Pod značkou Shupka Martina Jelčić (Zelenáková) momentálně vyrábí sirupy z kávových slupek. Ty vznikají jako odpad v pražírnách kávy. Martina má mnoho dalších plánů, jak je ještě dál využít.
Co se dozvíte v článku
Za nápadem je nejen káva
Za Shupkou je delší příběh. Martina Jelčić (Zelenáková) v rámci studia na VŠE měla možnost jet na výměnný pobyt do Indonésie. Během pobytu si začala všímat obrovského množství odpadů. Více se zamýšlela i nad situací týkající se globálního oteplování. Poté napsala bakalářskou práci zaměřenou na Indonésii. Trochu jsem to propojila s udržitelnými zdroji energie. Věnovala jsem se tomu, jak by se dal odpad odstranit a přeměnit na energii, aby to bylo společensky udržitelné,
popisuje s tím, že poté studovala v Anglii magisterský obor Engineering management, kde se opět zaměřovala na udržitelnost.
Tehdy měla Martina nápad, že bude dělat něco s odpady. Když se vrátila do Prahy, napadlo ji, že by bylo zajímavé pracovat s bioodpady a přeměnit je na energii. Zaměřila se na kávový průmysl, protože je jí blízký, kávu totiž miluje, a jsou tam také různé vedlejší produkty. Napadlo ji zeptat se expertů z této oblasti. Jedna moje známá už dlouho dělá s kávou, momentálně pracuje v pražírně. Ta mi řekla o vedlejších produktech. Můj primární nápad byl lógr, ale podle ní je větší problém s kávovými slupkami. Začala jsem si o tom něco postupně studovat. A tak se zrodila Shupka,
prozrazuje Martina.
Martina Jelčić získala nedávno druhé místo v soutěži EWA 2024 Program, o které jsme již psali. Přiznává, že to pro ni hodně znamená a je velmi vděčná, že mohla být součástí takového programu. Pomohl jí hlavně v tom, že ji nakopl. Do té doby měla jen nápad. Díky akcelerátoru se jí povedlo to vše spustit. Chci určitě poděkovat Petře Kubálkové z Cats2Cats, která tento program zastřešuje. Spolupracuje s nimi Natalia Richterová a mnoho dalších. Měla jsem super mentorku Markétu Vinkelhoferovou z Fair&Bio pražírny. Také bylo super poznat další ženy s jejich nápady. Myslím, že tam vznikla nová přátelství,
dodává.
Podle Martiny byl program velmi dobře nastavený. Nabízel hodně webinářů, poskytoval mentoring a coaching. Byla také velmi překvapená, že se tolik žen v agrikultuře snaží něco dělat a má dobré nápady. Do programu se hlásilo padesát žen, ze kterých bylo vybráno do programu jen deset. To ukázalo, že je fajn podporovat tuto scénu a že zde není dostatečná podpora. Navíc mají problém s investory, kteří nechtějí dávat peníze do fyzických produktů, ale spíše do technologií. To mi přijde škoda, protože ceny surovin a potravin budou narůstat a je potřeba s tím něco dělat. Chápu to z finančního hlediska, ale je tu malá podpora lidí, kteří se snaží něco změnit,
zdůrazňuje.
Je třeba začít
Zkušenosti s podnikáním nebo gastronomií Martina neměla. Vždy ji to jen fascinovalo. Její otec měl kavárnu a restauraci, ona mu tam sice neměla možnost pomáhat, ale vše se zájmem sledovala a věděla, že podnikání bude její cesta. Nyní však stále pracuje v korporátu a na Shupce pracuje po večerech a o víkendech.
Martina váhala, jestli se do toho všeho pustit. Navíc neměla dostatečné sebevědomí, aby do toho mohla jít úplně bezhlavě. Také potkala pár lidí, kteří nebyli úplně dobří, což ji na nějakou dobu demotivovalo. Nápad tedy odložila. Díky programu EWA ji to opět nakoplo. Dodalo mi to znova drive, že to dává smysl a je to dobrý nápad. Mentorce Markétě jsem říkala, že se bojím, že ten nápad budu mít ještě na smrtelné posteli a že nad ním budu stále přemýšlet a nikdy to neudělám. Ona mě popostrčila a já pak udělala to, nad čím jsem roky přemýšlela,
popisuje a doplňuje, že za týden dala vše do kopy. Nevěřila si a vše až zbytečně analyzovala. Přemýšlela i nad detaily jako například, jaké použít barvy v brandingu a podobně. To jsou podle Martiny velmi důležité věci, ale je někdy potřeba jen začít a potom dělat.
Odpad se skvělými účinky
Při výrobě sirupu Martina používá kávové slupky, jinak označované jako coffee silverskin nebo chaff. Jedná se o vedlejší kávový produkt, který vzniká při pražení kávy. Zelená kávová zrna se do Česka dováží z krajiny původu, jako je například Kolumbie nebo Brazílie, do pražíren. Těch je u nás několik desítek.
Když se káva praží, tak se horní slupka odlepí. Je specifická tím, že obsahuje různé vitamíny a proteiny, má antioxidační a protizánětlivé účinky a je v ní také určité množství kofeinu. Některé zdroje je označují jako funkční potravinu, takže je škoda ji nechávat napospas, jako je tomu doteď,
vysvětluje Martina a vyjmenovává, že je ve slupkách vláknina a minerály, jako je hořčík, draslík, vápník nebo vitamin C.
