Nákupy prostřednictvím živě vysílaného videa nejsou ničím novým. V zahraničí jsou běžné už několik let a jejich obliba stále narůstá. Také u nás už se objevily první vlaštovky.
Co se dozvíte v článku
O co se jedná?
Jak uvádí Ivan Cingel, COO v CreativeSites, s live streamingem se můžete setkat zejména na Facebooku, Instagramu nebo YouTube. Je založen na tom, že tvůrce obsahu vysílá živě a v reálném čase interaguje s diváky, kteří mu mohou klást otázky v chatu. Během toho, jak potenciální zákazníci sledují live stream, se mohou z vysílání snadno prokliknout na e-shop, kde rovnou zadávají objednávku na prezentovaný produkt,
dodává v článku na E-commercebridge.cz.
Dále popisuje, že značky využívají live streaming nejčastěji k představení nové kolekce produktů nebo speciálních nabídek. Jako příklad uvádí, že prodejce oblečení spustí hodinový stream, ve kterém se ukazují dvě modelky s úplně novými tričky z portfolia. Diváci vidí živě, jak kolekce vypadá na člověku, mohou se zeptat, podle čeho vybrat vhodnou velikost, požádat modelku, aby ukázala konkrétní vlastnosti daného trička a podobně,
vyjmenovává.
Podle Jana Brože, marketingového managera z Eshop-rychle.cz, se tento live streaming spíše než k přímému prodeji hodí pro poradenství, edukaci nebo budování důvěry. Vidíme to u online kurzů, finančních služeb nebo softwarových řešení (jako třeba právě Eshop-rychle), kde funguje jako nástroj pro živé ukázky a interakci se zákazníky. V tomto případě nejde tolik o okamžitou konverzi, ale spíše o dlouhodobé posilování vztahu se zákazníky,
upřesňuje.
Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní a marketingové agentury Fairy Tailors popisuje, že live shopping je v Česku stále v plenkách, ale ve světě už generuje miliardy. V Číně dominuje Taobao Live od Alibaby, kde influenceři jako Viya nebo Li Jiaqi dokáží na stream přilákat 40 milionů diváků a prodat zboží za stovky milionů dolarů. Funkce pro živé nákupy nabízí mnoho velkých hráčů také v Evropě a USA, ať už jde o Amazon Live, TikTok Shop nebo Instagram Live Shopping,
dodává.
Jaké jsou výhody?
K výhodám nákupů přes live streaming patří, že urychluje konverze a zvyšuje míru loajality zákazníků. Je možné je zaujmout, motivovat k zapojení, klást jim otázky nebo například odměnit za sledování streamu. Také tato forma nákupu může pomoci zlepšit přitažlivost značky nebo přilákat mladší publikum. Dalším benefitem je, že živé přenosy je možné spustit na platformách, které už jsou populární, tedy například na TikToku nebo Instagramu. Živé vysílání navíc umožňuje společnostem ukázat produkty z různých úhlů a sledující je tak mohou vidět v kontextu a také se ptát na jejich specifické vlastnosti.
Živé vysílání také pomáhá vytvářet pocit naléhavosti a přimět spotřebitele k rychlejšímu nákupu. Některé podniky poskytují slevy, které fungují po omezenou dobu, aby lidé cítili, že potřebují nakoupit právě teď. Jak uvádějí v článku odborníci z firmy SendPulse, tato psychologická technika pomáhá společnostem zvýšit konverze a lépe zapojit lidi.
Vojtěch Lambert v této souvislosti už dříve v našem rozhovoru řekl, že právě sociální sítě jsou agresivnímu marketingu nejblíže. Je tam totiž možná práce i s videem, vizuálem atd. Právě v Asii je navíc velmi populární prodej přes live streamy, kde se prodává konkrétní produkt. Influencer tam prodává naživo a zdůrazňuje, že na jeho kanálu se daný produkt prodává exkluzivně. Je zde i limitace časem a množstvím nabízených produktů,
vysvětlil.
Podle Ondřeje Tylečka je pro značky live shopping skvělý nástroj na budování komunity i prodej. Klíčem k úspěchu je podle něj autenticita – pokud to vypadá jako teleshopping z 90. let, zákazníci odejdou. Pomáhá také FOMO efekt ve formě exkluzivní nabídky jen během streamu. Zejména mladá generace si na tento způsob nakupování rychle zvyká, takže live shopping je nástroj, který by obchodníci měli brát vážně,
přidává.
Jan Brož zdůrazňuje, že velkou výhodou live streamingu je interaktivita a autentičnost, kdy zákazníci vidí produkt v reálném čase, mohou se ptát a hned dostat odpověď, což často vede k vyšším prodejům.
Jsou zde i úskalí?
Na druhou stranu je podle Jana Brože tento formát náročný na produkci, a nehodí se proto pro každého. Pokud se ale propojí s influencery nebo ambasadory značky, může dobře fungovat jako nástroj pro budování důvěry a loajality,
doplňuje. Pavel Weber, CEO BlueGhost.cz za přidává, že za úskalí považují riziko, že firmy podcení technické a systémové napojení live streamingu na svůj e-shop a prodejní procesy. Nestačí tedy jen spustit stream – klíčové je zajistit plynulé propojení s e-commerce platformou, dostupností produktů v reálném čase a jednoduchou cestou k okamžité objednávce přímo z vysílání. Bez této integrace se vytrácí efekt okamžitého nákupu a snižuje se konverzní potenciál,
podotýká.
