrý nástroj, který také nabízíme, ale pouze do povolaných rukou. Pokud člověk nemá grafické cítění či neovládá základy grafických programů, může svým zásahem e-shopu spíše ublížit. Jedním z největších trendů je dnes responzivní design a mobilní šablony. Čím dál více zákazníků do e-shopů vstupuje prostřednictvím mobilních telefonů a tabletů, a proto se e-shopy snaží zjednodušit mobilním uživatelům nákup na jejich e-shopu. Co se týká dalších trendů v e-shopech, tak jednoznačně je to přechod od třísloupcového layuotu na jednosloupcový, dále pak nezobrazování levého menu při detailu produktu a v nákupním procesu odstranění všech bannerů a odkazů na strom kategorie, dodává Marek Krška z NetDirectu.

Dá se tedy dělat e-shop takzvaně z obýváku? 

Samozřejmě, že dá. Takzvaně z obýváku začínala spousta dnešních gigantů. Záleží ale na tom, co od něj člověk čeká. Pokud jde o přivýdělek na mateřské, pak může malý e-shop požadovanou funkci splňovat do posledního detailu. Uměním je potom zvládnout případný přechod do většího podnikání.

A také nezapomeňte, že záleží na velikosti a vybavenosti obýváku.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).