Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Spotřebitelské spory lze ode dneška řešit mimosoudně

Jak už business server Podnikatel.cz informoval, spory mezi obchodníky a spotřebiteli bude ode dneška, tedy od 1. dubna, možné řešit mimosoudně. Mimosoudní řešení sporů bude rychlejší a méně nákladné než klasická soudní cesta. V plánu je takto ročně vyřešit až tři tisíce sporů. Pilotní projekt vyšel ze spolupráce Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), Hospodářské komory ČR a spotřebitelských organizací.

Nový systém využívá existující legislativu, a nebylo tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu, řekl k novince ministr Martin Říman. Fakt, že řízení vyjde levněji než soud, považuje Říman za motivující pro poškozeného zákazníka i podnikatele. Systém mimosoudního řešení sporů je však založen na dobrovolnosti obou stran.

Ve fázi jednání na kontaktním místě nebo při mediaci bude řízení zdarma. Až ve fázi arbitráže u rozhodčího soudu zaplatí navrhovatel 3 % z hodnoty sporu, minimálně pak 800 korun. MPO předpokládá, že arbitráž se bude týkat asi třetiny sporů. Rozhodčí soud rozhoduje pouze v jednom stupni a jeho rozhodnutí je konečné. Strany sporu pak však v případě nespokojednosti s rozhodnutím mohou řešit spor soudní cestou. Musí však počítat s dalšími náklady. Podle Bohuslava Kleina, předsedy Rodzhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky jsou však rozhodnutí rozhodců velice kvalitní.

Kontaktní místa jsou při Hospodářské komoře ČR nebo spotřebitelských organizací. Nezávislého mediátora si mohou zvolit strany sporu. Arbitráž se bude konat právě u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky.

Podle Jany Teplé, právničky Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), se již řada spotřebitelů, kteří s dotazy ohledně odmítnutých reklamací SOS kontaktují, na soudy neobrací. Znamenalo by to pro ně nejen další finanční náklady, ale také perspektivu vleklého sporu, na jehož konci sice mohou zvítězit, podnikatel ale mezitím může svou činnost ukončit, říká k problematice Jana Teplá. Podle jejích informací se podnikatelé do systému dobrovolně hlásí a prezentují to jako svou přednost. Deklarují ochotu řešit spory se zákazníky smírnou cestou. Na trhu pak získávají konkurenční výhodu oproti ostatním. Zahraniční zkušenosti ukazují, že přesto, že účast není v systému povinná, podnikatelé se dobrovolně účastní, říká Teplá.