Při skončení zaměstnání nebo samostatné činnost je možnost přihlásit se na úřad práce. Ten, respektive stát, je posléze za uchazeče v evidenci plátcem pojistného.
Je uchazeč povinen o nástupu na úřad práce informovat zdravotní pojišťovnu? Nebo to udělá úřad sám?
Na úvod je třeba zmínit, že úřad práce nemá ve vztahu ke zdravotním pojišťovnám oznamovací povinnost. Existují ovšem výjimky.
Například Všeobecné zdravotní pojišťovně úřad práce na základě dohody zasílá souhrnně jednou měsíčně seznam osob, které přijal a vyřadil z evidence uchazečů o zaměstnání.
Je však potřeba, aby si uchazeč sám ověřil, zda se tak v jeho případě skutečně stalo. A to s odstupem 1–2 měsíců. Informaci lze zjistit v aplikaci Moje VZP nebo je možné dotázat se na infolince.
Čím doložit, že jste na úřadu práce?
Jestliže úřad práce nového uchazeče nenahlásil, je nutné to pojišťovně co nejdříve doložit. Slouží k tomu např. kopie průkazky/potvrzení o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. Určitě není dobré nahlášení odkládat, pojišťovna může totiž o státní platbu žádat maximálně 3 měsíce zpětně.
Podle zákona o veřejném zdravotním pojištění je sám pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně skutečnosti rozhodné pro vznik nebo zánik povinnosti státu platit za něj pojistné; jen za osoby zaměstnané plní tuto povinnost jejich zaměstnavatel,
upozorňuje Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Kdy za vás nehradí pojistné stát?
Pojištěnec, který není zaměstnancem ani osobou samostatně výdělečně činnou a nepatřil by mezi osoby, za které hradí pojistné stát (není například v evidenci uchazečů na úřadu práce), si musí platit pojistné jako tzv. osoba bez zdanitelných příjmů, a to v zákonem stanovené výši. Do kategorie OBZP (osob bez zdanitelných příjmů) je v evidenci své zdravotní pojišťovny zařazen automaticky, a to prvním dnem kalendářního měsíce, od kterého u něj není uveden plátce pojistného.