A aby byl Kocourkov kompletní, ministr přímo ve zdůvodnění návrhu uvedl, že zavádí novou byrokracii v souladu právě s antibyrokratickým balíčkem.
Co se dozvíte v článku
Provozní řád už nebude muset před startem podnikání vidět hygiena
Na začátku roku 2026 nabyde účinnosti novela zákona o zdravotních službách, která mimo jiné přináší změny pro činnosti typu holičství, kadeřnictví, masérství, manikúry či pedikúry. Podle ministerstva zdravotnictví se tím sníží administrativní zátěž pro desítky tisíc podnikatelů. Konkrétně jde o to, že se u zmíněných živností ruší povinnost schvalovat provozní řád hygienou před startem podnikání. I nadále bude nicméně platit, že provozovatelé těchto činností budou povinni provozní řád vypracovat.
Podmínky vypracování provozního řádu nejsou změněny. Stále je povinností podnikatelského subjektu nastavit pravidla pro bezpečné poskytování epidemiologicky závažných činností,
píše se v odůvodnění návrhu. Provozní řád dále bude muset být, zkontroluje ho hygiena při standardní kontrole,
dodal ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
Hospodářská komora si návrh pochvaluje
Až oslavně se k této změně vyjádřila Hospodářská komora ČR. Včera schválená novela zákona o zdravotních službách navíc ze zdravotnické legislativy odstraňuje řadu dalších zbytečných byrokratických úkonů a ulehčí život podnikatelům, ale i rodičům dětí. Od ledna příštího roku se výrazně omezí byrokracie okolo provozních řádů mnoha činností, zjednoduší se administrativa spojená s dětskou rekreací, zruší se zbytečně přísná pravidla pro bazény a sauny,
komentoval člen představenstva Hospodářské komory ČR Ivo Hlaváč.
Administrativa se ve skutečnosti zvyšuje
Jak ministerstvo, tak Hospodářská komora ČR však jaksi opomněly zmínit jednu zásadní věc. Novela totiž rovněž nové byrokratické povinnosti pro podnikatele zavádí. Holiči a spol. budou muset nově nejpozději v den zahájení činnosti písemně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví den zahájení činnosti, její předmět a rozsah a umístění provozoven, významnou změnu v předmětu nebo rozsahu činnosti nejpozději v den této změny, jakož i den ukončení provozu činnosti. Právnická osoba v oznámení dále uvede obchodní firmu, sídlo a právní formu; fyzická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních právních předpisů dále uvede obchodní firmu nebo jméno, příjmení, IČO a bydliště.
Kdo povinnost podat oznámení nesplní, bude moct dostat pokutu až do výše 1 milionu korun.
Problémy budou mít hlavně končící podnikatelé
Ano, to, že už provozní řád nebude muset hygiena schvalovat před startem podnikání, samozřejmě usnadní podnikatelům jejich začátky. Respektive je urychlí, protože nebudou muset čekat na vyjádření hygieny. Vzhledem k tomu však, že provozní řád budou muset i tak sestavit, jde spíše jen o kosmetickou změnu. Zavedení nové oznamovací povinnosti ale bohužel administrativu navyšuje. Podnikatelé se shodují, že ve skutečnosti celková byrokratická zátěž vzroste. Obavy panují hlavně nad povinností hlásit hygieně ukončení činnosti. Když podnikatelé například končí kvůli platební neschopnosti a jsou tak pod tlakem, snadno mohou zapomenout na oznamovací povinnost ohledně ukončení činnosti a hrozí jim tak navíc ještě pokuta.
Novou administrativu přinesl antibyrokratický balíček
Bizarní na popsaném zvýšení byrokracie je navíc skutečnost, že ho přinesl antibyrokratický balíček. Ano, asi jen v Česku se může stát, že antibyrokratický balíček zvýší byrokracii. Ministr Válek to dokonce hrdě přiznal i ve zdůvodnění změn. V souladu s vládním „Antibyrokratickým balíčkem“ se zavádí povinnost provozovatele oznámit zahájení provozování činnosti epidemiologicky závažných. Jedná se o předstupeň k digitalizaci této oznamovací povinnosti ve smyslu vytěžování dat z Registru živnostenského podnikání,
uvádí se ve zdůvodnění návrhu s tím, že obdobná oznamovací povinnost platí i u stravovacích služeb.
Ministr v návrhu tedy sám přiznal, že v souladu s antibyrokratickým balíčkem zavádí novou byrokracii. Nikomu z vládní koalice to však nepřišlo divné a Hospodářská komora ČR ještě tleská, jak se administrativa návrhem snižuje. A pokud si stále ještě nepřipadáte jako v Kocourkově, tak se zaměřte na doplnění, že jde o „předstupeň k digitalizaci této oznamovací povinnosti ve smyslu vytěžování dat z Registru živnostenského podnikání“.
Jinými slovy se v budoucnu plánuje zavést, že si hygiena informace zjistí sama z živnostenského rejstříku, ale teď vám místo toho nandáme novou povinnost. Je však záhadou, proč se zavádí tento nesmyslný mezistupeň s byrokratickou povinností pro podnikatele, místo aby se rovnou zavedlo, že živnostenské úřady, u kterých mají podnikatelé prakticky stejnou oznamovací povinnost, předají informace i hygieně. Podnikatel by tak nemusel dělat dvě podání a stačilo by jedno. Bohužel je však pro vládu a úřady stále jednodušší, aby místo dat a informací obíhali úřady samotní podnikatelé.