Každý rok dostávají důchodci oznámení o tom, jak se jejich důchod zvyšuje. Dříve posílala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) toto oznámení automaticky všem poštou. Od roku 2026 se pravidla mění.
Tištěné oznámení zasílané prostřednictvím pošty dorazí jen těm seniorům, kteří si o něj požádají. Žádost je třeba podat tak, aby byla doručena nejpozději 3 měsíce před měsícem, ve kterém proběhne valorizace. Při valorizaci v lednu to znamená, že žádost musí být ČSSZ doručena do 30. září předchozího roku. Pokud ji obdržíme později, bude platit až pro další valorizaci,
uvádí Česká správa sociálního zabezpečení.
Pokud si o tištěnou verzi senior nepožádá, najde informace o valorizaci pouze elektronicky. Pokud má zpřístupněnou datovou schránku, dorazí oznámení jako datová zpráva. Oznámení může dorazit také e-mailem nebo bude k dispozici na ePortálu ČSSZ.
Žádost lze podat několika způsoby. A to buď poštou, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem, nebo přes datovou schránku. Lze se také obrátit na kteroukoliv správu sociálního zabezpečení, kde pomohou žádost sepsat.
Názorný příklad od ČSSZ
Jestliže ČSSZ dostane žádost 25. září 2025, oznámení o zvýšení důchodu přijde poštou už při lednové valorizaci v roce 2026. Papírové oznámení pak bude senior dostávat i v dalších letech.
Pokud ale ČSSZ obdrží žádost až 1. října 2025, tedy po termínu, papírové oznámení už v lednu nepřijde. Informace budou k dispozici jen elektronicky. Tištěná verze dorazí poštou až od další valorizace.
Valorizační oznámení zasílané domů bude zpoplatněno. Poplatek se bude týkat těch seniorů, kteří jsou narozeni od roku 1955. Výše poplatku bude vycházet z aktuálního ceníku České pošty.
Změna má především ušetřit náklady a zjednodušit doručování. Elektronické oznámení je rychlejší a bezpečnější. Přesto zůstává možnost požádat si o klasickou papírovou podobu, aby ji měli k dispozici i ti, kteří elektronické služby nepoužívají.