Nevyzvednutí zásilky je porušením kupní smlouvy. Jak se mohou obchody bránit?

6. 10. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Provozovatelé e-shopů často čelí problémům s nevyzvednutými zásilkami. Jak se tato situace dá řešit?

Podle provozovatelů je nepřebírání zásilek na dobírku téma staré jako lidstvo samo. Oni tak měsíčně zbytečně platí tisíce za poštovné a hledají nějaká schůdná řešení. Například v Tomášově e-shopu objednává na dobírku až 70 % zákazníků a nyní v době ovlivněné situací kolem koronaviru až 90 %. Po odeslání objednávky posílá zákazníkům SMS i e-mail a jednou týdně každého, kdo má uloženou zásilku na poště, ještě informuje. Stále však přemýšlí, co zlepšit a jak se problémům s „nepřebírači“ vyhnout.

Co se dozvíte v článku
  1. Jaké je řešení?
  2. Zvažte volby dopravy
  3. Funguje vymáhání?
  4. Problémem je i rušení objednávek

Jaké je řešení?

S radou přichází ve facebookové skupině zaměřené na sdílení zkušeností mezi provozovateli e-shopů Roman. Podle něj je řešením si související škody započítat do ceny zboží. Jan zase doporučuje vypnout dobírku a nahradit ji například odloženými platbami. Jakub má na e-shopu dobírku za 49 korun. Kdo ji chce, ten ji podle něj zaplatí a on na těch poplatcích za dobírku vydělá více, než kolik stojí poštovné za nevyzvednuté balíčky. Dlouho jsem se cukal, obepisoval, volal a snažil se úhradu poštovného vymoci, ale je to jen hromada času, zaplatí jeden z deseti, ostatní ignorují, vysmějí se nebo ještě negativně ohodnotí, popisuje své zkušenosti. 

Jirka vyjmenovává kroky, kterými snížili počet nevyzvednutých zásilek přibližně o polovinu: zrušení dodání Českou poštou, objednávky do 200 korun na dobírku neposílají a zdražili doběrečné. V případě jednoho nevyzvednutí už na dobírku nezasílají a vyžadují jen platbu předem. U objednávek s neexistujícími e-maily zákazníkům volají. Polovina je překlep, polovina prý nic neobjednala, tak ty stornujeme. Samozřejmě se vždy najde nějaký r*tard, který nepřevezme, tomu se nelze úplně vyhnout, ale pokud je to cca 2–3 %, neřešte to, dodává. V Peterově e-shopu se zaměřili obecně na snížení vratek. Podávali tak co nejvíce informací o produktech, rychle expedují, informují o každém kroku objednávky a v případě výdejních míst upozorňují na uloženou zásilku.

Zvažte volby dopravy

Při volbě přepravců je nutné rozlišit požadavky konkrétních zákazníků u konkrétního e-shopu. Zatímco někde stačí osobní odběr nebo jeden dopravce, u větších internetových obchodů je nutné nabídku rozšířit podle individuálních požadavků zákazníků. Ďula ze slovenského e-shopu zaměřeného na elektronické cigarety uvádí, že jim značně pomohlo zrušení způsobu dopravy poštou. Tu podle něj nepřebírači milují a často využívají také Zásilkovny. Před kurýrem se málokdo dokáže ukrývat 5 dní, i když i takoví už se našli, popisuje. Radí proto co nejvíce tlačit na dopravu kurýrem a nabízet ji například levněji než dopravu klasicky poštou. 

V internetovém obchodě 4home preferují na základě jejich zkušeností a čísel tento model nabídky ve výběru dopravy v košíku: alespoň jeden pro zákazníka ekonomicky výhodný (levnější či zdarma) dopravce nabízející doručení na adresu (často Česká pošta), jeden či více „prémiovějších“ kurýrů doručujících na adresu (DPD, PPL) a osobní odběr. Pokud není zmíněným ekonomickým dopravcem pošta, doporučujeme ji i přesto v košíku mít. Existuje skupina konzervativnějších zákazníků a zákazníků z malých obcí, pro které je stále nejvhodnějším způsobem doručení, doplňuje ředitelka e-shopu 4home Kateřina Bílková.

Jakou dopravu nejčastěji využíváte vy?

  • Osobní odběr
    14 %
  • Odběr na výdejních místech
    44 %
  • Doručení kurýrem
    21 %
  • Českou poštu
    17 %
  • Jinou
    4 %
  • Výdejní boxy
    0 %

Funguje vymáhání?

