Volá neznámé číslo. Na druhé straně se ozývá hlas, který nabízí něco, co odmítne pouze blázen. Je to skvělé a hlavně, je to výhodné. Jak je to se souhlasem po telefonu?
Už nějakou dobu platí, že je nutné telefonickou nabídku následně písemně potvrdit. Jinak je uzavřená smlouva neplatná. Na to ostatně upozorňuje i spotřebitelský server dTest, který zároveň poukazuje na odlišnou praxi. Ze zkušeností naší spotřebitelské poradny se setkáváme i s případy prodejců, kteří tvrdí opak,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Tzv. telemarketing má svá pravidla. Podnikatel je povinen na začátku každého hovoru sdělit obchodní účel hovoru a také údaje o své totožnosti. To, že spotřebitel během hovoru něco odsouhlasí, neznamená, že se upsal.
Novela zákona o ochraně spotřebitele jasně říká:
Nabídku učiněnou během telefonického hovoru podnikatel potvrdí spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině.
Nabídku učiněnou během hovoru musí podnikatel spotřebiteli bez zbytečného odkladu potvrdit v písemné podobě, například zasláním shrnutí na e-mail. Smlouva v tomto případě vznikne až poté, co spotřebitel vyjádří svůj souhlas s nabídkou, a to buď elektronicky, nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,
vysvětluje Hekšová.
„Telešmejdi“ to pořád zkouší
Jak je evidentní z praxe, běžně dochází k situacím, kdy nebyla smlouva uzavřena, a přesto se podnikatelé domáhají plnění. Spotřebitelé jsou však povinni hradit pouze takové výrobky a služby, které si prokazatelně objednali. Jestliže tedy podnikatel tvrdí, že došlo k objednávce, je na něm, aby prokázal, že smlouva vznikla. Rovněž pamatujte, že pokud je vám zasláno zboží, které jste si neobjednali, nemusíte nic hradit ani vracet na svoje náklady,
dodává Eduarda Hekšová.
Odborný zdroj: dtest.cz