Součástí změn je sice zrušení povinnosti nechat si schválit hygienou provozní řád před zahájením podnikání, zároveň se však zavádí nová oznamovací povinnost. A v případě jejího nesplnění hrozí vysoké tresty.
Co se dozvíte v článku
Snižujeme byrokracie, tvrdí Válek
Senát před týdnem schválil hned tři legislativní návrhy předložené Ministerstvem zdravotnictví. Jednalo se o novelu zákona o zdravotních službách, novelu zákona o nelékařských zdravotnických povoláních a zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků. Jejich cílem je modernizace zdravotního systému, zvýšení jeho dostupnosti, kvality i efektivity, a to jak pro pacienty, tak pro zdravotnické pracovníky.
Všechny tři zákony představují důležitý krok směrem k modernímu, profesionálnímu a vstřícnému zdravotnictví. Posilujeme roli pacienta, umožňujeme praktickým sestrám a zdravotnickým záchranářům rychlejší zapojení do praxe, a zároveň nastavujeme pružnější systém úhrad zdravotnických prostředků. Děkuji zákonodárcům za podporu a odborné veřejnosti za spolupráci při přípravě těchto důležitých změn. Děkuji senátorům za podporu, toto pomůže pacientům, zdravotníkům i celému českému zdravotnictví,
uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek s tím, že součástí novely zákona o zdravotních službách je i sada antibyrokratických opatření, která mimo jiné ruší povinnost schvalovat provozní řády u činností typu holičství, kadeřnictví, manikúry či pedikúry, čímž se údajně snižuje administrativní zátěž pro desítky tisíc podnikatelů při zachování standardní hygienické kontroly.
Provozní řád se musí i tak vypracovat
I nadále bude nicméně platit, že provozovatelé těchto činností budou povinni provozní řád vypracovat. Podmínky vypracování provozního řádu nejsou změněny. Stále je povinností podnikatelského subjektu nastavit pravidla pro bezpečné poskytování epidemiologicky závažných činností,
píše se v odůvodnění návrhu. Provozní řád dále bude muset být, zkontroluje ho hygiena při standardní kontrole,
dodal Vlastimil Válek.
Zavádí se nová oznamovací povinnost
Ministerstvo zdravotnictví navíc „zapomnělo“ zmínil, že součást balíčku antibyrokratických opatření tvoří i zavedení nově byrokratické povinnosti, a to oznamovací. Holiči a spol. naopak budou muset nově nejpozději v den zahájení činnosti písemně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví den zahájení činnosti, její předmět a rozsah a umístění provozoven, významnou změnu v předmětu nebo rozsahu činnosti nejpozději v den této změny, jakož i den ukončení provozu činnosti. Právnická osoba v oznámení dále uvede obchodní firmu, sídlo a právní formu; fyzická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních právních předpisů dále uvede obchodní firmu nebo jméno, příjmení, IČO a bydliště.
Kdo povinnost podat oznámení nesplní, bude moct dostat pokutu až do výše 1 milionu korun.
Byrokratickou povinnost zavedl antibyrokratický balíček
V samotném zdůvodnění návrhu je pak uvedeno, že novou byrokratickou povinnost přinesl antibyrokratický balíček. V souladu s vládním „Antibyrokratickým balíčkem“ se zavádí povinnost provozovatele oznámit zahájení provozování činnosti epidemiologicky závažných. Jedná se o předstupeň k digitalizaci této oznamovací povinnosti ve smyslu vytěžování dat z Registru živnostenského podnikání. Z ustanovení dále vyplývá, že povinnost vypracovat provozní řád je nadále zachována; samotná kontrola provozního řádu proběhne ze strany KHS při první kontrole provozovny. Pro doplnění – obdobná oznamovací povinnost platí např. u stravovacích služeb,
uvádí se ve zdůvodnění.
Byrokracie se zvýší, upozorňují podnikatelé
Jak upozorňují podnikatelé, tato nová povinnost „přebíjí“ zrušení povinnosti předkládat provozní řád hygieně a ve skutečnosti se tak celková byrokratická zátěž zvyšuje. Musím říci otevřeně, že v žádném případě nejde o zjednodušení legislativy, jak to někdy prezentuje Ministerstvo zdravotnictví. Naopak podnikatelům nejen v našem oboru přibude nová povinnost,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Jan Vozihnoj, předseda České unie masérů.
Podle Jana Vozihnoje je navíc bizarní, že zahájení výkonu činnosti v provozovně již dnes podnikatel oznamuje na živnostenském úřadě a místo zavádění nové povinnosti pro podnikatele by podle něj stačilo, aby si orgány tyto informace mezi sebou předaly. Navíc je tato povinnost spojena s přísnými sankcemi. Je fér říct, že pro někoho může být pozitivní, že už nebude muset čekat na schválení provozního řádu a bude moci začít podnikat rychleji. V souhrnu ale nelze říct, že by novela znamenala snížení byrokracie,
doplnil Vozihnoj.
Podobný názor má i Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, podle které bude hlavní problém povinnost hlásit na hygienu ukončení činnosti. Častokrát jde o platební neschopnost, insolvenci apod., 90 % kadeřnic a kadeřníků si tento problém uvědomí až velice pozdě, finanční gramotnost není příliš vysoká. Tedy ukončování činností obvykle nemá hladký a plánovaný průběh (než ukončí činnost, dostane výpověď z nájmu, zamkne, odevzdá klíče…) a v tomto momentu se dá předpokládat, že většina těchto podnikatelů si nevzpomene na ohlašovací povinnost „ještě na hygienu“ a hrozí pokuta,
upozornila Svobodová.
Novela nyní čeká na podpis prezidenta. Pokud ji skutečně podepíše, změny nabydou účinnosti na začátku příštího roku.