Důchody, které jsou vypláceny v hotovosti, jsou doručovány buď na adresu příjemce, nebo jsou vypláceny přímo na poště, kde si je senior vyzvedne.
Pokud si senior peníze nevyzvedne, jsou zasílány zpět na Českou správu sociálního zabezpečení. Doba, po kterou mohou být peníze uloženy na poště, jsou 3 měsíce.
Může ovšem nastat situace, kdy nejsou důchody vyzvednuty dlouhodobě vůbec. I zde platí daný limit. Jak uvádí Česká správa sociálního zabezpečení, jestliže si důchodce nepřevezme tři po sobě následující splátky, může být výplata důchodu zastavena. Poté bude muset být podána na Českou správu sociálního zabezpečení žádost o obnovení výplaty.
Nemožnost převzetí důchodu může být například z důvodu dlouhodobé nemoci či hospitalizace ve zdravotnickém zařízení. V takovém případě je možné ustanovit tzv. zvláštního příjemce důchodu, popř. pokud je zákonným zástupcem či opatrovníkem nebo jde o zastoupení členem domácnosti podle občanského zákoníku.
V případě hospitalizace, která je delší než 1 měsíc, je možné požádat Českou poštu o zasílání důchodu do zdravotnického zařízení. Žádost je podána České poště prostřednictvím zdravotnického zařízení.
Komplikacím lze předejít změnou výplaty důchodu
Komplikace podobného rázu je možné eliminovat tím, že bude důchod vyplácen bezhotovostně na bankovní účet. Tato platba je provedena v pravidelných intervalech bez nutnosti osobního kontaktu.
Pokud se senioři obávají, že by podobnou komunikaci nezvládli, mohou požádat o zasílání peněz na účet manželky/manželka. V případě jiného rodinného příslušníka je situace složitější.
Výplata důchodu na účet jiné osoby než je manžel či manželka je možná, pokud je osoba ustanovena opatrovníkem důchodce nebo zvláštním příjemcem důchodu žadatele a je jeho zákonným zástupcem nebo zastupujícím členem domácnosti (na základě schválení soudem). České správě sociálního zabezpečení je nutné doložit rozhodnutí soudu.