Nevýhodou pro obchodníka podle Ondřeje Tylečka může být závislost na influencerech, kdy spolupráce s nesprávným tvůrcem může poškodit reputaci značky. Pokud influencer selže, negativně to ovlivní i firmu. Důležitá je také produkční stránka, kdy kvalitní live shopping vyžaduje technické zajištění, moderátory a tým na odpovídání dotazů v reálném čase. Pokud je produkce amatérská, zákazníci ztratí důvěru. Jako u všech reklam od influencerů je problém podvádění lidí a prodávání zcela zbytečných produktů, kde využívají důvěry, kterou v ně lidé vkládají,
přidává Jan Skovajsa, zakladatel a CEO společnosti myTimi.
Rizikem pro zákazníky jsou impulzivní nákupy a unáhlená rozhodnutí, kterých mohou později litovat. Agresivní způsob prodeje může také být zástěrkou pro nekvalitní zboží,
upozorňuje dále Ondřej Tyleček.
Za oblíbeností stojí i covid
Právě začátek pandemie koronaviru stojí podle odborníků za nárůstem popularity nákupů během live streamingu. Tehdy lidé nemohli navštěvovat kamenné obchody, nakupovali online a díky živým přenosům mohli vidět produkty dynamicky a ještě se o nich mohli prostřednictvím otázek a odpovědí dozvědět více, podobně jako v obchodě. Od videohovorů s přáteli, rodinou nebo kolegy z práce byl tak k nákupům přes video jen krok.
Jak popisují na blogu zaměstnanci z eCommerce agentury SmartOSC, lidé také chtějí personalizaci a nákupy přes živé přenosy je pro ně osobnější. Mají pocit, že nakupují od skutečné osoby podobně jako v obchodech a zlepšuje to jejich zákaznickou zkušenost. Podle nich zde roli hrají také influenceři. Lidé mají rádi sociální sítě a chtějí na nich vidět své oblíbené celebrity. Za oblibou stojí také stále pokročilejší technologie digitálního obchodu, která je výkonnější. Nic z toho by nebylo možné bez rostoucího trendu směrem k chytřejším a dostupnějším technologiím do internetových aplikací pro zákazníky,
dodávají. Ne všechny živé přenosy se odehrávají na sociálních sítích, ale pomáhají tomu například integrované platební brány.
Nakupování přímo v rámci prohlížení sociálních sítích je také pohodlné. A jak jsme již psali, právě pohodlnost a jednoduchost je trendem v e-commerce nejen v letošním roce. Nakupování prostřednictvím sociálních sítí, a to hlavně na Instagramu a Facebooku, vychází z toho, že uživatel sociální sítě uvidí přímo v příspěvku nebo příběhu něco, co se mu líbí a může si to přímo koupit. A to bez opuštění aplikace.
Jak to bude u nás?
Už v roce 2022 server Mediaguru.cz informoval o live shoppingové akci hráčkářské značky Fisher-Price společnosti Mattel. Celá akce tehdy proběhla pro zákazníky a sledovatele na stejné platformě, ale větší počet sledujících měl posléze zveřejněný záznam. Po této akci se však zvýšily počty prodejů a prokliků prezentovaných produktů. Katka Pavlíčková z agentury BGRAM v našem rozhovoru uvedla, že se v Evropě rozhodně nedočkáme prodeje produktů v live streamech. Amerika podle ní v tomto ohledu Evropu zcela odstřihla. Myslím, že to mohou komplikovat i různá nařízení Evropské unie,
podotkla.
Ivan Cingel zmiňuje anketu, do které se zapojili provozovatelé e-shopů na platformě CREATIVE sites. Ta ukázala, že e-shopaři na Slovensku o prodeji přes live streaming zatím neuvažují a nezkoušeli ho. Ani v ostatních evropských zemích tato forma marketingu podle něj není příliš rozšířená. Ale jak to bývá, mnohé trendy z Asie postupně pronikají i k nám. A je pravděpodobně jen otázkou času, kdy se tento zajímavý prodejní kanál rozjede i u nás,
myslí si.
Podle Pavla Webera live streaming prodej má v českém e-commerce potenciál, ale na svůj boom teprve čeká. Zatím naráží na to, že čeští zákazníci jsou spíše rezervovaní a potřebují motivaci, proč tuto formu prodeje vyzkoušet. Klíčem k úspěchu je podle něj spojení důvěryhodné značky, kvalitního obsahu a aktivní komunity. Největší šanci na úspěch vidí pak u značek s výrazným vizuálním produktem (móda, hobby, kosmetika) a silnou komunitou, která na novinky reaguje, přičemž největší potenciál se ukazuje u generace Z, která tento interaktivní formát přirozeně přijímá.
Jak připomíná Jan Brož, live streaming v e-commerce je trend, který ve světě – hlavně v Asii a USA – už několik let funguje jako silný prodejní kanál. V Česku jsme zatím na začátku, ale některé značky a e-shopy už s tímto formátem experimentují. Hlavně v segmentu módy, kosmetiky a elektroniky. V Evropě se do live shoppingu pustilo Zalando, které testuje livestreamy v Německu, nebo Sephora, která propojuje živé vysílání s influencery. V Česku experimentuje Notino, ale masové rozšíření zatím chybí. Největší úspěch mají móda, kosmetika a elektronika, kde zákazníci chtějí vidět produkty v akci,
upřesňuje Ondřej Tyleček.
Jan Skovajsa říká, že je z jejich pohledu je jen otázkou času, než se to objeví ve větší míře v Česku. V tomto směru je podle něj několik trendů, které se z Asie do Evropy rozšířily. Obecně nákupy z videí jsou celkem běžnou praxí u Youtuberů, sice nejsou vždy ze streamu, ale je vlastně jedno, jestli je to stream a nebo z videa postnutého dříve, záleží na publiku,
dodává. Očekávám, že v Česku bude jeho využití růst, ale spíše jako doplněk ke klasickým prodejním kanálům než jako revoluční,
uzavírá Jan Brož.