Papírové oznámení o valorizaci došlo letos mnoha důchodcům naposledy zdarma. Kdo jej bude chtít dostat v listinné podobě i příští rok, musí podat žádost a v případě doručení Českou poštou počítat i s poplatky. Poplatky nicméně nebudou muset platit ročníky 1954 a starší.
Papírové oznámení přišlo letos naposledy automaticky
Valorizační oznámení, které Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) tradičně zasílá na přelomu prosince a ledna, přišlo letos řadě seniorů v papírové verzi naposledy zdarma. Nově budou oznámení zasílána primárně elektronicky. Těm, kdo mají zřízenou datovou schránku fyzické osoby, pošle ČSSZ valorizační oznámení automaticky do této schránky. Kdo bude chtít, bude si moct valorizační oznámení zobrazit také na ePortálu ČSSZ (po přihlášení). Služba bude dostupná nejpozději od 1. ledna 2026.
Jak podat žádost o papírové oznámení
Senioři, kteří by rádi papírové oznámení dostávali i nadále, mohou podat „Žádost o zasílání oznámení o zvýšení důchodu v listinné podobě“. Formulář lze podat poštou, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem nebo datovou schránkou. Lze se také obrátit na kteroukoli správu sociálního zabezpečení, kde úředníci s vyplněním žádosti pomohou. Žádost je třeba podat nejpozději 3 měsíce před měsícem, ve kterém proběhne valorizace. Při lednovém navýšení tedy musíte formulář vyplnit nejpozději do 30. září předcházejícího roku.
Samotné papírové valorizační oznámení pak půjde získat:
- Na kterékoli správě sociálního zabezpečení, kde bude klientovi zdarma vytištěno.
- Zasláním oznámení poštou domů. Náklady na poštovné budou u klientů narozených od roku 1955 odečteny vždy z první valorizované splátky důchodu.
Jak zrušit zasílání listinného valorizačního oznámení?
Žádost o zasílání listinného valorizačního oznámení lze kdykoli písemně (volnou formou) zrušit. Pokud ČSSZ obdrží písemnou žádost o zrušení zasílání do 31. srpna daného kalendářního roku, toto oznámení již ČSSZ v lednu následujícího roku nezašle a poplatek nestrhne.