Kávové slupky přitom tvoří 1% hmotnosti upražené kávy. Tedy na jeden kilogram kávy se vytvoří 10 gramů kávových slupek, přičemž záleží na procesu. Rozmezí je 10–25 gramů. Ročně ve světě zůstane nevyužitých okolo 37 milionů vedlejších produktů. Celkově se v České republice vyprodukuje okolo 1700 tun kávových slupek ročně,
upřesňuje Martina. Pražírny tento nevyužitý materiál skladují ve velkých pytlích a mají problémy s jeho využitím. Slupky jsou suché, takže není problém s trvanlivostí a není nutné je rychle zpracovat. K dalším vedlejším produktům patří cascara nebo lógr, přičemž obojí už se u nás nějakým způsobem využívá. Budu ráda, když se mi podaří slupky co nejvíc využívat. Momentálně spolupracuji s pražírnami,
prozrazuje dále Martina.
Unikátní sirupy
Z kávových slupek tedy Martina Jelčić vyrábí sirupy. Je to podle ní inovativní způsob, jak je využít. Navíc, jak je popsáno výše, slupky obsahují vitamíny a proteiny a díky tomu se sirupy liší od ostatních. Unikátnost je také v chuti, která je opravdu specifická. Lidem nejvíce připomíná javorový sirup, ale každý říká něco jiného,
usmívá se. Sirup dala Martina ochutnat několika stovkám lidí a zatím všem chutnal. A to i těm, kteří nemají rádi sladké. Obavy nemusejí mít ani ti, co nepijí kávu. To je dáno také tím, že nejde o kávový sirup, ale sirup z kávových slupek. Lidé o sirupu říkají, že chutná sladce. Často zmiňují také perníček.
V sirupech je bio třtinový cukr a také různé koření, které jim dodává příchuť. Do budoucna má Martina v plánu vytvořit verzi, která bude jen z kávových slupek, a také další varianty. Momentálně má jen jednu, protože se jedná o pilotní produkt.
Podle Martiny mají její sirupy z kávových slupek velké využití. Dá se použít jako ochucovadlo, ať už do kávy nebo jiných nápojů. Sama má moc ráda limonádu, kde je trocha sirupu, citron, led a soda. Zmiňuje také použití do koktejlů jako například espresso martini. Sirupy si lidé mohou dát na lívance nebo do jogurtu. Já ho mám ráda na palačinkách nebo si ho dávám do ovesné kaše, kterou mám skoro každý den,
doplňuje Martina.
Za výrobou sirupů je dlouhé testování receptury, které probíhalo po večerech, kdy ho Martina doma vařila. Nyní má oficiálního výrobce a je tak pro ni důležitá hlavně logistika a distribuce. Věří, že čím víc bude mít objednávek, tím lépe se jí to bude dařit optimalizovat. Záležet bude také na kapacitě výrobce. Časem to půjde líp,
doufá.
Upcycling jako výhoda i nevýhoda
To, že mají její sirupy ekologický přesah, je, ale i není výhoda. Lidé by totiž chtěli, aby byl produkt udržitelný, ale u upcyclingu je to trochu jinak. Upcycling využívá jinak nevyužitelné části potraviny. A lidé to častokrát mohou vnímat jako odpad a nechtějí to používat,
vysvětluje a podotýká, že to tím pádem není úplně 100% výhoda.
Martina sirupy oceňuje proto, že je v nich množství živin a prospěšných látek pro lidské tělo, které by se jinak nevyužily. Většina lidí sirupy Shupka vnímá stejně jako ona. Tedy, líbí se jim, že je v sirupech i něco extra a že jde o proces upcyklace.
Znáte pojem upcycling (upcyklace)?
Momentálně Martina vytváří e-shop. Sirupy se dají aktuálně koupit v internetovém obchodě Fair&Bio pražírny nebo například ve farmářské prodejně Nameleme. Nadále chci rozvíjet spolupráci hlavně s kavárnami, protože mi přijde, že to může být fajn doplněk, ať už do nápojů nebo k dochucování palačinek nebo vaflí, ke kterým se hodí,
dodává.
Kromě nových spoluprací Martina Jelčić z kávových slupek vyvíjí nové produkty. Nechce tedy skončit jen u sirupů. Momentálně se totiž nevyužívá tak velké množství kávových slupek, aby dokázala pomoct průmyslu. Jak prozradila, v dost pokročilé fázi je aktuálně marmeláda, která opět chutná velmi zajímavě. Například je fajn s arašídovým máslem,
uvádí. Také plánuje dostat se na slovenský trh, který je jí blízký, ale také do Spojených států amerických, kde už má kontakty a také tam často jezdí. Je to podle ní silný trh a také tam lidé více slyší na upcycling.
Tip na další příběh
Po pěti letech je jim pražírna malá. Čtěte, jak Adéla a Lukáš podnikají s kávou
Adéla Zugarová a Lukáš Zugar zamávali korporátu a postavili se na vlastní podnikatelské nohy. Inspirovali se nejdříve v Číně, pak na kávových farmách. A šli za svým gastronomickým snem. Více v článku.