Internetový obchod Dar Box má řešení, které se nemusí líbit spoustě lidí, ale jim pokryje náklady na nevyzvednuté dobírky. Volbu dobírky zdražili natolik, aby lidi odradila a raději volili platbu převodem anebo on-line. Zbytek lidí, co zvolí dobírku, platí za ty, co zásilky nevyzvedávají. Nevyzvednutých je cca 1 % a těm zákazníkům posílají automatický e-mail, kde je informují o jejich neoprávněném jednání a účtují jim takzvanou pokutu 120 Kč za poštovné a balné. Tuto pokutu zaplatí přibližně 30 % zákazníků.

Podle Bernarda je v praxi vymáhání poštovného málo úspěšné a náročné na čas. V jeho obchodě u nepřevzatých zásilek platbu za dopravu požadují po odběrateli výzvou k úhradě telefonicky nebo e-mailem. Vydávat na vymáhání více energie podle něj nemá smysl. Vašek popisuje, že peníze nevymáhají, ani zásilky neřeší, protože se vrácená zásilka přehodí do stavu nevyzvednuto, odejde automatický e-mail a zásilka čeká 30 dnů na platbu „pokuty“. Je-li v té době zaplacená, vygeneruje a odešle se automaticky daňový doklad k platbě „pokuty“. Jinak se automaticky stornuje. Nestojí nás to žádný čas. Co se týká výše vrácené částky, máme v obchodních podmínkách uvedené, že musí zaplatit reálné náklady spojené s vrácenou zásilkou, upřesňuje.

Lenka v této souvislosti podotýká, že nevyzvednutí zásilky je dle občanského zákoníku jednoznačně porušením kupní smlouvy ze strany zákazníka (§ 2118), a pokud si e-shop dá do obchodních podmínek, že v případě nevyzvednutí bude poplatky po zákazníkovi chtít, neudělá provozovatel z právního hlediska nic špatného. K soudu bych kvůli tomu ale určitě nešla a otázkou je taky, co to případně udělá s loajalitou zákazníků, pokud na něco takového u vás narazí, doplňuje.

Podle Petra z deseti zaplatí jeden zákazník. Do telefonu se mu i několikrát vysmáli, že nemá šanci z nich cokoliv dostat. Zatímco u podnikatelů se řekne riziko podnikání, u spotřebitelů se řekne Česká obchodní inspekce a ti raději takzvaně drží hubu a krok. Plus je nevýhoda, že pokud se pokusí člověk jakkoliv vymáhat, povede to akorát k negativním hodnocením, která můžou být pro e-shop likvidační. Upozornění na fejk hodnocení u Googlu, zboží i Heureky se nikdy nepodaří prokázat, dodává.

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Problémem je i rušení objednávek

rušením objednávek se potýkala také Monika vyrábějící svatební dekorace na míru. V březnu jí v souvislosti s nastalou situací spousta nevěst rušila zakázky ve vysokých hodnotách a ona jim musela vracet peníze. Naštěstí šlo o rušení objednávek ještě nevyrobených věcí, přesto se pro ni jednalo o složitou situaci. Pokud ruší objednávky na ještě nevykonanou práci, tak bych jim rozhodně vrátil peníze a začal s nimi pracovat na bázi komunitního-buildingu, tak si ty zakázky do budoucna udržíte, radí David. Podobné doporučení má i Jiří, podle kterého může zákaznicím objednané zboží vyhotovit později a budou to tak mít se slevou, když se k tomu nyní zavážou a podobně. Teď bych vracela a byla super příjemná, aby se pak zákaznice vrátily, doplňuje Lucie.

Jakub podobným situacím předchází tím, že veškerou práci, kterou dostává, dělá opravdu obratem, ať může uzavřít zakázku. To v Moničině případě nelze hned, ale má v plánu udělat si přípravu a polotovary podle toho, co je nejprodávanější. Aktuální situace vám umožní dohnat termíny a až začnou zakázky opět chodit, dělejte je co nejrychleji a snažte se držet krátkou dobu dodání. Do budoucna to určitě není na škodu ve více směrech, dodává Jakub. Dalším řešením, jak netratit na rušení objednávek, je pak požadovat nevratnou zálohu a dát si informaci o ní do obchodních podmínek.

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).