Hlavní navigace

Podnikatelé v Česku jsou s morálkou na štíru. Vylepšují si své hospodaření

 Autor: www.isifa.com
Čeští podnikatelé si své hospodaření navenek stále přikrášlují. Více než pětina podnikatelů i letos očekává od účetních, že jim výsledky poupraví.
Redakce 13. 2. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Účetní závěrky českých podnikatelů budou i letos vylepšené. Tvrdí to alespoň Komora certifikovaných účetních, která provedla mezi svými členy pravidelnou anketu. Z ní vyplynulo, že 21 % podnikatelů v Česku očekává letos od svých účetních vylepšení účetní závěrky.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Účetní závěrku si v Česku vylepšuje přes 200 tisíc firem.

Je to sice meziročně o jeden procentní bod méně než loni, ale stále se tento prohřešek projeví u více než 200 tisíc firem. Počet účetních úprav typu “zvýšení ziskovosti“ tvoří téměř čtyři z pěti kreativních zásahů do účetní závěrky, přesněji 78,9 %. Vloni představovalo umělé zvýšení ziskovosti 87,3 % těchto úprav.

Jak upozornila Komora certifikovaných účetních, která sdružuje odborníky na oblast účetnictví, daní i podnikových financí, kromě ziskovosti se často přikrášluje i zadluženost firmy. Zadluženost firmy si letos „snížilo“ o celé 2 procentní body více firem než loni.

Čtěte seriál: Škola účetnictví

Navenek se tedy jako méně zadlužený subjekt potenciálně tváří až kolem 30 000 firem registrovaných v ČR. Mezi další časté úpravy patří optimalizace daňové ztráty, rozpočtových ukazatelů nebo vylepšení rozboru výsledků hospodaření.

Účetním závěrkám se tak nedá úplně věřit. Mohou obsahovat zkreslená fakta hlavně o údaje v rozvaze a ve výkazu zisku a ztrát. Jediný výkaz, který nejde nijak upravit, a tedy ani přikrášlit, je cash flow, což je přehled o peněžních tocích. Paradoxem zůstává, že právě tento výkaz není dle zákona o účetnictví povinnou součástí účetní závěrky podnikatelů, říká Alice Šrámková, předsedkyně Komory. Ta zároveň zdůraznila, že česká legislativa nedisponuje dostatečnými nástroji, aby zabránila zkreslování účetní závěrky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).