Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) se potýkala od 1. do 4. února s technickými problémy. Ten, kdo v té době podal přehled o výši pojistného prostřednictvím datové schránky nebo s elektronickým podpisem, musí podání zopakovat.
Část zaměstnavatelů si musí zopakovat podání
Zaměstnavatelé, kteří posílali mezi 1. a 4. únorem přes datovou schránku přehled o výši pojistného za období leden 2025 (formulář PVOJ25), obdrželi hlášku o zamítnutí. Zaměstnavatelé, kteří formulář posílali s elektronickým podpisem, neobdrželi žádnou hlášku o přijetí nebo o zamítnutí. Šlo o technickou chybu, která je již podle ČSSZ odstraněna. ČSSZ nicméně žádá zaměstnavatele, aby nyní přehled podali znovu.
Přehled o výši pojistného musí zaměstnavatelé podávat každý měsíc, a to nejpozději do konce splatnosti pojistného, tedy do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Přehled se musí podat elektronicky. V písemné podobě ho lze předložit pouze z prokazatelných technických důvodů, které musí zaměstnavatel oznámit příslušné OSSZ. Pokud zaměstnavatel ve stanovené lhůtě a stanoveným způsobem přehled nepředloží příslušné OSSZ nebo nesplní povinnost uvést důvod jeho předložení v písemné podobě, může mu být uložena pokuta.
Přes formulář se nově uplatňují slevy u pracujících seniorů
Přehled o výši pojistného nově slouží i k uplatnění slev na pracující důchodce. Pokud u zaměstnavatele uplatní nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění alespoň 1 zaměstnanec, bude zaměstnavatel na přehledu uvádět počet zaměstnanců, kteří mají v kalendářním měsíci nárok na slevu na pojistném, úhrn vyměřovacích základů těchto zaměstnanců, úhrn slev na pojistném těchto zaměstnanců a úhrn pojistného po snížení o slevy na pojistném těchto zaměstnanců.
Výše slevy činí 6,5 % z vyměřovacího základu zaměstnance. Pojistné i sleva se při výpočtu zaokrouhlí na celé koruny nahoru. Pracující důchodce odvede po slevě pouze 0,6 % na nemocenské pojištění.